Springen naar inhoud

Transmissie-as


  • Log in om te kunnen reageren

#1

chucky1991

    chucky1991


  • 0 - 25 berichten
  • 10 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 07 september 2010 - 08:57

Inleiding:

Het berekenen en tekenen van transmissie-assen komt veel voor in de werktuigbouw. In de figuur hieronder een schematische tekening van een dergelijke as die wordt ondersteund in de punten A en C. De as ligt 300mm boven een montagetafel.
In de punten B en D zijn tandwielen met inlegspieŽn op de as geplaatst. Tandwiel B heeft een verticaal naar benden gerichte kracht van 10kN. De tandkracht in D is eveneens verticaal omlaag gericht.
De as wordt gemaakt van Fe 490. bepaal zelf de toelaatbare buigspanning.

Geplaatste afbeelding

Opdracht:

1: Een berekening van de afmetingen van de as.
2: Een bepaling van de lagers in de punten A en B. Er wordt gekozen voor lagerhuizen met zelfinstellende lagers.
3: Een bepaling van de benodigde spieŽn

Ik hoop dat iemand mij hiermee wil helpen.

Bij voorbaat dank,

Tom SchlŁter

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

punicksher

    punicksher


  • 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 07 september 2010 - 09:55

Zeer interessant onderwerp.
ik ga me hier even mee bezig houden ik hoop dat meer mensen met me mee kunnen denken.

Mvg Nick

#3

chucky1991

    chucky1991


  • 0 - 25 berichten
  • 10 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 13 september 2010 - 22:53

Heeft niemand een antwoord?

#4

josias

    josias


  • >100 berichten
  • 133 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 september 2010 - 08:22

Inleiding:

Het berekenen en tekenen van transmissie-assen komt veel voor in de werktuigbouw. In de figuur hieronder een schematische tekening van een dergelijke as die wordt ondersteund in de punten A en C. De as ligt 300mm boven een montagetafel.
In de punten B en D zijn tandwielen met inlegspieŽn op de as geplaatst. Tandwiel B heeft een verticaal naar benden gerichte kracht van 10kN. De tandkracht in D is eveneens verticaal omlaag gericht.
De as wordt gemaakt van Fe 490. bepaal zelf de toelaatbare buigspanning.

Geplaatste afbeelding

Opdracht:

1: Een berekening van de afmetingen van de as.
2: Een bepaling van de lagers in de punten A en B. Er wordt gekozen voor lagerhuizen met zelfinstellende lagers.
3: Een bepaling van de benodigde spieŽn

Ik hoop dat iemand mij hiermee wil helpen.

Bij voorbaat dank,

Tom SchlŁter



Hallo,

Wat je som betreft moet je eerst een tekening maken om de reactie krachten in A en C te kunnen uitrekenen.

Aangezien op tandwiel B als op tandwiel C een verticale kracht van 10 kN op treed lijkt mij vrij eenvoudig om de reactie krachten uitterekenen en de bijbehorende momenten figuur en de dwarskrachten figuur te tekenen want dit heb jij straks nodig.

De grootte van de as diameter wordt bepaald door:

1. de optredende uitwendige belasting in dit geval Mb;
2. de grootste waarde van het buigend moment is af te leiden van het buigendmomenten figuur;
3. de toelaatbare belasting dus sigmab (toelaatbaar).

NB. de optredende buigspanning mag niet groter zijn dan de toelaatbare buigspanning.

De buigspanning voor Fe 490 ligt tussen de 500 en 600 N/mm^2
sigma 0,2 = 300 N/mm^2
sigma (gr) = 260 N/mm^2.

Nu weet jij dat: sigma b = Mb/Wb

Voor massieve cilindrische assen geldt: Wb = pi/32* D^3 is ongeveer gelijk aan 0.1* D^3.

Voor de bepaling van de lagers is al voor geschreven wat jij moet nemen. Catalogus om te raadplegen is dei van SKF lager boek hier wordt van alles uitgelegd van de ins en outs van lagers.

Bereknening van een as tap. Een stilstaande astap wordt belast op: Vlaktedruk, afschuiving en buiging.
Een draaiende astap wordt belsat op: Vlaktedruk, afschuiving, buiging en wringing ( dit geeft een wringendmonet en warmte ontwikkeling).

In beide gevallen zal de schuifspanning gering zijn dat verwaarlozing toegestaan is.

Bij een stilstaande as zal de toelaatbare vlaktedruk in het lager gelijk zijn aan toelaatbare drukspanning van het zwakste materiaal.
Bij een draaiende as zal de toelaatbarevlakte druk vell lager zijn lager, omdat anbders de olie wordt weggeperst waardoor de dan optredende wrijving een veel te grote warmteontwikkeling gaat geven.

Berekening van de as tap op buiging: M = F * 1/2L en Mb = sigmatoelaatbaar * Wb

Berekening van as tap op vlaktedruk: F = sigma 0 * d * l


Afmeting van de as tap: Buiging: sigmab (toelaatbaar) * 0,1d^3 / 0,5 * l (1)

Vlaktedruk : F = sigma o * d * l (2)

1 en 2 geeft : l/d WORTELUIT sigmab (toelaatbaar) / 5 * sigma 0 (toelaatbaar)


De spieen: De afmetingen van spieen kun je nagaan uit NEN 2430.

Bereking als volgt: De kracht op de spie = Mw = F * 1/2 * d ( diameter as).
Berekening van de kracht tussen spie en naaf. Dit uitgerekend krijg je l1.

Voorgaande hierop als jij de as diamter heeft voor de as moet je de a en b bepalen voor de as waar de spie die jij gaat uitrekeken erin komt te zitten. voorbeel als er een diamter van 100 uit komt als as diamter dan is de verhouding a en b in mm 9 en 28,6 mm.

Probeer maar eens.

#5

oktagon

    oktagon


  • >1k berichten
  • 4502 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 14 september 2010 - 12:43

Mogelijk zit er een misverstand in de oplossing daar een paar maal de vermelding van de tandwielen bij B en C terwijl dit bij het eerste bericht duidelijk als tandwielen bij B en D wordt vermeld! (Er wordt een fout gemaakt door de vragen naar de lagers in A en B en dit moet nmm zijn de lagers in A en C.)

Ik rekende er verder niet aan,laat dit verder aan de deelnemers en topichouder over;het berekeningssysteem is eenvoudig en wel een ligger op 2 steunpunten met een as-overstek (met tandwiel D) naar 1 zijde.

#6

chucky1991

    chucky1991


  • 0 - 25 berichten
  • 10 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 14 september 2010 - 14:45

Bedankt voor je correctie Oktagon.
Ik ben er nu mee aan het rekenen maar kom er niet echt uit.

Ben hier heel slecht in.

#7

josias

    josias


  • >100 berichten
  • 133 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 september 2010 - 16:48

Bedankt voor je correctie Oktagon.
Ik ben er nu mee aan het rekenen maar kom er niet echt uit.

Ben hier heel slecht in.



Bedankt Octagon. het is inderdaad waar. Dus wat chucky1991 moet doen is de reactie krachten in A en C uit rekenen en als het goed is is dat voor Fay= 4,62 kN en Fcy = 15,38 kN. Zelf even controleren chucky1991.

Veranderd door josias, 14 september 2010 - 16:48


#8

josias

    josias


  • >100 berichten
  • 133 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 september 2010 - 17:24

Bedankt Octagon. het is inderdaad waar. Dus wat chucky1991 moet doen is de reactie krachten in A en C uit rekenen en als het goed is is dat voor Fay= 4,62 kN en Fcy = 15,38 kN. Zelf even controleren chucky1991.


chucky1991,

Ik neem aan dat de verticale kracht in D ook 10 kN is? Voor het geval dat het straks uit de berekening iets anders uit komt voor Fay en Fcy.

#9

josias

    josias


  • >100 berichten
  • 133 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 september 2010 - 06:00

chucky1991,

Ik neem aan dat de verticale kracht in D ook 10 kN is? Voor het geval dat het straks uit de berekening iets anders uit komt voor Fay en Fcy.



Hallo chucky1991,

Ik heb wat voor jou gevonden op Internet. Ik hoop dat je het nu wel begrijpt.

Bijgevoegde Bestanden

  • Bijlage  assen.pdf   509,68K   2077 maal gedownload

Veranderd door josias, 15 september 2010 - 06:00


#10

chucky1991

    chucky1991


  • 0 - 25 berichten
  • 10 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 15 september 2010 - 06:53

chucky1991,

Ik neem aan dat de verticale kracht in D ook 10 kN is? Voor het geval dat het straks uit de berekening iets anders uit komt voor Fay en Fcy.


Dit is inderdaad het geval.

Bedankt voor jullie bijdrage en ik ga er vanmiddag weer mee bezig.

