Vraagstukken fysica (evenwicht, moment, rust)

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 20

Vraagstukken fysica (evenwicht, moment, rust)

exile.gif
exile.gif (29.91 KiB) 343 keer bekeken
Het gaat em over het 2de en het derde vraagstuk. De te gebruiken formules zijn, som van de krachten is nul en som van de momenten is nul bij evenwicht

Het probleem is dat ik met de geven formules niet aan de correcte oplossing kom

Voor vraagstuk 2:

Vanwege pythagoras en de sinus, cosinus en tangens formules weet je dat de hoek tussen horizontale puntlijn en het touw gelijk is aan 5,71 graden (we noemen dit de hoek alpha), ik neem aan dat er nog 2 krachten zijn die F=100N tegenwerken, welke vanuit het aangrijpings punt naar boven wijzen op iedere helft van het touw (met andere woorden een Y waarvan op ieder uiteinde een pijl staat) Noemen we deze Krachten L(links) en R(rechts)

Het geheel is in evenwicht, dus moet gelden, som van de krachten=0 en som van de momenten=0

maw:

F -> projecteren op de assen

---> op X-as: -L*cos(alpha) + R*cos(alpha) + F*cos(-90) =0 ==> R=L

---> op Y-as: L*sin(alpha) + S*sin(alpha) + F*sin(-90) = 0 ==> R=F/(2*sin(alpha) => 502,55

Het probleem is dat wat ik hier bekomen heb niet strookt met de voorgestelde oplossing (0,48 kN)

Wat doe ik verkeerd of te weinig? Is mijn aanname van hoe de krachten liggen verkeerd?

Voor vraagstuk 3:

Hebben we daar net zoals in 2 nog 2 krachten in het aangrijpings punt van F3 die gelijkaardig zijn aan in 2 (namelijk in de vorm Y waar je een pijl op zet?)

Berichten: 4.246

Re: Vraagstukken fysica (evenwicht, moment, rust)

Voor vraag 1: laat zien wat je geprobeerd hebt,

vraag 2: volgens mij je hebt de hoek niet goed berekend.
Quitters never win and winners never quit.

Berichten: 20

Re: Vraagstukken fysica (evenwicht, moment, rust)

Het gaat em eigenlijk over vraag 2 en 3, en niet zozeer over vraag 1, al vraag ik me ook af hoe men aan die hoek komt, ik kom aan een hoek van 49,9 graden en niet 1 van 17

wat vraagstuk 2 betreft

We weten dat de totale lengte 2 meter is, dus een driehoek heeft als rechthoekzijden lengtes 0,1m en 1m,

Schuine zijde is dan -> vierkantswortel (1,01) =1,0004987562

sin(alpha)= Overstaande zijde / schuine zijde = 0,09950371902

hieruit volgt dat alpha = 5,71° Ik zie niet echt in waarom deze hoek verkeerd is?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.272

Re: Vraagstukken fysica (evenwicht, moment, rust)

Je véél te traag ladende 1,6 MB scan van imageshack heb ik even vervangen door een 30 kB gifje, hier direct gehost.
Het gaat em eigenlijk over vraag 2 en 3, en niet zozeer over vraag 1,
Doe ons dan een plezier en maak je vragen meteen duidelijk. Dan hoeft niemand overbodige moeite te gaan doen.
al vraag ik me ook af hoe men aan die hoek komt, ik kom aan een hoek van 49,9 graden en niet 1 van 17
Een hoek van om en nabij 50° (in elk geval wat groter dan 45°) moet zo uit het blote hoofd geschat inderdaad correct zijn.
Exile schreef:wat vraagstuk 2 betreft

..//..

hieruit volgt dat alpha = 5,71° Ik zie niet echt in waarom deze hoek verkeerd is?
De hoek is op basis van deze gegevens inderdaad 5,71°. Had je trouwens vlotter kunnen oplossen door de boogtangens van 0,1/1 te nemen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 4.246

Re: Vraagstukken fysica (evenwicht, moment, rust)

hieruit volgt dat alpha = 5,71° Ik zie niet echt in waarom deze hoek verkeerd is?
Excuus, ik dacht dat alleen een gedeelte 2m was, je hoek is correct berekend.
Quitters never win and winners never quit.

Reageer