Minima & maxima

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 18

Minima & maxima

Van een rechthoekige driehoek ligt één rechthoekszijde op de x-as, en ligt de andere rechthoekszijde in het eerste kwadrant. Eén hoekpunt van de driehoek ligt in de oorsprong, één hoekpunt op de kromme met als

vergelijking y=x^2 −6x+9 Hoe lang is de rechthoekszijde die op de x-as ligt, wanneer de oppervlakte van de driehoek

maximaal is; hoe lang is die rechthoekszijde als de oppervlakte minimaal is.


Ik zou niet weten hoe ik hieraan zou moeten beginnen. Ja het heeft te maken met afgeleiden, maar dat is dan ook tot waar mijn kennis hiervan reikt.

De oppervlakte van driehoek is (a.b)/2. Maar dan ...
Bijlagen
Naamloos.jpg
Naamloos.jpg (92.95 KiB) 109 keer bekeken

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Minima & maxima

De horizontale rechthoekszijde is x.

Dan is de verticale rechthoekszijde x^2 −6x+9

Dan is het oppervlak vd driehoek ... .

Die vorm maximaliseren geeft een bepaalde x-waarde.

Berichten: 18

Re: Minima & maxima

MimiM0507 schreef:Van een rechthoekige driehoek ligt één rechthoekszijde op de x-as, en ligt de andere rechthoekszijde in het eerste kwadrant. Eén hoekpunt van de driehoek ligt in de oorsprong, één hoekpunt op de kromme met als

vergelijking y=x^2 −6x+9 Hoe lang is de rechthoekszijde die op de x-as ligt, wanneer de oppervlakte van de driehoek

maximaal is; hoe lang is die rechthoekszijde als de oppervlakte minimaal is.


Ik zou niet weten hoe ik hieraan zou moeten beginnen. Ja het heeft te maken met afgeleiden, maar dat is dan ook tot waar mijn kennis hiervan reikt.

De oppervlakte van driehoek is (a.b)/2. Maar dan ...
Ja ik weet dat het snijpunt met de x-as 3 is. En dat je waarschijnlijk het hoekpunt moet zoeken met de kromme maar hoe doe je dat? En hoe ga je dan verder?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: Minima & maxima

Als je weet dat (p,q) op de kromme y = x²-6x+9 ligt, wat weet je dan van q? Wat weet je dus van de oppervlakte van de driehoek als (p,q) het hoekpunt van de driehoek is dat op de kromme y = x²-6x+9 ligt? Hint: gebruik tevens het gegeven dat O een van de hoekpunten van de driehoek is.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Berichten: 18

Re: Minima & maxima

Als je weet dat (p,q) op de kromme y = x²-6x+9 ligt, wat weet je dan van q? Wat weet je dus van de oppervlakte van de driehoek als (p,q) het hoekpunt van de driehoek is dat op de kromme y = x²-6x+9 ligt? Hint: gebruik tevens het gegeven dat O een van de hoekpunten van de driehoek is.
Dat kan ik precies niet echt volgen ...
Dat kan ik precies niet echt volgen ...
Jawel, als q = 0 dan is p = 3

Berichten: 18

Re: Minima & maxima

Ik heb het gevonden ;)

Reageer