Springen naar inhoud

Vermoeiing door trillingen theorie

• Log in om te kunnen reageren

paapie

paapie

• 0 - 25 berichten
  • 9 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 30 augustus 2010 - 14:56

Hallo luitjes,

Ben nieuw op dit forum en heb een vraag.
Is er iemand hier bekend met de relatie tussen vermoeiing en trillingen.
Voor vermoeiing weet ik dat het te maken heeft met wisselende spanningen waardoor er breuk op kan treden.
Hoe hoger de gemiddelde belasting, hoe kleiner de spanningsamplitude leidend tot breuk c.q de levensduur.
Ook weet ik dat als de w/w0 = 1 er resonantie optreedt zodat het materiaal nog sneller een breuk op kan lopen.
Mijn vraag is:

Wat is het verband tussen trillingen en vermoeiing van een bepaald materiaal?

of te wel

Bij welke frequentie treedt er breuk op in een materiaal?

Na hoeveel tijd treedt er een breuk op?

Heb nog niet echt formules hiervoor kunnen vinden of misschien heb ik ze al.

Wat raden jullie me aan?

Alvast bedankt voor het helpen!

Gr. Frank

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

• Gast

Geplaatst op 30 augustus 2010 - 17:56

Zie natuurlijk http://nl.wikipedia....wiki/Vermoeiing
Vermoeiingsscheuren treden op na een bepaald aantal cycli. Het aantal cycli waarbij een scheur optreedt neemt af bij toenemende amplitude. De snelheid waarmee de cycli optreden (de trillingsfrekwentie) heeft geen merkbare invloed op het benodigd aantal cycl (wel op de benodigde tijd natuurlijk).

mcs51mc

mcs51mc

• >250 berichten
  • 470 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 augustus 2010 - 18:47

Bij welke frequentie treedt er breuk op in een materiaal?

De frequentie doet er niet toe, tenzij je in resonantie komt, maar dat is een uitzonderlijk geval die normaal buiten beschouwing gelaten wordt.
Bij vermoeiingstesten wordt altijd een zo hoog mogelijke frekwentie gebruikt. Je moet er enkel maar op letten dat het sample niet opwarmt door een te hoge frekwentie.

Na hoeveel tijd treedt er een breuk op?

Hangt van veel faktoren af zoals bv insluitsels in het materiaal, oppervlakte gesteldheid, zeg maar ruwheid, van het materiaal, al dan niet aanwezig zijn van corrosiespots op het materiaal. Samples waarop vermoeiingsproeven gebeuren worden normaal gezien geslepen tot een bepaalde ruwheidswaarde.
Je moet niet denken dat wanneer je x samples hebt van eenzelfde materiaal ze allemaal exact bij y cycli gaan breken. Op vermoeiingsproeven zit veel, veel spreiding.
Normaal wordt ook van beide breukvlakken via microscopie beelden genomen om de oorzaak van de breuk te achterhalen. Indien niets van bovenvermelde faktoren te zien is, wordt dit als een goede breuk gezien. Indien dit wel zo is, dan wordt dat sample niet weerhouden om de vermoeiingsgrens van het materiaal te bepalen.
Vermoeiingsbreuken beginnen steeds aan de rand van het sample, dan onstaat er een propagatie zone en uiteindelijk breekt het materiaal in een vlak onder 45 tov de propagatie zone. De grootte van de propagatie zone wordt door microscopie ook gemeten.

Wat raden jullie me aan?

Waarvoor??????

Testmachines voor vermoeiingsproeven kan je oa. hier of hier zien.
Bij deze fabrikant kan je ook vermoeiingsmachines vinden.

paapie

paapie

• 0 - 25 berichten
  • 9 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 31 augustus 2010 - 08:13

Bedankt voor jullie snelle reacties.
Het gaat om een regulateur dat op een dieselmotor staat. De dieselmotor maakt een eigenfrequentie door dat zijn zuigers op en neer gaan bij een bepaald toerental. De regulateur heeft een massa en een veerconstante. Als er nu wel resonantie optreedt kun je dan bepalen na hoelang het materiaal bezwijkt?

• Gast

Geplaatst op 31 augustus 2010 - 09:22

Waarschijnlijk niet. Berekeningen aan vermoeiing zijn zeer onnauwkeurig, vandaar het grote aantal proeven dat ermee gedaan wordt. Je zou het risico op bezwijken kunnen inschatten aan de hand van een tekening, waarin je richting van de belasting en vorm van het belaste materiaal aangeeft. Vermoeiing treedt op in scherpe overgangen, randen, groeven en dergelijke. Pas goed op met roest.
Je had het over een massa-veersysteem. Bedoel je daarmee een echte veer of een gewoon onderdeel met een eigenfrekwentie? Een veer van glad materiaal bezwijkt niet zo gauw.

paapie

paapie

• 0 - 25 berichten
  • 9 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 31 augustus 2010 - 10:10

Bedankt bessie voor je snelle reactie. ;)
Dan wordt het wel lastig om de levensduur van een regulateur te bepalen. Ik had gedacht als men resonantie en vermoeiing kon combineren en transleren naar de tijd. Zodat je de levensduur kan bepalen. Maar de trillingsenergie kan je wel veranderen in een kracht als het goed is.
@bessie het is niet letterlijk dat er een veer onderzit maar een stuk rubber.

Alvast bedankt voor het helpen!

Gr. Frank

• Gast

Geplaatst op 31 augustus 2010 - 10:20

Als ik het goed begrijp zit de complete regulateur met een rubber vast op de motor. In dat geval zijn de krachten die overgebracht worden op de regulateur toch erg klein? Van trillen op zich bezwijkt materiaal niet, er moet een flinke kracht zijn die wisselend optreedt.
De reden dat zo'n vermoeiingsmeter trilt, is dat er in een uur of in een dag zoveel cycli moeten zijn, dat het materiaal inderdaad bezwijkt. Maar hij trilt niet zomaar, hij trekt wisselend met een flinke kracht (1000 N ofzo) en laat dan los.

paapie

paapie

• 0 - 25 berichten
  • 9 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 31 augustus 2010 - 10:46

Bedankt voor de reacties maar deze topic kan gesloten worden

mcs51mc

mcs51mc

• >250 berichten
  • 470 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 31 augustus 2010 - 11:01

Ik had er toch nog graag dit aan toegevoegd:

Dan wordt het wel lastig om de levensduur van een regulateur te bepalen.

Eigenlijk niet ;)
Ik ken de juiste situatie niet maar met een aantal sensoren neem je of kracht of verplaatsing of acceleratie van je regulateur op, dat patroon transfereer je dan naar een vermoeiingsmachine en laat die dan versnelt testen tot bv 10.000.000 cycli, als dat de verwachtte levensduur is.

Wat die resonantie aangaat, je moet je constructie zodanig aanpassen dat resonantie niet kan optreden.
Dit is ook bescrhreven in de Wiki link die Bessie aanbracht.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures