Diagonaalmatrix

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Berichten: 56

Diagonaalmatrix

Hallo,

Mijn probleem is namelijk hoe je een 3x3 matrix kunt vinden die niet diagonaliseerbaar is. Weet er iemand hoe je dit kort en bondig kan doen?

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Diagonaalmatrix

Probeer eens een driehoeksmatrix.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 56

Re: Diagonaalmatrix

Nja dat had ik ook al gedacht, maar de enigste logica die ik er kan in vinden is dat je gzmakkelijk de eigenwaarden kan berekenen.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Diagonaalmatrix

Wat is dan de bedoeling? Wat 'weet' je over diagonaliseerbaarheid (geziene eigenschappen die je kan gebruiken) om deze vraag te beantwoorden?
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 56

Re: Diagonaalmatrix

Nja ik wou gewoon weten hoe je een matrix kan vinden die niet diagonaliseerbaar is. Nja ik wil onderzoeken of de matrix van A een basis bestaat voor Rn met eigenvectoren van A.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Diagonaalmatrix

Maar wat heb je van "kennis" over diagonaliseerbaarheid om zo'n voorbeeld niet te 'gokken' maar te 'maken'? Of wat is eigenlijk de bedoeling? Als je gewoon een voorbeeld moet vinden, kan je nog altijd m'n suggestie eens proberen; kijk eens of je een driehoeksmatrix (en maak het jezelf eenvoudig, op de eenheidsmatrix na) kan diagonaliseren.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 56

Re: Diagonaalmatrix

Wel ja we hebben verschillende eigenschappen gezien ivm diagonaliseerbaarheid. Van basissen met eigenvectoren tot de spectraalstelling. Ik wou graag een matrix vinden, met een bijhorende redenring maar ik weet niet of gokken wiskundig correct is.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Diagonaalmatrix

Het ligt eraan wat precies gevraagd is. Als jij een matrix kan geven, ook al is die gevonden door 'gokken', en je kan daarvan tonen dat die niet diagonaliseerbaar is; dan heb je een matrix gegeven die niet diagonaliseerbaar is... In plaats van wild te gokken, zou je een bovendriehoeksmatrix kunnen nemen (die zijn immers nilpotent en dus...).
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Reageer