Natuurlijke getallen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 758

Natuurlijke getallen

Welke natuurlijke getallen
\( n \)
voldoen aan de volgende bewering:
\( \forall m \in \mathbb{N} : (m > 1 \wedge m|n) => m = n \)
Ik dacht zelf alle natuurlijke getallen groter dan nul ....(m = n ) dus 2=2 3=3 etc. of sla ik de plank volledig mis?

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Natuurlijke getallen

Ga eens na wat die bewering precies betekent? Als een getal n aan die bewering voldoet, wat zegt dat over de delers van n?

Neem anders zomaar eens wat getallen n en kijk eens of de bewering daarvoor geldt. Helpt dat je inzien wat voor eigenschap die getallen n moeten hebben?

(ter controle, het antwoord is:
Verborgen inhoud
0, 1, en alle priemgetallen, dus 2, 3, 5, 7, 11, enz.
)
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Berichten: 758

Re: Natuurlijke getallen

Als ik het zo lees : voor alle m uit de natuurlijke verzameling geldt dat (m groter dan 1) en m een deler van n, dan m = n.

nu stel n = 4, dan is m=2 een deler van n=4 en voldoet dus niet aan m = n dus n =4 geldt niet.

nu stel n = 3, dan is m = 1 en m=3 de enige die een echte deler zijn. m=1 telt niet mee, dus n=m dus klopt.

Nu volgt logisch dat alleen priemgetallen in aanmerking komen, omdat de deler alleen zichzelf mag zijn of 1. ;)

Ik las m|n trouwens eerst als n | m

dankejwel nog!

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Natuurlijke getallen

Juist!

En n=0 en n=1 voldoen ook, want aan de voorwaarde m>1 en m|n kan dan nooit tegelijk worden voldaan, en A⇒B is waar als A onwaar is.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Berichten: 7.068

Re: Natuurlijke getallen

n = 0 is volgens mij geen oplossing. Elk getal is een deler van nul.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Natuurlijke getallen

Ah ja, klopt!

Staat het overigens 100% vast dat 0 een natuurlijk getal is?

(ik heb altijd geleerd van wel, maar sommigen zijn van mening dat ;) ={1,2,3,enz}).
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Natuurlijke getallen

Als je
\( \nn \)
de verzameling van de positieve gehele getallen hebt, dan hoort 0 daar zeker bij. Wil je de verzameling van de strikt positieve gehele getallen, dan ben je bij
\( \nn _0\)
aanbeland.
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Natuurlijke getallen

Dat is een keuze, soms wordt met
\( \nn \)
de strikt positieve gehele getallen bedoeld (eerder Angelsaksisch), soms met 0 erbij (zeker in Be/Fr). Beide conventies komen voor, er is daarover geen 'internationale consensus'.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Reageer