[folding] Ger is weer gaan vouwen

Moderator: Jan van de Velde

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

[folding] Ger is weer gaan vouwen

Na lange tijd afwezigheid door gebrek aan een goede computer voor dit doel, heb ik sinds enkele dagen weer een fatsoenlijke laptop (Toshiba Satellite, Core i3 processor, ATI Mobility Radeon™ HD 5165). Ik wil kijken hoe en of ik deze nu weer kan inzetten voor Folding of BOINC.

Wat ik me alleen afvraag is of dit gebeuren niet wat extra slijtage veroorzaakt. Nu gebeurt er sowieso meer dan als ik het niet installeer, maar ik vraag me af of het significant is. Zijn hier mensen die er de afgelopen jaren voldoende ervaring mee hebben opgebouwd om hier iets over te zeggen?

De reden waarom ik enigszins terughoudend ben is omdat mijn vorige laptop veel te warm is geworden en daardoor is overleden (had overigens niets met Folding te maken) en ik dat met een apparaat van een kleine 800 euro niet graag riskeer.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.264

Re: [folding] Ger is weer gaan vouwen

"slijtage" houdt m.i. beweging in. Ik zie niet waarom bewegende onderdelen (harddisk) significant meer zou gaan draaien.

Temperatuurproblemen is iets wat ik vanaf het begin hoog op de "kijk hier eerst naar"-lijst heb gezet in de FAQ. En dat is een kwestie van starten, cpu-gebruik hoog zetten (configure-advanced) en een tijdje de temperatuur van cpu('s) en gpu nauwlettend in de gaten houden. Vind je het wat warmpjes, dan schroef je zijn vouwtempo wat terug van 100% naar 90% of desnoods nog wat minder. Daarna ivm vollopen met stof (ventilatiesysteem) en dus vanzelf minder goed koelen de temperatuur regelmatig even checken, en weer eens een schoonmaak uitvoeren. Maar dat is eigenlijk normaal periodiek onderhoud.

Op die wijze vouw ik al jaaaaaren in alle opzichten probleemloos. (en jij weet dat ik zeker geen tweakende nerd ben ](*,) , voor mij moet het userproof zijn)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 346

Re: [folding] Ger is weer gaan vouwen

Ik zou zelf erg oppassen met een laptop.

In principe zijn deze apparaten daar niet op gebouwd om continu zo zwaar belast te worden met de daar aan gekoppelde warmte ontwikkeling.

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: [folding] Ger is weer gaan vouwen

Maar wat dan als ik hem -zeg- op 50% max zet? Of 30%, of whatever...

Wat ik bedoel: een aantal jaren terug vouwde ik nog met een computer die uit 2002 stamde. Ik weet zo gauw niet meer wat voor processor daarin zat, maar het staat me bij dat-ie de 1GHz nog niet haalde. Toch leverde ik zo ongeveer 1x per week een WU in. Een Core i3 is toch wel even een wat heftiger chipje, en het lijkt me dat als ik die op max 30% zet dat-ie nog steeds wel een WU-tje per week moet kunnen afwerken dan? En het lijkt me dat het dan met de warmte-ontwikkeling ook nog wel mee moet vallen.

Moet ik wel bij zeggen: Hardware is niet mijn specialiteit en laptops al helemaal niet. 'Vroegah' knutselde ik nog wel regelmatig aan towertjes, maar ook dat is al wat jaren geleden. Misschien zeg ik hierboven dus iets stoms, maar dat komt doordat ik niet meer gehinderd wordt door een overdaad aan actuele kennis op dat vlak. ](*,)
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Berichten: 346

Re: [folding] Ger is weer gaan vouwen

Natuurlijk kan je hem eens op 50% proberen en kijken hoe warm hij wordt.

Ik heb het een keer geprobeerd gewoon op 100% met mijn T5600, maar daar werd ik niet vrolijk van... die werd te heet en kreeg al snel errors en vastlopers.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.264

Re: [folding] Ger is weer gaan vouwen

Een Core i3 is toch wel even een wat heftiger chipje, en het lijkt me dat als ik die op max 30% zet dat-ie nog steeds wel een WU-tje per week moet kunnen afwerken dan?
Dat bepaal je helemaal zelf. Je regelt Folding gewoon net zover terug dat je cpu niet boven een temperatuur komt die je absoluut veilig acht.

Anderzijds, een Core I3 heeft als ik de vaktaal in mijn gegoogle een beetje juist interpreteer 2 CPU cores en een GPUcore ineen.

Eén installatie folding draaien op 100% betekent dan dat hij van je totale CPU-capaciteit 50 % gebruikt, tenminste zo was dat bij mij. Zo draaide ik anderhalf jaar lang op mijn E4500 dualcore, met één installatie. Als ik de weergave van Speedfan mag geloven kwam dat erop neer dat elke CPU voor om en nabij 50% aan het werk was. (maar dat kan mogelijk verschillen per configuratie van het operating system (lekenvraag)???) Temperaturen van beide CPU's weken overigens nauwelijks van elkaar af, dus ik denk dat ze inderdaad het werk verdeelden.

OM die verdeling zeker te stellen, in het configuratievenster (advanced) van FAH kun je trouwens ook een hokje aanvinken dat zegt "Do NOT lock cores to specific CPU" (met "core" bedoelt folding overigens een stuk eiwitrekensoftware, verwarrende terminologie). Dat staat standaard aangevinkt volgens mij.
gerfah.png
gerfah.png (28.83 KiB) 885 keer bekeken
(let ook op het vinkje speciaal voor laptops direct daaronder, zo spaar je batterijen)

Als ik Intel mag geloven hebben ze die Core i3 graag op max 72,5°C. Nah, ga dan vouwen op één installatie op 100% (gebruik je volgens mij dus nog steeds maar 50% van je rekencapaciteit) en monitor je temperatuur. Komt die niet boven de 60°C (in een omgeving op comfortabele kamertemperatuur) dan is er simpelweg volgens mij geen enkele reden om te overwegen Folding verder terug te schroeven. Gewoon lekker onbezorgd draaien met één eenvoudige installatie, 10-15 punten per uur.

(en nogmaals, als er hier één vouwer rondloopt bij wie temperatuurissues hoog op de agenda staan, en die geen "rigs" inricht voor Folding maar het er zonder problemen graag bij doet, dan ben ik het wel)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 320

Re: [folding] Ger is weer gaan vouwen

"slijtage" houdt m.i. beweging in. Ik zie niet waarom bewegende onderdelen (harddisk) significant meer zou gaan draaien.
De ventilatoren zullen wel sneller draaien natuurlijk.

Thermische stress zal ook de levensduur van de elektronica verminderen. En we denken daarbij meestal (verkeerdelijk?) aan de processoren. Maar kijk bv. naar de databladen van elektrolytische condensatoren: elco's hebben een verwachte levensduur van amper 2000 uur bij 85oC
Wil je eindelijk die dure computer aan het werk zetten...

help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...

http://www.wetenschapsforum.nl/index.ph ... opic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: [folding] Ger is weer gaan vouwen

Ik heb het geïnstalleerd, ben benieuwd.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.264

Re: [folding] Ger is weer gaan vouwen

Thermische stress zal ook de levensduur van de elektronica verminderen.
Maar dat zou geen probleem mogen zijn als we de temperatuur in de hand houden.....
Ik heb het geïnstalleerd, ben benieuwd.
ik ook ](*,)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: [folding] Ger is weer gaan vouwen

Eerste resultaten na een half uurtje: de eerste 3% is gevouwen. De ventilatorsnelheid is redelijk stabiel rond de 65-70% en de temperatuur van de processor een kleine 50% van wat de Toshiba PC Health monitor gezond noemt. Da's wel omhoog gegaan, want dat lag eerst rond de 30%. Het processorgebruik is zo'n 25%.

Voorlopig vind ik het wel prima zo.

Overigens: vroeger kreeg je als je FAH opende in het scherm naast het vouwende eiwit ook de statistieken te zien van de WU. Die zie ik nu niet, daarvoor moet ik de log openen. Hoe krijg ik die weer naar voren getoverd?

