Springen naar inhoud

Vermogen transformator

• Log in om te kunnen reageren

Tasja

Tasja

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 30 augustus 2010 - 12:50

Hoi,

Een vraagje: wrm worden transformatoren niet berekend op een schijnbaar vermogen ipv actief vermogen.
In mijn schrift staat het volgende:
- wel, bijvoorbeeld zijn wikkelingen geisoleerd vr bepaalde spanningen, wat de bruikbare spanning beperkt, onafh van de fase.
- en de koperverliezen in de wikkelingen worden beperkt door de stroom, onafh van de fase. Samengenomen moet Ueff*Ieff of dus het schijnbaar vermogen beperkt worden.
Dat spanning en stroom uit fase zijn en er dus een kleiner actief vermogen is doet hier niet ter zake.

Ik snap niet veel van de uitleg, iemand anders mss wel?
thx ;)

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jorei

Jorei

• 0 - 25 berichten
  • 9 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 30 augustus 2010 - 14:12

Omdat mensen willen weten wat het 'werkelijke' vermogen is wat ze aan de uitgang van de transformator hebben.

Hieronder een plaatje van een eenheidscirkel (complexe weergave vermogen):
Geplaatste afbeelding

Schijnbaar vermogen: |P| (amplitude van P)
Actief vermogen: Re(P) (blauwe lijn)
Reactief vermogen: Im(P) (rode lijn)

Schijnbaar vermogen:
Het schijnbare vermogen (Ps) (eenheid voltampère) geeft het energieverbruik aan als waren alle elektronische componenten weerstanden.
Geplaatste afbeelding
Actief vermogen:
Het actieve of effectieve vermogen (Pa of Peff) (eenheid watt, W) geeft het energieverbruik per tijdseenheid aan.
Geplaatste afbeelding
Reactief vermogen:
Het reactieve vermogen (Pr) (eenheid voltampère reactief, VAR) geeft de activiteit van de reactanties aan.
Geplaatste afbeelding

Wat wil je precies weten?

Gringo

Gringo

• >100 berichten
  • 171 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 augustus 2010 - 14:31

Volgens mij worden vermogens van transformatoren in VoltAmpere gegeven. oftewel schijnbaar vermogen.
Voorbeeldje van google: http://esk-energie.n...rkoop/trans.htm
Stroom en de spanning zijn belangrijk voor een trafo, de arbeidsfactor is volgens mij minder van belang.

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 6607 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 30 augustus 2010 - 16:18

Vermogens van trafo's worden inderdaad als schijnbaar vermogen aangegeven, dus in VA. (of kVA of MVA)
Dat komt omdat de spanning en de stroom de beperkende factoren zijn.
Als je b.v. een trafo hebt van 100VA, dan heeft het weinig zin om die aan te merken als 100W, omdat je dat alleen maar haalt als de arbeidsfactor 1 is. Bij een kleinere arbeidsfactor wordt het haalbaar vermogen in W kleiner, maar het vermogen in VA blijft hetzelfde.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures