Springen naar inhoud

Random-fixed

• Log in om te kunnen reageren

Skyliner

Skyliner

• >100 berichten
  • 247 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 september 2010 - 15:31

Mijn vraag is eenvoudig, het gaat over statistiek, maar ook zij die er niet mee begaan zijn, moeten dit weten. Ik begrijp het alleszisn niet.

Tijdens een onderzoek naar het effect van een experimenteel geneesmiddel wordt nagegaan of er een effect is op de bloeddruk. Aangezien de veiligheid van het geneesmiddel nog niet vast staat wordt eerst een studie bij ratten uitgevoerd.

Voor 5 ratten wordt de bloeddruk twee maal gemeten onder standaard omstandigheden. Daarna krijgt elke rat 1 dosis van het product ingespoten en wordt de bloeddruk na 2 uur opnieuw 2 maal gemeten. Is er een effect op de bloeddruk en varieert dit effect tussen de 5 ratten?

dit is met een statistisch computerprogramma vrij snel op te lossen. Maar je moet daarvoor eerst weten of je vraagstuk een fixed, random of mixed model is.

Daar bedoel ik mee: fixed= je factors zijn op voorhand vastgelegd door de wetenschapper, zijn dus niet willekeurig (een voorbeeld: een leeftijdsgroep is niet willekeurig omdat je op voorhand een aantal vaste leeftijdscategorieŽn hebt gekozen). Random is willekeurig, dat spreekt voor zich, bvb willekeurig 27 vogelnesten uit een grotere populatie.
Mixed is wanneer je oefening zowel een fixed als een random factor heeft.

Dat is hier het geval, want volgens mij zijn de '5 ratten' willekeurig gekozen, en is de 'behandeling' iets wat op voorhand is vastgelegd, dus fixed.

In de oplossing staat inderdaad dat het een mixed model was, en dan moet je rekening houden met allemaal dingen die jullie nu niet moeten weten. Het punt is, dat de factors omgekeerd zijn! Blijkbaar zijn de 5 ratten een 'fixed' gegeven en is de behandeling random....Hoe kan dat?

Waarom redeneer ik fout?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Kravitz

Kravitz

• >1k berichten
  • 4042 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 04 september 2010 - 16:32

Ik denk omdat het geneesmiddel nog niet 100% veilig is dat je ervan uit mag gaan dat het eerst getest moet worden op dieren. Hierbij gaat het dus niet om toeval. Geen random keuze.
Wat ik bedoel is dat je weet dat het geneesmiddel niet veilig is, waardoor je op voorhand vastlegt dat je de test eerst op ratten gaat doen. Alvorens op de mens.
Het aantal doet er niet echt toe denk ik. Het gaat er volgens mij om dat je vooraf zegt: ik ga dit experiment uitvoeren op x ratten.

Om het over het meten van de bloeddruk te hebben is er nergens zoiets dat zegt dat je om de 2 uur opnieuw moet controleren. Je kan het in principe elke 10 minuten doen. Hier zijn geen voorschriften rond (toch niet dat ik weet).

Dit alles eigenlijk gewoon op gevoel, want ik ken er ook niet zoveel van.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures