Springen naar inhoud

Vitamine preparaten en invloed op medicijngebruik

• Log in om te kunnen reageren

Wimpie44

Wimpie44

• >250 berichten
  • 429 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 31 augustus 2010 - 20:04

Is bekend waarom bij Vitamine preparaten, bijv. Axium, algemeen verkrijgbaar, de waarschuwing in de bijsluiter staat om bij gebruik van bloeddruk medicatie het preparaat pas te gebruiken na overleg met een arts, omdat deze preparaten invloed kunnen uitoefen op de bloeddruk en hartwerking.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

JWvdVeer

JWvdVeer

• >1k berichten
  • 1114 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 31 augustus 2010 - 20:22

M.n. vitamine D heeft invloed op het calciumgehalte in je lichaam. Een overdosis zorgt voor hypercalciŽmie met alle gevolgen van dien (uitdroging, hypertensie, ritmestoornissen). Echter als je een normale nierfunctie hebt lijkt me dit geen probleem te kunnen veroorzaken.

Daarnaast kan vitamine A een vorm van intracraniŽle hypertensie geven.

Maar interacties van vitaminen met medicatie heb ik eigenlijk nog nooit van gehoord. En een korte zoekactie levert mij ook geen relevante info daarover op.

Wimpie44

Wimpie44

• >250 berichten
  • 429 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 31 augustus 2010 - 20:36

Bedankt voor je reactie.

In het oorspronkelijke bericht dat ik plaatste is ook een stukje weggevallen. Dat ging over hoe of waardoor de interactie tussen de vitamine preparaten en medicatie zou kunnen worden verklaard, maar dat had je al begrepen gezien je antwoord. ;)

In de bijsluiter staat: wanneer je medicijnen gebruikt, met name bloeddruk verlagende medicijnen, adviseren wij je een arts te raadplegen.

Vit.A niet in preparaat, wel bij andere preparaten uit dezelfde productgroep.
Vit.D3 4,5 mcg - 90% ADH
De familie B1, B2, B3, B5, B6, B11, B12 en vit.C is flink overgedoseerd tov ADH.
Voorbeeld: Axium multi extra 50+, Multi extra man.
Bij de andere preparaten uit deze famlie komt de zinsnede "met name bloeddruk verlagende medicijnen" niet voor.

Naast vitaminen komen mineralen voor: Chroom, Jodium, Koper, MAgnesium, Mangaan, Molybdeen, Selenium, IJzer, Zink.

Veranderd door Wimpie44, 31 augustus 2010 - 20:39

JWvdVeer

JWvdVeer

• >1k berichten
  • 1114 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 31 augustus 2010 - 20:41

Tja, ik zou in de bijsluiter gezet hebben: wanneer je nierpatiŽnt of cardiologisch patiŽnt bent, adviseren wij je arts raad te plegen.

Voor mensen die nierpatiŽnt zijn, kan een dergelijke actie namelijk een directe ramp zijn. Daarnaast zie ik ook zelden de toegevoegde waarde van vitaminenpreparaten. Als je gewoon normaal en gevarieerd eet heb je er echt geen problemen mee. Daarnaast is de kans op problemen groter met vitaminepreparaten dan zonder (m.n. vitamine A, D en E en een aantal van de genoemde mineralen).

Veranderd door JWvdVeer, 31 augustus 2010 - 20:42

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures