Voorkennis statistiek

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 42

Voorkennis statistiek

hallo, er zijn twee vakken die ik moet leren: statistiek 1 en statistiek 2.

inhoud:
•Plaats van de statistiek in het sociaal - wetenschappelijk onderzoek

• Soorten variabelen

• Bepalen van centrummaten, spreiding, correlatie en regressie

• De normale verdeling

• Grafische verwerking en interpretatie van statistische gegevens

--

• Inductieve statistiek centraal

• Onder andere onderscheid tussen populatie en steekproef, soorten steekproeven, de normale en standaard normale verdeling als kansverdelingen, de steekproevenverdeling van het gemiddelde: hypothesetoetsing, toetsingsgrootheid, verwerpingsgebied, betrouwbaarheidsintervallen. De theorie wordt ook aangevuld met oefeningen.
mijn vraag is: wat is de nodige voorkennis om deze twee vakken met succes te kunnen volgen?

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Voorkennis statistiek

Misschien eens zeggen welke opleiding je wil volgen aan welke instelling? Bij een opleiding psychologie ga je wat meer voorkennis nodig hebben dan bij een opleiding maatschappelijk werk.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Berichten: 42

Re: Voorkennis statistiek

opleiding psychologie volwassenonderwijs

Berichten: 1.116

Re: Voorkennis statistiek

In NL weet ik dat ze gewoon weer vanaf 0 beginnen. De eerste les bevat bijv. het berekenen van een gemiddelde, mediaan, modus en dat soort dingen. Wat dat betreft zou ik niet direct bang zijn als je gewoon je wiskunde goed gehaald hebt op de middelbare school.

Berichten: 42

Re: Voorkennis statistiek

In NL weet ik dat ze gewoon weer vanaf 0 beginnen. De eerste les bevat bijv. het berekenen van een gemiddelde, mediaan, modus en dat soort dingen. Wat dat betreft zou ik niet direct bang zijn als je gewoon je wiskunde goed gehaald hebt op de middelbare school.
bij ons niet, zie mijn andere thread over de inhoud van wiskunde die moeten krijgen. ni echt simpel omdat ik al jaren geen wiskunde heb gedaan. nu een simpele vraagstuk doe ik met moeite, getallen reeksen zo iets van welke hoort in de rij of welke hoort niet bij, moet best lang wachten en nadenken.

Reageer