Springen naar inhoud

Zichtbaar maken hartslag.

• Log in om te kunnen reageren

klaaswal

klaaswal

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 07 september 2010 - 20:28

hallo,
Wij willen voor ons pws een test doen met caffeine. We willen het effect van de caffeine op de hartslag testen op verschillende organisme. We willen dit bij een aantal diertjes doen. Is het door middel van contrast vloeistof mogelijk. Dit naast de wel bekende water vlo waarbij je het zo kan zien. Dus heeft iemand nog tips om dit te testen bij verschillende dieren.

vg
klaas van der wal.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Narizinho

Narizinho

• >100 berichten
  • 109 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 september 2010 - 22:48

Voor zover ik weet worden contrast middelen (jodiumhoudende contrastmiddelen) enkel gebruikt om afbeelden van het bloedvaatstelsel en het hart.

lauwekoffie

lauwekoffie

• >25 berichten
  • 68 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 september 2010 - 23:18

Misschien kun je verder toelichten waarom je verschillende organismen wilt onderzoeken op het effect van cafeÔne op de hartslag? Ik ben namelijk wel benieuwd naar je hypothese en onderzoeksvraag. Ik ben bijvoorbeeld benieuwd naar hoe en in welke vorm je dit cafeÔne toe wilt gaan dienen.
Mocht je cafeÔne puur willen aanschaffen, dan kan dat hier http://www.sigmaaldr...c..._KEY&F=SPEC.
Ik weet niet of linken naar producten mag

P.S.
Wat mij reŽler lijkt voor een pws, is dat je met een digitale hartslagmeter bij enkele proefpersonen de verandering van hartslag bij verschillende hoeveelheden koffie (deze drank bevat o.a. cafeÔne) gaat meten. Energydrinks zijn voor de hand liggend, omdat daar precies opstaat hoeveel cafeÔne erin zit. Ze zijn echter ongeschikt, omdat ze o.a. ook taurine bevatten. Taurine is een stof die een rol speelt bij hartspiercontractie. Zelf zou ik dus het onderzoek verschuiven naar koffie in plaats van cafeÔne.

Wouter_Masselink

Wouter_Masselink

• >5k berichten
  • 8250 berichten
  • VIP

Geplaatst op 07 september 2010 - 23:59

korte mod opmerking: linken naar dergelijke producten is natuurlijk toegestaan om mensen te helpen, niet als commerciele uiting. Aangezien het eerste hier duidelijk het geval is, hebben we hier geen enkel probleem mee.

Terug on-topic:
De welbekende water vlo is mij onbekend. Met contract vloeistof zou je inderdaad de contractie van een hart zichtbaar kunnen maken maar dit is een uiterst omslachtige methode om de hartslag te meten. Een echo zou dit ook kunnen doen, maar is nog steeds omslachtig. Zoals lauwekoffie terecht opmerkt is een digitale hartslag meter (of zelfs handmatig) een betere en zeker eenvoudigere manier om dezelfde date te verkrijgen.

Dan over het gebruik van verschillende organismen (dwz, proefdieren?). Je hebt hier naar alle waarschijnlijkheid niet de juiste papieren voor noch de juiste faciliteiten. Laat dat dus achterwege! Vervolgens nog een stuk over het gebruik van cafeÔne. het toedienen van cafeÔne aan proefdieren/personen moet voldoen aan erg strenge regels. Dit komt voor serieuze commissies die je dit waarschijnlijk nooit uit zullen laten voeren.

Wat wel een reŽel alternatief is, is het gebruik van koffie (zwart zonder suiker). Je zou het effect van koffie dus gaan bepalen (en indirect het effect van cafeÔne) door dit aan mensen te geven en over verloop van tijd hun hartslag te meten. Als controle groep neem je ook een stel mensen die je decafe geeft. Zorg ervoor dat zowel de onderzoeker die de test afnemen en de proefpersoon niet op de hoogte zijn van de inhoud van het drankje (gewone koffie of decafe).

Let hierbij wel op dat je een gestandaardiseerde methode moet vinden om je koffie te zetten en hiervan moet je vervolgens de cafeÔne concentratie van bepalen. Dit zou je bijvoorbeeld via een hplc kunnen doen.

Ik hoop niet dat je serieuze plannen hebt om het project zoals jij het in je openingspost voorstelde uit te voeren. Mocht je dit toch nog steeds overwegen, leg dit dan eens voor aan je docent. Die zal nooit goedkeuring voor een dergelijk project verlenen.
"Meep meep meep." Beaker

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures