Elektrische kracht in plaats van zwaartekracht

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer

Elektrische kracht in plaats van zwaartekracht

Als niet de zwaartekracht maar elektrische kracht de maan in zijn baan om de aarde houdt en dat zou komen door zowel op de aarde als op de maan een elektrische kracht Q te plaatsen (even groot maar tegengesteld geladen) hoe groot zou de waarde van Q dan moeten zijn?

Ik heb zelf gepuzzeld met F=G. (m1.m2)/kwadraat van de afstand maan-aarde

Dat dan gelijk gesteld aan F=k.(Q1.Q2)/kwadraat afstand maan-aarde

Maar eigenlijk heb ik geen idee hoe je dit moet oplossen

Wie kan helpen?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: Elektrische kracht in plaats van zwaartekracht

Gast schreef:Ik heb zelf gepuzzeld met F=G. (m1.m2)/kwadraat van de afstand maan-aarde

Dat dan gelijk gesteld aan F=k.(Q1.Q2)/kwadraat afstand maan-aarde
Dat is al goed.
...(even groot maar tegengesteld geladen)...
Wat weet je dan van Q1 en Q2? En hoe kan je dan die 2de kracht anders schrijven?

Je zoekt naar een equivalente kracht, de 1e en 2de uitdrukking van je kracht moeten dus gelijk zijn. Als je ze gelijkstelt en je hebt de opmerking van hierboven toegepast, dan houd je een vergelijking met 1 onbekende over die je dan eenvoudig kan oplossen.

Berichten: 1.116

Re: Elektrische kracht in plaats van zwaartekracht

Je kunt de wet van Coulomb? Je kent ook de derde wet van Newton? En je kent ook de wet van Keppler?

(staan volgens mij allemaal al in je eigen post)

Welke gelijkheid krijg je? En wat likt je dan niet om op te lossen?

Re: Elektrische kracht in plaats van zwaartekracht

Xenion schreef:Dat is al goed.

Wat weet je dan van Q1 en Q2? En hoe kan je dan die 2de kracht anders schrijven?

Je zoekt naar een equivalente kracht, de 1e en 2de uitdrukking van je kracht moeten dus gelijk zijn. Als je ze gelijkstelt en je hebt de opmerking van hierboven toegepast, dan houd je een vergelijking met 1 onbekende over die je dan eenvoudig kan oplossen.
Q1 = -Q2 en dan is het inderdaad makkelijk op te lossen. Ik was bang dat ik te makkelijk zou denken, ik ben blij dat ik toch meer snap dan ik dacht.

Bedankt voor jullie reacties!

Reageer