Practicum profielwerkstuk

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

Practicum profielwerkstuk

Hee,

ik moet voor mijn pws dit jaar (6vwo) een practicum doen, bijpassend bij het onderwerp. mijn onderwerp is antibiotica resistentie.

maar ik kan nog steeds niets vinden wat ik als practicum zou kunnen doen.

Hebben jullie ideeën of tips?

thanks.

Gebruikersavatar
Berichten: 27

Re: Practicum profielwerkstuk

Er zijn een aantal dingen wat je zou kunnen doen, maar hoe wil je dit project benaderen. Via een scheikundige kant of vanaf een biologische kant? Scheikundig heb ik niet zo veel verstand van maar ik kan van een biologische kant wel twee dingen verzinnen.

Wanneer je echt biologische remming wilt aantonen d.m.v. antibiotica is dat misschien wel lastig aangezien de meeste scholen het werkelijk kweken van micro organismen niet toestaan. Zou het misschien een idee zijn om een lokaal medisch laboratorium te contacteren of je een aantal uren zou mogen meekijken hoe zij antibiotica resistentie meten? Ik weet uit ervaring dat de meeste labs dit nog doen met schijf-testjes en dat levert wel interessante plaatjes op waar je achteraf nog veel op kan analyseren.

Een ander mogelijkheid is via literatuur te zoeken hoe vaak voorkomend antibiotica resistentie in verschillende micro-organismen is en daarop een soort studie op doen. Misschien kun je aantonen dat er een stijgende trend is in antibiotica resistentie, tegen welke antibiotica de micro organismen het meeste resistent worden, en hoe deze antibiotica scheikundig/biochemisch te werk gaan en waarom het effect teniet gedaan wordt door resistente bacteriën.

Er zijn vast nog wel meer dingen die je kan verzinnen, het is een vrij divers onderwerp en erg in de belangstelling momenteel. ;)

succes!

Reageer