Springen naar inhoud

Verwarring

• Log in om te kunnen reageren

QuestionSpark

QuestionSpark

• 0 - 25 berichten
  • 15 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 07 september 2010 - 00:05

Ik zit al een tijd met een vraag bij mezelf waar ik geen antwoord op kan weten te vinden en ook nog niet ben tegen gekomen in bepaalde boeken die ik over evolutie heb gelezen.

De vraag is:

Hoe is het mogelijk dat er op verschillende werelddelen, exact dezelfde evolutie naar het soort homo sapien heeft plaats gevonden?

Ik kwam vroeger zelf met de verklaring dat het door Pangea kwam, het supercontinent. Volgens mijn idee moest de evolutie naar homo sapien (of ťťn stadium daarvoor) zich reeds op het samengeclusterde continent hebben voldaan. Dat zou zich verspreid hebben, en door de platentektoniek zou je dan zo een verklaring hebben waarom we op AustraliŽ, Europa en Amerika, homo sapiens hebben rondlopen.

Het probleem met mijn eigen oplossing is echter dat Pangea zo'n 250 miljoen jaar geleden bestond (en daarna uiteen is bewogen), terwijl wij pas 200.000 jaar geleden naar homo sapiens zijn geŽvolueerd.

Dat lost voor mij dus niet de vraag op hoe er dan zowel in Amerika, Europa, Afrika en AustraliŽ, soorten bijna de exacte soort evolutie hebben ondergaan naar homo sapiens? Het toevallig noemen, lijkt me erg zwak.

Iemand een betere verklaring die me kan helpen?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

EvilBro

EvilBro

• >5k berichten
  • 6703 berichten
  • VIP

Geplaatst op 07 september 2010 - 07:25

De vraag is:

Hoe is het mogelijk dat er op verschillende werelddelen, exact dezelfde evolutie naar het soort homo sapien heeft plaats gevonden?

Er is niemand die dit beweert. Men denkt dat de moderne mens ergens begonnen is in Afrika en vanuit daar zich verspreid heeft over de wereld.

QuestionSpark

QuestionSpark

• 0 - 25 berichten
  • 15 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 07 september 2010 - 20:57

Er is niemand die dit beweert. Men denkt dat de moderne mens ergens begonnen is in Afrika en vanuit daar zich verspreid heeft over de wereld.

Dus de meest primitieve mens heeft het voor elkaar gekregen om zich te 'verspreiden' naar AustraliŽ en Amerika? Lijkt me een beetje ver gegrepen. Ik kan begrijpen dat het zich vanuit Afrika wellicht naar Europa en AziŽ heeft verspreid, maar hoe zit het met AustraliŽ en Amerika?

Gegroet.

lauwekoffie

lauwekoffie

• >25 berichten
  • 68 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 september 2010 - 21:08

[quote name='EvilBro' post='626923' date='7 September 2010, 07:25']Er is niemand die dit beweert. Men denkt dat de moderne mens ergens begonnen is in Afrika en vanuit daar zich verspreid heeft over de wereld.[/quote]

In aanvulling op EvilBro.
Die verspreiding van de mens zou dan vanuit Afrika, door AziŽ naar Amerika moeten hebben plaatsgevonden.
Dit kon, volgens Bericht bekijken
Dus de meest primitieve mens heeft het voor elkaar gekregen om zich te 'verspreiden' naar AustraliŽ en Amerika? Lijkt me een beetje ver gegrepen. Ik kan begrijpen dat het zich vanuit Afrika wellicht naar Europa en AziŽ heeft verspreid, maar hoe zit het met AustraliŽ en Amerika?

Gegroet.[/quote]

Dit zegt wikipedia erover als men de pagina over AustraliŽ bezoekt:

Ongeveer 50 000 jaar geleden kwamen de eerste mensen naar AustraliŽ, de Aboriginals. Doordat er destijds veel water bevroren was, kwamen er natuurlijke bruggen van AziŽ naar AustraliŽ waardoor mensen en dieren naar AustraliŽ konden lopen. Toen de aarde later opwarmde en het ijs begon te smelten werd AustraliŽ een eiland.

http://nl.wikipedia....29#Geschiedenis

Veranderd door lauwekoffie, 07 september 2010 - 21:04

EvilBro

EvilBro

• >5k berichten
  • 6703 berichten
  • VIP

Geplaatst op 08 september 2010 - 07:47

Dus de meest primitieve mens heeft het voor elkaar gekregen om zich te 'verspreiden' naar AustraliŽ en Amerika?

Je zou natuurlijk ook zelf wat inspanning kunnen verrichten... begin bijvoorbeeld hier.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures