Probleem met vectoren

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 28

Probleem met vectoren

Hey iedereen!

Ik zit in klas 4 VWO en doe Wiskunde D als keuzevak. Nu zijn we beland bij de paragraaf over vectoren. Ik weet ongeveer wat het zijn, maar het optellen en aftrekken gaat nog niet zo goed. Ook heb ik een som die ik niet snap en even aan jullie wilde voorleggen:

16. Een vliegtuig stijgt op van vliegveld Lelystad en vliegt 20 km in noordwestelijke richting naar een punt P. Vervolgens vliegt het 10 km in oostelijke richting naar een punt Q.

a. Teken een assenstelsel, plaats Lelystad in de oorsprong O en teken op schaal de twee trajecten (vector)OP en (vector) PQ

b. Het vliegtuig kan ook vanaf Lelystad in één rechte lijn naar Q vliegen. Teken de vector (vector)OQ

c. De hoek die het traject met het noorden maakt, noem je de koershoek. Gebruik goniometrie om de koershoek van het traject OQ te berekenen

d. Bereken de afstand van het traject OQ

De eerste twee snap ik wel, maar bij C blijf ik steken. Kan iemand me helpen? En kan iemand me dan ook nog uitleggen hoe dat zit met het optellen en aftrekken van vectoren?

HouLauX

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Probleem met vectoren

1. Tekenen lukt je wel, niet?

2. Zie je nu op de tekening dat OP+PQ eigenlijk gelijk is aan OQ? Dat noem je vectorieel optellen, en de formule waarbij je ziet dat de P ervantussenvalt, heet die van "Chasles-Möbius".

Kijk zeker eens op http://nl.wikipedia.org/wiki/Stelling_van_...les-M%C3%B6bius

3. Goniometrie: de 'definities' van sin en cos in een rechthoekige driehoek kunnen nuttig zijn. In een niet-rechthoekige driehoek heb je de cosinusregel.
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Berichten: 28

Re: Probleem met vectoren

Maar stel dat in dat voorbeeld van jou a 10 is en b 20, dan kan a+b toch nooit 30 zijn?

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Probleem met vectoren

Let op, je telt vectoren op, niet hun groottes. Dat mag je zeker niet doen. Een vector tel je dus niet op zoals een getal.

Nee, de som van twee vectoren is opnieuw een vector. Maar de grootte ervan, de norm, is niet gelijk aan de som van beide!

Je bekomt de grootte van de derde driehoekszijde toch ook niet door de grootte van de twee anderen op te tellen?
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Reageer