Edit: Ik zie in de team statistieken dat ik nog steeds op nummer 58 sta na bijna 2 jaar inactief te zijn geweest. Is het aantal vouwers zo laag geworden?
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.264

Re: [folding] Ger is weer gaan vouwen

Eerste resultaten na een half uurtje: de eerste 3% is gevouwen.
Dus volgens je log een 10 minuten per procent? welk projectunmmer?
De ventilatorsnelheid is redelijk stabiel rond de 65-70% en de temperatuur van de processor een kleine 50% van wat de Toshiba PC Health monitor gezond noemt.
Ik weet niet wat je verstaat onder 50% van gezonde temperatuur? 37°C waar 74°C nog acceptabel zou zijn bijvoorbeeld? (of rekent die in kelvin??? :D/ )
Overigens: vroeger kreeg je als je FAH opende in het scherm naast het vouwende eiwit ook de statistieken te zien van de WU. Die zie ik nu niet, daarvoor moet ik de log openen. Hoe krijg ik die weer naar voren getoverd?
niet, dat is definitief verdwenen. Kroop kennelijk te vol met bugs.
Edit: Ik zie in de team statistieken dat ik nog steeds op nummer 58 sta na bijna 2 jaar inactief te zijn geweest. Is het aantal vouwers zo laag geworden?
Dat niet direct, het aantal dóórvouwers wel. (te) Veel mensen stoppen er na een kortere of minder korte tijd weer mee. Door aangroei wordt dat dan wel weer opgevuld, waardoor we al een tijdje met rond de dertig actieve vouwers zijn, met in totaal een aantal actieve cpu's tussen de 60 en de 100. En ja, tenzij je GPU vouwt of zo is het gewoon een kwestie van de tijd nemen om aan die 27000 punten te raken die jij eerder bijeensprokkelde. (ik vouw er de laatste tijd zo tussen de 600 en 1000 per week bij elkaar, dus dan moet je het al meer dan een half jaar volhouden om jou voorbij te gaan).

PS: wie "jaloers" naar mijn 9e plek kijkt, bedenk dat ik ook al vanaf het allereerste begin ruim 4½ jaar geleden gewoon stug doorvouw.... ](*,) .
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: [folding] Ger is weer gaan vouwen

Dus volgens je log een 10 minuten per procent? welk projectunmmer?
Project: 10020 (Run 2296, Clone 1, Gen 58)
Ik weet niet wat je verstaat onder 50% van gezonde temperatuur? 37°C waar 74°C nog acceptabel zou zijn bijvoorbeeld? (of rekent die in kelvin??? :D/ )
Nu op 40% en een temperatuur van 47 °C. Dat zou betekenen dat de temperatuur hoger zou mogen dan die 75 °C maar eigenlijk vind ik het wel warm zat zo. Misschien een beetje overdreven voorzichtig, maar goed.
Jan van de Velde schreef:En ja, tenzij je GPU vouwt of zo is het gewoon een kwestie van de tijd nemen om aan die 27000 punten te raken die jij eerder bijeensprokkelde. (ik vouw er de laatste tijd zo tussen de 600 en 1000 per week bij elkaar, dus dan moet je het al meer dan een half jaar volhouden om jou voorbij te gaan).

PS: wie "jaloers" naar mijn 9e plek kijkt, bedenk dat ik ook al vanaf het allereerste begin ruim 4½ jaar geleden gewoon stug doorvouw.... ](*,) .
Ach, voordat ik stopte was ik ook al 2½ jaar bezig hoor. ;) We zijn beiden vouwers van het eerste uur, maar ik ben op een gegeven moment met sabbatical gegaan. :)
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.264

Re: [folding] Ger is weer gaan vouwen

Project: 10020 (Run 2296, Clone 1, Gen 58)
en hoeveel minuten log je precies voor een procent?
eigenlijk vind ik het wel warm zat zo. Misschien een beetje overdreven voorzichtig,


Inderdaad wel een beetje overdreven voorzichtig ](*,) maar ik geef je gelijk hoor.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: [folding] Ger is weer gaan vouwen

en hoeveel minuten log je precies voor een procent?
8½. Ik voel dit sommetje aankomen. Zelf maar even ingevuld en dan kom ik op zo'n 404 seconden per punt. In vergelijking met 3 jaar geleden retesnel, anno 2010 kan ik me voorstellen dat het redelijk gemiddeld is?
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.264

Re: [folding] Ger is weer gaan vouwen

Zelf maar even ingevuld en dan kom ik op zo'n 404 seconden per punt. In vergelijking met 3 jaar geleden retesnel, anno 2010 kan ik me voorstellen dat het redelijk gemiddeld is?
klinkt niet verkeerd. ik heb al een tijdje een vergelijkbare niet gehad, maar draai veel 65xx WU's, met een van mijn huidige twee cpu's op 100 % (de andere staat op 80) draait dat 550 s op een punt. Met jouw instelling op 50% lijkt dat dus toch behoorlijk snel. (mijn machine lijkt alweer sterk achter te lopen........)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer