Springen naar inhoud

Tegenstrijdigheden in de bijbel

• Log in om te kunnen reageren

Sylvester

Sylvester

• >100 berichten
  • 151 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 september 2005 - 11:37

Ik ben benieuwd wie er voorbeelden heeft van tegenstrijdigheden in de bijbel. Een voorbeeld: God houdt van al zijn schepselen, maar zaait wel dood en verderf. Mozes bijvoorbeeld: als hij zijn staf omhoog hield, wonnen zijn mensen, maar als hij zijn staf niet omhoog hield, won de tegenpartij. Die tegenpartij is toch ook door God geschapen?

En nu graag geen berichten van: "De bijbel is onzin", want dat weet ik wel. Ik ben gewoon benieuwd.
Het genie woont slechts n verdieping hoger dan de waanzin (Schopenhauer).

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

-=zweistein=-

-=zweistein=-

• >100 berichten
  • 237 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 september 2005 - 12:05

En nu graag geen berichten van: "De bijbel is onzin", want dat weet ik wel. Ik ben gewoon benieuwd.

Niet echt logisch :shock:

Je zegt zelf dat we niet mogen schrijven dat de Bijbel onzin is en je voegt er zelf toe: "want dat weet ik wel" m.a.w. je hebt zelf gezegd dat de Bijbel onzin is. ;) Misschien was dat jouw bedoeling niet :wink:
The first writing, science, mathematics, law and philosophy in the world, making the region the center of what is called the "Cradle of Civilization" - Iraq

Syd

Syd

• >1k berichten
  • 1107 berichten
  • VIP

Geplaatst op 02 september 2005 - 12:29

Misschien wel een van de grootste tegenstrijdigheden is dat in het Oude Testament (voor Jezus) God de Israelieten nogal vaak oorlogen liet beginnen en hele volken uitmoorden.
In het nieuwe testament wordt er dan door Jezus over liefde en vrede en naastenliefde enzo gepredikt.

Best wel tegenstrijdig, lijkt me.

Sylvester

Sylvester

• >100 berichten
  • 151 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 september 2005 - 12:31

Ik zeg niet dat het niet mg. Ik zeg dat ik het liever niet heb, vooral als het niet gefundeerd is. 8)

Maar goed, ik bedoelde het inderdaad niet zo.

Je zal mij niet horen zeggen dat de bijbel alleen maar onzin is, maar ik heb veel gelezen over hoe de bijbel is ontstaan en dan ga je op z'n minst gezegd wel twijfelen. Ik ben blij voor die mensen die er houvast aan hebben.
Het genie woont slechts n verdieping hoger dan de waanzin (Schopenhauer).

• Gast

Geplaatst op 02 september 2005 - 15:06

Ik ben benieuwd wie er voorbeelden heeft van tegenstrijdigheden in de bijbel. Een voorbeeld: God houdt van al zijn schepselen, maar zaait wel dood en verderf. Mozes bijvoorbeeld: als hij zijn staf omhoog hield, wonnen zijn mensen, maar als hij zijn staf niet omhoog hield, won de tegenpartij. Die tegenpartij is toch ook door God geschapen?

http://home-1.tiscali.nl/~ti112509/
veel leesgenot

-Frankenstein-

-Frankenstein-

• >250 berichten
  • 385 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 september 2005 - 16:45

Enkele voorbeelden van de vele tegenstrijdigheden die in de Bijbel te vinden zijn.

Lees verder
http://home-1.tiscal.../contradict.htm

vanreusel simon

vanreusel simon

• 0 - 25 berichten
  • 19 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 02 september 2005 - 17:17

heb nog een voorbeeld
volgens de bijbel is incest bloedverraad
ok wie waren de eerste mensen op aarde??? adam en eva die hadden 2 kinderen= 2 zonen
en toch zijn wij daar uit ontstaan hoe kan dat???...
of dat andere met die vrouw die man en twee dochters die de stad moesten verlaten. ze zeiden tegen de vier dat ze niet achter zich mochten kijken natuurlijk vrouwen zijn nieuwschierig en de vrouw kijkt om en verandert in een zoutpilaar
en dan moesten daar nog andere kinderen uit komen weet niet juist wie maar hoe zijn die dan ontstaan ... voila daar heb je het weer
(ben niet gelovig dus kan zijn dat er details verkeerd zijn excuseer me daarvoor)

• Gast

Geplaatst op 02 september 2005 - 19:08

heb nog een voorbeeld  
volgens de bijbel is incest bloedverraad
ok wie waren de eerste mensen op aarde??? adam en eva die hadden 2 kinderen= 2 zonen
en toch zijn wij daar uit ontstaan hoe kan dat???...
of dat andere met die vrouw die man en twee dochters die de stad moesten verlaten. ze zeiden tegen de vier dat ze niet achter zich mochten kijken natuurlijk vrouwen zijn nieuwschierig en de vrouw kijkt om en verandert in een zoutpilaar
en dan moesten daar nog andere kinderen uit komen weet niet juist wie maar hoe zijn die dan ontstaan ... voila daar heb je het weer
(ben niet gelovig dus kan zijn dat er details verkeerd zijn excuseer me daarvoor)

Ik ben wel gelovig maar de details die kloppen wel zon beetje. Alleen toen was het geen incest. De mens was net op de aarde gezet en deze moest bevolkt worden. En als je de bijbel leest zie je dat het op een gegeven moment verboden word door God om met "dichte" familieleden seks te hebben. En daarbij lijkt me dit ook een goed gebod gezien de zeer vergrote kans om dan een mongooltje te krijgen of een kind wat met allerlei gebreken op aarde komt.

• Gast

Geplaatst op 02 september 2005 - 19:10

Misschien wel een van de grootste tegenstrijdigheden is dat in het Oude Testament (voor Jezus) God de Israelieten nogal vaak oorlogen liet beginnen en hele volken uitmoorden.
In het nieuwe testament wordt er dan door Jezus over liefde en vrede en naastenliefde enzo gepredikt.  

Best wel tegenstrijdig, lijkt me.

De volken die ze uitmoorden waren voorzover ik weet vaak volken die hun eigen kinderen offerden aan hun zogenaamde goden en allerlei andere zeer kwalijke praktijken uitoefenden. God doet niet iets zonder reden.

-Frankenstein-

-Frankenstein-

• >250 berichten
  • 385 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 september 2005 - 19:16

vanreusel simon, ik heb een site gevonden waar je misschien antwoord op je vragen kan vinden.

Gedurende hun leven kregen Adam en Eva heel veel kinderen, zonen en dochters. De Joodse historicus Josephus schreef, dat, "Het aantal kinderen van Adam, volgens de overlevering, 33 zonen en 23 dochters was."

We mogen u er aan herinneren, dat Abraham zijn halfzuster huwde. (Genesis 20:12). God zegende deze verbinding, want door Isak en Jakob werd het hele Joodse volk geboren. Pas 400 jaar later gaf God aan Mozes wetten, die zulke huwelijken verbood.
http://www.christian...ig-c004-nl.html

Wat ik hieruit begrijp was dat voor de tijd van Mozes incest niet strafbaar was.

de grijze muis

de grijze muis

• >1k berichten
  • 1168 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 september 2005 - 23:14

Mensen toch! Wat een topic. Natuurlijk staat de Bijbel vol met tegenstrijdigheden. Het zijn immers zeer oude boeken met verhalen uit de tijd van de Sumeriers, Babyloniers en verhalen door de Joden geschreven in ballingschap, toen zij op zoek waren naar hun verleden. Deze verhalen zijn niet op aarde gebracht door een God zoals de Mohammedanen beweren met hun koran,want dan zouden er geen tegenstrijdigheden in mogen staan(In werkelijkheid is de koran weer gebaseerd op de bijbelse verhalen, maar dat terzijde, en zie de topics over de koran, die ook vol met tegenstrijdigheden staat.). De boeken van het oude testament zijn verhalen die soms gruwelijk zijn en soms prachtig. De protestanten hebben de Joodse boeken overgenomen, de Rooms Katholieken hebben enkele andere, de zg apocrieven toegevoegd. Het Nieuwe Testament is een samenraapsel van geschriften, over het leven van Jezus en de apostelen.waar we steeds meer te weten over komen, vooral dankzij de vondst van de Qumranrollen en de vondst in Egypte.Het belangrijkste gebod uit het nieuwe testament is: heb uw naaste (en dat is iedereen!) lief als uwzelve. Maar daar hoef je geen christen voor te zijn,lijkt mij. (Hoewel volgens de koran moet een mohammedaan alleen maar lief zijn voor mohammedanen en het is een grote oproep tot haat en moord op andersdenkenden.). Maarten 't Hart heeft heel wat geschreven over de tegenstrijdigheden in de Bijbel. Ik denk dat, behalve enkele fundamentalistische groepen, christenen daar geen probleem meer mee hebben. De verhalen lezen lekker weg. Een aardige uitspraak van Bolkestein vind ik:"als de Bijbel een roman is, dan is de Koran een huishoudboekje".

• Gast

Geplaatst op 03 september 2005 - 00:07

Meestal vallen de tegenstrijdigheden wel mee.. En sommige mensen denken echt dat de schrijvers van de bijbel compleet achterlijk waren ofzo als je hun tegenwerpingen hoort...

Sado

Sado

• >100 berichten
  • 126 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 september 2005 - 09:59

Meestal vallen de tegenstrijdigheden wel mee.. En sommige mensen denken echt dat de schrijvers van de bijbel compleet achterlijk waren ofzo als je hun tegenwerpingen hoort...

Nou, je mag wel verwachten van zo'n belangrijk boek dat er enige consistentie in zit. Ik bedoel, een geloof van 1 miljard mensen is niet niks, en dan is het toch raar dat weinig mensen opmerken dat in het boek Genesis de dieren vr de mensen werden geschapen, terwijl even later in hetzelfde boek precies het omgekeerde word gepreekt!

De bijbel heeft veel goedpraten nodig, maar ik heb al gemerkt dat mensen die dit bizarre geloof aanhangen daar helemaal geen moeite mee hebben.

• Gast

Geplaatst op 03 september 2005 - 12:20

De mens is kennelijk geneigd het onwaarachtige voor waar aan te houden.
Dat wordt je als klein kind in de Westerse wereld met de paplepel ingegoten.
Eerst dien je geloof te hechten aan zoete suikerbol verhalen en sprookjes.
Dan volgt al gauw Sinterklaas en een hele riedel ander met een smeuig sausje overgoten heiligen.
Als die schijnwerelden voor je als echte waarde gaan verbleken, dan loop je ook nog de kans, dat je in een God moet gaan geloven.
Het Geloof wordt daarbij belangrijker dan enige wetenschap van de werkelijkheid op aarde.
Struisvogelpolitiek en wolkenfietserij zijn pas echte waarden waaraan de mens zich wil spiegelen.
Echte werkelijkheid is niet van belang, want dan zou je wellicht je dromen en fantasieen verliezen.
Er zijn gelukkig ook nog mensen op aarde, die zich liever laten inspireren door de werkelijke waarnemeningen die ze op aarde al naar hun wensen kunnen vinden. Het internet en vele geschriften en boeken kunnen hen zomaar de werkelijkheid voorhouden.
Velen voelen zich daar wel bij en leven een prima leven, al of niet aan de hand van God. Niet haat of angst zijn hun belangrijke drijfveren, maar wel medemenselijkheid, vredelievendheid, aandacht en zorg voor de natuur etc.
Dat kun je van veel Gelovigen, die al hun kennis uit oude vergeelde boeken met discutabele en vaak tegenstrijdige geschiedenissen niet zeggen. Vaak zijn juist haat en angst hun belangrijke drijfveren om toch maar en vooral zonder na te denken te blijven Geloven in hun Godheid.
Je weet immers maar nooit!? :shock:

Satyr

Satyr

• >100 berichten
  • 139 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 september 2005 - 22:06

UUHM ik heb hier een paar goede punten van een website,lees t en trek je eigen oordeel. Veel denk plezier :wink:
www.exposingchristianity.com of http://www.geocities...fptfu/llf2.html

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures