Oefening statistiek

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 247

Oefening statistiek

Vooraleer ik mijn vraag stel, even nog een andere vraag: zijn er hier mensen begaan met statistiek en de verschillende statistische tests die je kan toepassen om bepaalde conclusies over een reeks data te kunnen formuleren?

Want in het verleden postte ik hier al wel eens een vraag ivm statistiek, helaas zonder feedback.

Re: Oefening statistiek

Ik probeer het in elk geval.

Gebruikersavatar
Berichten: 247

Re: Oefening statistiek

Ooit van Dunnett's test gehoord? Ik las in mijn cursus dat dit een methode is om een reeks experimentele behandelingen ('treatments') te vergelijken met een controlebehandeling, meer bepaald: het test welke van de behandelingen verschilt van de controlesituatie.

Bvb, je wil testen welke van volgende 3 behandelingen - temperatuur, druk en een katalysator - verschilt in productiecapaciteit van een denkbeeldige chemische stof ten opzichte van diens controlebehandeling.

Of er al dan niet significante verschillen zijn tussen de verschillende behandelingen én binnen elke behandeling (verondersteld dat je meerdere observaties hebt per behandeling) valt op te lossen door een Two-way ANOVA (analysis of variance) op te stellen voor de oefening.

Vooraleer ik verder ga, ANOVA ooit al van gehoord? Een statistische test die verschillende gemiddeldes met elkaar vergelijkt en kijkt of er significante verschillen zijn, door zich te baseren op variantieonderzoek tussen 1 of (in dit geval) meerdere factoren.

Deze tests kunnen gesimuleerd worden in programma's als SPSS of Rgui (werk ik mee).

Mijn vraag is hoe de Dunnett test juist werkt, en of TukeyHSD (een test die laat zien waar de significante verschillen zitten) niet ongeveer op hetzelfde neerkomt...

Re: Oefening statistiek

Dunnet. The Dunnet test is similar to the Tukey test (described below) but is used only if a set of comparisons are being made to one particular group. For instance, we might have several treatment groups that are compared to one control group. Since this is rarely the of interest, and the Tukey serves a much more general purpose, I recommend the Tukey test.

Tukey a (also known as Tukey’s HSD for honest significant difference). Tukey’s test calculates a new critical value that can be used to evaluate whether differences between any two pairs of means are significant. The critical value is a little different because it involves the mean difference that has to be exceeded to achieve significance. So one simply calculates one critcal value and then the difference between all possible pairs of means. Each difference is then compared to the Tukey critical value. If the difference is larger than the Tukey value, the comparison is significant.

uit http://www.upa.pdx.edu/IOA/newsom/da1/ho_posthoc.doc

Ik heb dit ook moeten opzoeken dus misschien wist je het wel. Ik heb geen ervaring met deze tests, sorry.

Gebruikersavatar
Berichten: 247

Re: Oefening statistiek

Handig bestandje, thanks!

Reageer