Springen naar inhoud

Catharsis en psychopathie

• Log in om te kunnen reageren

317070

317070

• >5k berichten
  • 5567 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 05 september 2010 - 23:09

Een vraag waar ik al even mee zit. Als ik het goed begrijp hebben mensen met psychopathie weinig of geen empathie met hun medemens, hebben ze geen inlevingsvermogen.

Catharsis is een woord uit het theater/pozie, die staat voor het inleven van een toeschouwer in de acteur. Door mee te denken en voelen met de acteur zou hij kunnen leren over zijn eigen leven. Het staat voor het gevoel dat je hebt, dat je soms als toeschouwer als het ware zlf een personage bent.

Nu vraag ik me af, kunnen psychopathen, die zich niet kunnen inleven in hun medemens, zich dan wel inleven in een personage? Of voelen zij niet mee met een bepaald personage bij bijvoorbeeld het kijken van een film? Of sluit het een het andere uit?
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet
And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign
-Alanis Morisette-

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Dido

Dido

• >1k berichten
  • 1814 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 06 september 2010 - 23:48

Ik denk dat de volgende zaken hierbij van belang zijn:
(1) psychopathie dien je te zien als een continum: gaande van de mensen met een duidelijke psychopathie, tot mensen die net voldoende scoren om als psychopaat benoemd te worden. Wat dan meteen ook inhoudt dat er psychopaten zijn die respectievelijk maar erg weinig of toch weer wat meer empathie bezitten.

(2) er is een verschil tussen de affectieve vorm van empathie en de meer cognitieve vorm ervan (die cognitieve vorm = perspectief nemen).
Die eerste komt erop neer dat we echt gaan mee-voelen met die ander. Dus als we zien dat hij bv. verdriet of pijn heeft, dan voelen we zelf ook een beetje verdriet of pijn.
Het perspectief nemen, komt er op neer dat we verstandelijk weten dat de ander verdriet of pijn heeft, omdat we dit bv. zien aan z'n gelaatsuitdrukking of omdat hij het ons zegt, of omdat we weten (uit vroegere ervaringen) dat die situatie een aanleiding kan zijn tot verdriet of pijn.
- Blijkbaar is het zo dat psychopaten soms vooral de affectieve vorm van empathie missen. Ze hebben vooral moeite om mee te voelen met die ander, maar verstandelijk kunnen ze erg goed doorhebben wat er in de ander omgaat. Ze kunnen evengoed emoties herkennen op iemands gezicht, maar ze zullen niet (zoals de doorsnee mens dat wel kent) automatisch diezelfde emotie mee-voelen. De spiegelneuronen zouden hier trouwens voor zorgen: bij de normale mens gaan dezelfde neuronen, als dat hij die emotie zou beleven, vuren als hij kijkt naar een ander die die emotie beleeft. Daardoor zou hij ook (een beetje) diezelfde emotie beleven als die ander. Je zou dus kunnen stellen dat zo'n psychopaat de emotie wel verstandelijk snapt, maar dat hij de gevoelsmatige component van de emotie niet voelt en dat die gevoelsmatige component dan ook z'n gedrag niet zal sturen, zoals ze wl vaak het gedrag stuurt bij de niet-psychopaat.
- Er zouden ook psychopaten zijn die beide vormen van empathie missen: ze kunnen zich maar moeilijk gevoelsmatig inleven in de ander en verstandelijk zijn ze ook niet goed in staat om zich voor te stellen hoe de ander zich voelt.

(3) Het is verder ook zo dat psychopaten vooral moeite hebben met bepaalde emoties. Schaamte en schuldgevoel bijvoorbeeld. Ze zullen bv. veel minder schaamte voelen in een situatie waarbij een ander persoon wel duidelijk schaamte zal voelen. Er zou ook een verschil zijn tussen mannen en vrouwen hierbij (vooral mannelijke psychopaten zouden minder schaamte en schuld voelen).

(4) Sommige psychopaten blijken aan te geven dat ze wel degelijk bezorgd (kunnen) zijn om anderen. Al zal dit daarom niet automatisch leiden tot gedrag dat die ander dan ook 'beschermt'. Vandaar dat ze nog steeds vaker in de criminaliteit terecht komen dan de 'gewone' mens.

(5) (sluit wat aan bij (4)) Psychopaten zijn soms 'meesters' in het manipuleren van anderen. Dus in het 'doen alsof'. Mogelijks omdat ze zich soms verstandelijk zo goed kunnen voorstellen wat er in de ander omgaat. Ze kunnen, met andere woorden, een welbepaald script kiezen die ze zullen volgen. Een 'normale' persoon zal, naargelang de emoties die hij ziet bij een ander, eerder in een welbepaald script 'geduwd' worden. Een normale persoon zal, als die verdriet ziet bij de ander, in een script geduwd worden die ertoe leidt dat het verdriet bij die ander niet nog groter wordt. Hij zal die ander bv. troosten. Dit gebeurt voor hem automatisch, omdat hij die affectieve empathie bezit: hij voelt toch een beetje mee met die ander.
Een psychopaat daarentegen kan makkelijker z'n script kiezen: hij kan ervoor kiezen om zich troostend op te stellen, hij kan er ook voor kiezen om die ander nog wat extra pijn te doen, zodat z'n verdriet verder toeneemt. Dit, omdat de psychopaat niet automatisch meevoelt met die ander.

En daarmee moeten we het doen... ](*,)
Ik denk dus dat het er sowieso van afhangt in hoeverre iemand psychopathisch is. Verder zal het voor de 'slimme' psychopaat mogelijk zijn om een bepaald script te kiezen, namelijk het script dat hij opgelegd kreeg om het toneelspel te spelen. Of het voor de psychopaat die moeite heeft met affectieve empathie n cognitieve empathie ook zo goed lukt, weet ik niet. Ik vermoed dat hij dit wel zal kunnen, maar dat het heel wat moeilijker zal gaan. Maar daarover ben ik niet zo zeker. Wel zou het zeker zo zijn dat een aantal psychopaten er heel goed in slagen om 'toneel te spelen' (lees: scripts te kiezen en te volgen)

Interessant om lezen (en waar ik ook een deel van m'n info uithaalde) is: Mullins-Nelson, Salekin, Leistico, Psychopathy, Empathy, and Perspective -Taking Ability in a Community Sample: Implications for the Successful Psychopathy Concept, International Journal of Forensic Mental Health, 2006 (full text) en anderzijds: http://www.naturalch...psychopath.html

Dido

Veranderd door Dido, 06 september 2010 - 23:57

Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures