Springen naar inhoud

[scheikunde] concentraties

• Log in om te kunnen reageren

• Gast

Geplaatst op 02 september 2005 - 12:40

Ik kan er niet aan uit (ik begrijp de vraag ook niet)

Zo stond het letterlijk in mijn boek

In kwalitatieve analyses moet men beschikken over reagentia van bepaalde concentratie. Men moet die bereiden met geconcentreerde oplossingen uit handel.

Voorbeelden
6 M HCl vertrekkend van HCl p.a. 38% 1 M HCl
4 M HNO3 vertrekkend van HNO3 p.a. 69% 0,01 M HNO3
2 M H2SO4 vertrekkend van H2SO4 p.a. 96% 0,02 M H2SO4

Men beschikt over ledige voorraadflessen van 250 ml. Hoe gaat men te wer?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Leentje

Leentje

• >25 berichten
  • 26 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 02 september 2005 - 15:49

Komt dit letterlijk uit je boek?! Want zoals het er nu staat, moet een geconcentreerde oplossing gemaakt worden uit een minder geconcentreerde oplossing. Dit is dus geen oefening op het maken van verdunningen... Het opconcentreren van oplossingen kan je doen dmv destillatie, verdamping en in extreme kristallisatie.

Indien het de bedoeling is dat je van een geconcentreerde oplossing naar een ongeconcentreerde moet gaan kan je als volgt te werk gaan (Hierbij los ik één voorbeeldje op, de overige kan je op dezelfde manier oplossen):

concentratie = aantal mol / volume
(Molartiteit = aantal mol / liter)

Stel we willen van een 6M HCl-oplossing naar een 1M HCl-oplossing gaan.

• Bereken het aantal mol dat je nodig hebt:
    Indien we 1 liter 1 M HCl-oplossing willen maken hebben we 1 mol HCl nodig.
    (c = n/V => n = c x V => n = 1 mol/l x 1 l = 1 mol)
  • Deze 1 mol HCl kunnen we bekomen uit de geconcentreerde 6 M HCl-oplossing. Bereken dus als volgt hoeveel liter je nodig hebt van de geconcentreerde oplossing om 1 mol HCl te bekomen:
    c=n/V => V = n/c = (1 mol) / (6 M) = (1 mol) / (6 mol/liter) = 0,166 liter
  • Men meet dus 0,166 l oplossing af van de 6 M HCl. Deze bevat dus 1 mol HCl.
    Het enigste dat men nog moet doen, is dit aanlengen met water tot 1 liter of hier 0,834 l water aan toevoegen. (1 l - 0,166 l = 0,834 l)
Hopelijk is dit je iets of wat duidelijk... :shock:

Oh ja, misschien vroeg je je ook af wat die "p.a." betekent. Wel, dit is de zuiverheid van de stof. Deze wordt uitgedrukt in procenten. Afhankelijk van de toepassingen kan je voor verschillende zuiverheden kiezen. Bijvoorbeeld zeer zuiver voor analtyisch werk of technisch zuiver voor organische labo's.

Nota: De volgende zin heb ik niet in rekening gebracht: "Men beschikt over ledige voorraadflessen van 250 ml." Ik weet namelijk niet hoe ik dit moet interpreteren.

• Gast

Geplaatst op 03 september 2005 - 08:24

Bedankt voor je hulp

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures