Heeft het heelal een netto impuls?

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 897

Heeft het heelal een netto impuls?

Ik vroeg me zo af na wat gedachte oef met wet van behoud van impuls of er in het universum een netto impuls is, weet iemand dit of kunnen we het onmogelijk weten? In welke richting zou het dan zijn?

Berichten: 254

Re: Heeft het heelal een netto impuls?

Zo impuls tov wat? Ik denk bv. aan een bal. Er zijn allemaal moleculen ( en die bewegen een beetje alle kanten op), maar uiteindelijk - als ik de bal wegschop - heeft die een netto impuls. Maar als ik nu met die bal meereis, heeft hij geen netto impuls.... Om dat dus te bepalen, moet je al eerst een referentiestelsel ergens vastpinnen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.538

Re: Heeft het heelal een netto impuls?

impuls tov wat?
Ik had gedacht: de netto impuls t.o.v. het zwaartepunt van het heelal is nul. Maar de wikipedia is voorzichtiger: "The universe also appears to have neither net momentum nor angular momentum. The absence of net charge and momentum would follow from accepted physical laws (Gauss's law and the non-divergence of the stress-energy-momentum pseudotensor, respectively), if the universe were finite." 1

Waarom het niet automatisch geldt voor een oneindig heelal zie ik niet. Misschien heeft een oneindig heelal geen zwaartepunt.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Heeft het heelal een netto impuls?

Misschien heeft een oneindig heelal geen zwaartepunt.
Ook een eindig heelal hoeft geen zwaartepunt te hebben.

En een eventueel zwaartepunt zou met het heelal meereizen, dus het heelal heeft als geheel sowieso geen impuls ten opzichte van zijn eventuele zwaartepunt, lijkt me.

Je kunt alleen van impuls spreken ten opzichte van een bepaald referentiestelsel, en er is volgens mij per definitie geen referentiestelsel buiten / onafhankelijk van het heelal.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.906

Re: Heeft het heelal een netto impuls?

Misschien heeft een oneindig heelal geen zwaartepunt.
Hoe zou je het zwaartepunt van een oneindig heelal willen berekenen? Tenzij de massadichtheid ver van ons vandaan naar nul toe zou naderen kun je dit onmogelijk uitrekenen (je zou dan een oneindige massa door een oneindige afstand moeten delen).
Ook een eindig heelal hoeft geen zwaartepunt te hebben.
hoezo niet? ](*,)
while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.538

Re: Heeft het heelal een netto impuls?

Hoe zou je het zwaartepunt van een oneindig heelal willen berekenen? Tenzij de massadichtheid ver van ons vandaan naar nul toe zou naderen kun je dit onmogelijk uitrekenen (je zou dan een oneindige massa door een oneindige afstand moeten delen).
Dat was inmiddels duidelijk. Als je de mechanica van een veeldeeltjessysteem beschrijft is het een traditionele stap om de zwaartepuntsbeweging van de deeltjeswolk te scheiden van de beweging van de individuele deeltjes t.o.v. het zwaartepunt. Ook bij een melkwegstelsel. Maar voor het heelal dus niet.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Heeft het heelal een netto impuls?

Ook een eindig heelal hoeft geen zwaartepunt te hebben.
hoezo niet? ](*,)
Als het universum bijvoorbeeld [topic="76915"]zo[/topic] gevormd is, heeft onze ruimte geen middelpunt of zwaartepunt dat zelf in de ruimte ligt.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.906

Re: Heeft het heelal een netto impuls?

Rogier schreef:hoezo niet? :D/

Als het universum bijvoorbeeld [topic="76915"]zo[/topic] gevormd is, heeft onze ruimte geen middelpunt of zwaartepunt dat zelf in de ruimte ligt.
Ah, natuurlijk! dankje! ](*,)
while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }

Gebruikersavatar
Berichten: 897

Re: Heeft het heelal een netto impuls?

ik bedoelde niet de impuls van het heelal zelf (kan mij moeilijk voorstellen tegen over wat) maar de netto impuls van de wolk materie die de ruimte vult tegenover laat ons zeggen het scherm waar je nu naar kijkt.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Heeft het heelal een netto impuls?

ik bedoelde niet de impuls van het heelal zelf (kan mij moeilijk voorstellen tegen over wat) maar de netto impuls van de wolk materie die de ruimte vult tegenover laat ons zeggen het scherm waar je nu naar kijkt.
Dat scherm waar je naar kijkt is zelf onderdeel van die wolk materie (en idem voor ieder referentiepunt wat je kunt verzinnen, denk ik).
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Gebruikersavatar
Berichten: 897

Re: Heeft het heelal een netto impuls?

ja dat weet ik maar ik moet toch iets als referentie nemen, voor mij maakt het niet veel uit welk. ik geef gewoon maar een stom voorbeeld. Het scherm heeft uiteraard t.o.v zichzelf geen impuls.

Reageer