Statistiek

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 226

Statistiek

6% van de mensen in een bepaald land is besmet met malaria. Er is een test ontwikkeld om malaria op te sporen. Deze is niet perfect en geeft in 1% van de gevallen een foute diagnose aan mensen die de ziekte niet hebben en in 2% van de gevallen een foute diagnose aan mensen die de ziekte wel hebben. Wat is de kans dat iemand waarvoor de test positief was inderdaad malaria heeft?

A 0,06

B 0,068

C 0,86

D 0,99

E 0,0595

Ik deed dit:

6% heeft de ziekte -> bij 98% is de test positief (heeft dus de ziekte)

-> bij 2% is de test negatief

94% heeft de ziekte niet -> bij 99% is de test negatief

-> bij 1% positief

Ik dacht eerst 6% * 98% te doen...maar dit getal is natuurlijk veel te klein, want de kans dat je de ziekte hebt en tegelijk positief scoort op de test zal wel groter zijn dan 98% van 6%...het antwoord is dan ook C...maar ik heb geen idee hoe je er aan komt...:S

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Statistiek

Bij hoeveel procent van de totale bevolking zal de test een positief resultaat geven? En bij hoeveel procent daarvan is dat terecht? De verhouding tussen die twee is de kans die je zoekt.

(ter controle: het juiste antwoord is
Verborgen inhoud
C
)
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Berichten: 1.116

Re: Statistiek

Misschien een antwoord vanuit een heel andere hoek, namelijk vanuit de medische hoek.

Wij gebruiken hier vaak een staatje voor:

Code: Selecteer alles

Ziek \ Test |   +   |   -   |

------------+-------+-------+------

 +	  | .0588 | .0012 | 0.06

 -	  | .0094 | .9306 | 0.94

------------+-------+-------+------

| .0682 | .9318 | 1
De vraag die nu gesteld wordt: wat is de fractie van de mensen die de aandoening heeft, op voorwaarde dat de test positief is (in medische terminologie wordt dit ook wel de likelihood ratio genoemd).

Vanuit het staatje is dit vrij eenvoudig te berekenen.

Reageer