#11

oktagon

    oktagon


  • >1k berichten
  • 4502 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 15 september 2010 - 10:21

Ik ben ondeskundig op het gebied van assen,maar vraag me toch af,hoe je dit soort constructies moet berekenen,nl stilstaand dan wel in beweging.

Er staat,wrs. tandwiel B als aandrijver aangegeven-ik raad maar- en tandwiel D met een kleinere diameter moet een rotatie vervolgen en een andere omtreksnelheid laten ontstaan op een ander apparaat.

Op tandwiel B rust een kracht van 10 kN;wordt die veroorzaakt door het gewicht van een aandrijfmotor;ik meen dat een aandrijving op de tanden wordt uitgeoefend en dat het verschil in diameter een snelheidsverandering geeft de omtreksnelheid.In dit geval halvering ;aangezien de tandwielen beide op dezelfde as gemonteerd zitten,wordt de omtrek van B in dezelfde tijd afgelegd als de omtrek van tandwiel D en krijgt die lagere waarde.

Ik ben benieuwd naar de reactie!

#12

chucky1991

    chucky1991


  • 0 - 25 berichten
  • 10 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 15 september 2010 - 14:58

De kracht in tandwiel D is 20kN, heb dit even nagevraagd.

Ik kom er niet uit..
Kan iemand mij de berekeningen geven met uitwerkingen?
Dit zou mij heel erg helpen.

Bij voorbaat dank!

#13

oktagon

    oktagon


  • >1k berichten
  • 4502 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 15 september 2010 - 15:47

De kracht in D is me onduidelijk,maar qua overbrengingsverhouding kan het kloppen,ik ga er in mijn volgende hulp voor je,van die waarde uit;had in de opgave duidelijker moeten zijn of je wordt geacht dit soort opgaven te kennen.

Ik kan die uitkomst van 20 kN alleen begrijpen als er een evenwicht moet zijn om de centrale as en dan is 40/2 (straal tandwiel)* B = 20/2 (straal tandwiel)*D,dus dan wordt D =2* B.

Neem momentensom =0 vanuit opleg (lager)A;neem beweging naar onder plus en naar boven neg.

M= 0=150*B +850*D -650* C >> 150*B +850*D =650 *C; B+D= 30kN, dus A+C = ook 30 kN

Vul dus de bekende krachten in (bij M=0) en dan moet er C uitrollen;ik kauw het niet compleet voor;ik neem aan dat je wel eens geroken hebt aan statica ](*,)

#14

chucky1991

    chucky1991


  • 0 - 25 berichten
  • 10 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 15 september 2010 - 15:53

Heel erg bedankt Oktagon, daar kom ik nu wel uit.

Maar dat is toch geen antwoord op de volgende vragen:
1: Een berekening van de afmetingen van de as.
2: Een bepaling van de lagers in de punten A en B. Er wordt gekozen voor lagerhuizen met zelfinstellende lagers.
3: Een bepaling van de benodigde spieŽn

#15

josias

    josias


  • >100 berichten
  • 133 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 september 2010 - 16:10

De kracht in tandwiel D is 20kN, heb dit even nagevraagd.

Ik kom er niet uit..
Kan iemand mij de berekeningen geven met uitwerkingen?
Dit zou mij heel erg helpen.

Bij voorbaat dank!



Beste chucky1991,

Ik neem aan dat je tekening goed is en dat je vraag stelling ook goed is want ik kan het niet controleren.

Wat je moet doen is het volgende:
Je moet de reactie krachten in punt A en C bepalen.

1. De som van de verticale krachten : Fy = 0.

Ik neem aan dat de krachten naar beneden werken die van 10 kN bij "B" en die van 20 kN bij "D".

Dit wordt dan volgens jou tekening: Fay-10+Fcy-20 = 0 dit geeft dat Fay+Fcy-30kN =0

Neem je het moment tov A = 0, dan krijg je:

10kN * 150 - Fcy * 650 + 20 kN * 850 = 0 vanuit hier kun je Fcy uitrekenen. Fcy wordt dan 1500 - Fcy*650 + 17000=0
hieruit volgt: 18500 - Fcy*650 = 0 hier uit volgt: - Fcy*650 = -18500 hier uit volgt Fcy = 28,46 kN.

Dit ingevuld in Fay+Fcy-30kN =0 geeft Fay + 28,64 kN - 30 kN = 0 geeft voor Fay = 1,54 kN.


Vanuit hier teken je de dwarskrachten figuur en de Momenten figuur. Ik kan het voor jou helemaal uitwerken maar ik denk dat je dan niet gaat begrijpen waar het om gaat.





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures