Lek in dieseltank

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 1

Lek in dieseltank

Ik ben bezig met een opdracht en ik kom maar niet tot de juiste formules, de opdracht luidt;

Stel, in een leiding onder een grote dieseltank rot een mooi rond gaatje met een diameter van precies 1 mm. Het gaatje wordt pas na een uur uur ontdekt en omdat men niet wist hoeveel diesel er in de tank zat wil men een berekening van de hoeveelheid weggelopen diesel. Het gaatje bevindt zich ongeveer 15 meter lager dan het niveau in de dieseltank.

Ik weet dat de hoeveelheid weggelopen diesel te maken heeft met de grootte van het gat, de viscositeit van de vloeistof, de druk thv het gat, de soortelijke massa van de vloeistof etc. Wat ik heb kunnen vinden is de viscositeit van diesel (4,9 cSt) en de soortelijke massa van diesel (0,84 kg/dm3). De druk thv het gat op het moment van aantreffen zal zijn 1,24 bar, rekening houden met de hoogte en de soortelijke massa. Kan iemand mij helpen met de juiste formules?

Bij voorbaat dank.

Sander

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.269

Re: Lek in dieseltank

Iemand die hier een handje kan toesteken?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Re: Lek in dieseltank

Sander_mooij schreef:Ik ben bezig met een opdracht en ik kom maar niet tot de juiste formules, de opdracht luidt;

Stel, in een leiding onder een grote dieseltank rot een mooi rond gaatje met een diameter van precies 1 mm. Het gaatje wordt pas na een uur uur ontdekt en omdat men niet wist hoeveel diesel er in de tank zat wil men een berekening van de hoeveelheid weggelopen diesel. Het gaatje bevindt zich ongeveer 15 meter lager dan het niveau in de dieseltank.

Ik weet dat de hoeveelheid weggelopen diesel te maken heeft met de grootte van het gat, de viscositeit van de vloeistof, de druk thv het gat, de soortelijke massa van de vloeistof etc. Wat ik heb kunnen vinden is de viscositeit van diesel (4,9 cSt) en de soortelijke massa van diesel (0,84 kg/dm3). De druk thv het gat op het moment van aantreffen zal zijn 1,24 bar, rekening houden met de hoogte en de soortelijke massa. Kan iemand mij helpen met de juiste formules?

Bij voorbaat dank.

Sander
Ik denk dat men hier mag aannemen dat het niveau in de dieseltank praktisch niet gezakt is gedurende het weglopen (groot niveau t.o.v. klein gaatje).

Om snelheid uitstromen te bepalen past men wet behoud energie toe mv²/2=mgh of v=sqrt(2gh) waarbij h=15 m en g=9,81 m/s².

Eens men de snelheid heeft kan men debiet berekenen en hieruit de hoeveelheid per uur.

Men krijgt een ongeveer resultaat, maar vertrekken van een niet gekende oorspronkelijke hoogte in tank (h) lijkt mij onmogelijk om dit probleem op te lossen.
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Reageer