Tweetal practicavragen mbt druk

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 7

Tweetal practicavragen mbt druk

Hallo allemaal,

Ik heb een tweetal kwesties mbt druk. De eerste gaat over twee jerrycans:

We hebben twee identieke jerrycans. Aan de onderkant is een slangetje vastgemaakt, de ene jerrycan met een lang en een jerrycan met een kort slangetje. We zijn erachter dat bij eenzelfde watervolume de jerrycan met het lange slangetje het snelst leeg is. We kunnen hier alleen nog geen verklaring voor vinden. Wie kan die geven of ons op weg helpen?

Kwestie 2 staat in een volgende post.

Groeten en alvast bedankt,

Artica

Gereserveerd voor kwestie 2.

Artica

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Tweetal practicavragen mbt druk

We zijn erachter dat bij eenzelfde watervolume de jerrycan met het lange slangetje het snelst leeg is. We kunnen hier alleen nog geen verklaring voor vinden.
Kun je de druk van een waterkolom uitrekenen?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Re: Tweetal practicavragen mbt druk

Zijn de jerrycans boven open of dicht? Slangetjes zijn even dik, en aan de onderkant vrij van obstakels? De vloeistof verlaat de slangetjes dus en valt dan vrij in de lucht?

Berichten: 7

Re: Tweetal practicavragen mbt druk

- Is er een reden waarom ik mijn begin post niet aan kan passen? -



-----------------------------

Nu de tweede kwestie:

Het betreft hier een practicum verzinnen bij het onderwerp:

"Caissonziekte - het gevaar van lucht in je bloedbaan (of in een slang met water)

De theorie achter dit verschijnsel hebben wij uitgewerkt: Het komt doordat er stikstofbelletjes worden gevormd in het bloed, als men langere tijd in een omgeving is geweest met een hoge druk. (Denk aan duikers) Hierdoor lost stikstof zich op in het bloed, en als men weer naar boven gaat vormt deze belletjes in de bloedbaan, wat de doorstroming beïnvloedt.

Hierbij moeten wij een practicum verzinnen. We waren al aan het brainstormen gegaan en kwamen tot de conclusie dat hetzelfde verschijnsel (min of meer) ontstaat wanneer je een flesje koolzuurhoudende drank opent. De druk in het flesje is hoger dan de buiterdruk, open je de dop dan veranderd deze (te) snel naar de omgevingsdruk.

Het practicum moet echter over lucht/belletjes in een slang met vloeistof gaan, of dat is in ieder geval het thema van de opdracht. We weten alleen niet waar we verder moeten, kan iemand ons een duw(tje) in de goede richting geve

Berichten: 67

Re: Tweetal practicavragen mbt druk

- Is er een reden waarom ik mijn begin post niet aan kan passen? -
Ja Artica, de uitstroomsnelheid van een vat berekent men met behulp van de vergelijking van Bernouilli

hier een site met meer informatie hierover

http://home.hccnet.nl/j.ditmar/Reader%20BA...romingsleer.pdf

of de vergelijking van bernouilli is

v2 (uitstroomsnelheid) =
\( \sqrt{ \frac{2[(Pb-Pa)+Q*g*h]}{Q*(1-(A2/A1)²} \)
}

Q is dichtheid

Pb is druk bovenaan het vat, dus al het open is is druk Pb gelijk aan de atmosferische druk. A2 is oppervlakte waar het water door moet stromen dus oppervlakte van de tube, A1 is de oppervlakte van het bovenste van de jerrycan.

Dus deze 3 dingen moeten vermeld worden om dit te kunnen oplossen.

Pa is de druk aan de oppervlakte A2

Ik denk dat dit het is als ik mijn cursus toegepast heb. Dus laten we het best nog eens controleren door iemand maar volgens mij klopt het.

Berichten: 7

Re: Tweetal practicavragen mbt druk

Het gaat om twee jerrycans met een afgesloten bovenkant, de slangetjes zijn even dik en hangen vrij in de lucht.

Re: Tweetal practicavragen mbt druk

Gezien de vraag of je de druk van een waterkolom uit kan rekenen, en het feit dat je daar niet op bent ingegaan, kan ik je op dit moment alleen zeggen dat de druk in de uitstroomopening van een lange slang hoger is, omdat het hoogteverschil groter is. Ik neem aan dat je het daar mee eens bent.

Maar de rest van je practicum doet vermoeden dat er meer aan de hand is. Immers de jerrycans zijn van boven dicht en dus moet de lucht die de plaats van het uitgelopen water inneemt ergens anders vandaan komen. Misschien ligt daar een antwoord in besloten. Ik zeg niet dat het zo is maar het zou kunnen.

Nog een vraag, maakt het uit of de jerry's helemaal gevuld zijn of niet? Ofwel zit er al een deel lucht bovenin?

Reageer