Springen naar inhoud

Geleiden moleculaire stoffen stroom?

• Log in om te kunnen reageren

naskwi

naskwi

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 01 september 2010 - 14:58

Hallo allemaal,

Bij scheikunde heb ik geleerd dat moleculaire stoffen geen stroom geleiden. Dit zou dus moeten betekenen dat ze een oneindige elektrische weerstand hebben.
Maar naar mijn weten bestaat er geen enkele stof met een oneindige elektrische weerstand. Mijn vraag is dus: geleiden moleculaire echt geen stroom of hebben ze alleen zo'n hoge weerstand dat de stroom die er loopt verwaarloosbaar klein is?

Alvast bedankt.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Xenion

Xenion

• >1k berichten
  • 2606 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 01 september 2010 - 17:00

Maar naar mijn weten bestaat er geen enkele stof met een oneindige elektrische weerstand.

Weerstand en geleidbaarheid zijn rechtstreeks gelinkt door LaTeX . In principe worden ze nooit echt 0 en ;) maar als je kijkt dat de gelijdbaarheid van metalen de grootte orde LaTeX zijn en je kijkt naar de waarde van moleculaire stoffen: LaTeX . Dan denk ik wel dat je kan stellen dat de geleidbaarheid van een moleculaire stof zo verwaarloosbaar klein is dat je ze als 0 kan beschouwen.

Zie ook http://en.wikipedia....al_conductivity

thermo1945

thermo1945

• >1k berichten
  • 3112 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 01 september 2010 - 20:06

In principe hebben verreweg de meeste moleculen geen losjes gebonden elektronen.
Op grond daarvan is de geleiding nul.

Marko

Marko

• >5k berichten
  • 8934 berichten
  • VIP

Geplaatst op 01 september 2010 - 20:31

Zoals Xenion al aangaf: De geleidbaarheid is erg klein. In veel gevallen zelfs verwaarloosbaar klein, zodat je in bepaalde berekeningen de waarde 0 kunt gebruiken. Maar je kunt niet zeggen dat de geleiding 0 is. Er is geleiding, die is alleen erg klein.

Cetero censeo Senseo non esse bibendum

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures