Symbolen en notaties in de wiskunde.

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 45

Symbolen en notaties in de wiskunde.

Ik wil graag zeggen dat de variable k elke waarde kan aannemen behalve 0.

Is dit een mogelijk juiste notatie? k<6<k

Gebruikersavatar
Berichten: 101

Re: Symbolen en notaties in de wiskunde.

elke waarde van de natuurlijke getallen, reële getallen, ....?

voor de natuurlijke getallen
\(k \in \mathbb{N}_0\)
voor de reële getallen
\(k \in \mathbb{R}_0\)
trouwens jouw notatie geldt in mijn ogen nooit: bv

voor k = 0: 0<6<0 nooit waar

voor k = 1: 1<6<1 nooit waar

voor k = 100: 100<6<100 nooit waar
He who asks is a fool for five minutes, but he who does not ask remains a fool forever.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Symbolen en notaties in de wiskunde.

extremefun1 schreef:Ik wil graag zeggen dat de variable k elke waarde kan aannemen behalve 0.

Is dit een mogelijk juiste notatie? k<6<k
Bedoelde je k < 0 < k?

Ook dan is die nooit waar.

Wel kan k >0 V k >0 met V = of.

Ook kan k € Z \ {0}, dus alle gehele getallen, behalve 0. Met € bedoel ik 'is een element van'.

Let op: variabelen druk je cursief af.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.541

Re: Symbolen en notaties in de wiskunde.

Wel kan k >0 V k >0 met V = of
Nog een alternatief: |k| >0

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Symbolen en notaties in de wiskunde.

Wel kan k >0 V k >0 met V = of.
Foutje! Moet zijn: k < 0 V k >0

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Symbolen en notaties in de wiskunde.

Gewoon k ;) 0 mag ook.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Berichten: 100

Re: Symbolen en notaties in de wiskunde.

Doet me weer denken aan een discussie die ik eens met een programmeur had, die de volgende regel programmeerde:

if a<>b then a=b.

Zijn claim was dat dit afhankelijk van de mogelijke waarden die a en b aan kunnen nemen, sneller zou zijn dan door gewoon a=b te programmeren. Volgens hem was zijn code sneller als a en b maar heel soms van elkaar verschillen en daarmee a=b dus een redundante operatie zou zijn omdat a immers al gelijk aan b was.

Wellicht klopt het inderdaad als je het in machinetaal bekijkt en een "cmp a,b" minder cpu cycles vergt dan een "ld a,b" (o.i.d.).

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Symbolen en notaties in de wiskunde.

Ligt eraan wat a en b zijn. Als het gewoon integers zijn die in 1 register passen, denk ik dat het weinig uitmaakt (en zou ik de compare achterwege laten omdat dat de pairing/prefetch kan verstoren, ik zou er niet op willen gokken dat dat soort truukjes voor alle huidige en korte termijn toekomstige processors beter zijn).

Echter als a en b complexe objecten zijn met een zware copy constructor of assignment operator (en geen zware compare), dan beter wel vergelijken.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Berichten: 45

Re: Symbolen en notaties in de wiskunde.

Bedankt voor jullie hulp. Sorry, ik bedoelde k<0<k. Ik snap waar ik fout zat en ik weet hoe het nu wel moet.

Ik zal even een kleine samenvatting geven van de vorige posts, zodat een persoon met hetzelfde probleem in 1 oogopslag onderaan de mogelijke antwoorden kan bekijken. Ik denk dat dit bij onderwerpen met veel reacties erg handig kan zijn.

Alsjeblieft geen posts meer toevoegen tenzij je nog een extra notatie weet of een belangrijke correctie hebt op de laatste post. Het beste is misschien me dan gewoon een pm sturen, zodat ik de laatste post alleen maar hoef aan te passen.

Nogmaals bedankt voor jullie hulp ](*,)

Mijn notaties (k<0<k) is fout omdat:

Invullen.

voor k = 1: 1<0<1 (1 is niet kleiner dan nul, maar nul is wel kleiner dan 1)

voor k = -1: -1<0<-1 (-1 is wel kleiner dan nul, maar nul is niet kleinder dan -1)

De notatie kan dus nooit kloppen, omdat je constant eenzelfde k hebt. Eenzelfde getal kan nooit tegelijkertijd groter en kleiner zijn 0.

Juiste notaties uit de posts:

Ik wil aangeven dat k alle waardes kan aannemen behalve 0.

k < 0 V k >0

|k| >0

Ook kan k € Z \ {0}, dus alle gehele getallen, behalve 0. Met € wordt bedoelt: 'is een element van'.

Reageer