Springen naar inhoud

Snelheid bloedplaatjes

• Log in om te kunnen reageren

nessmini

nessmini

• 0 - 25 berichten
  • 11 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 07 september 2010 - 21:57

weet er iemand waarom het nuttig is om de snelheid van bloedplaatjes in het bloed de meten?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Narizinho

Narizinho

• >100 berichten
  • 109 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 september 2010 - 22:36

Ik denk dat om te weten hoe de bloed verdund is.
Hoe dichter u bloed is, hoe meer kans op trombose. Bloed platjes bewegen dan traag en overdraag van zuurstof naar de weefsels niet zo efficiŽnt is. Anders gezegd niet alle weefsel krijgen voldoende zuurstof.

anusthesist

anusthesist

• >5k berichten
  • 5819 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 september 2010 - 10:34

Bloedplaatjes hebben geen snelheid, althans geen intrinsieke snelheid. Ze hebben in principe de snelheid van het bloed.
De 'snelheid' waarmee het bloed stolt is een ander verhaal; de zogenaamde (A)PTT en INR.

Door het meten van de (A)PTT en INR kom je erachter hoe de stollingscascade functioneert. Dit is trouwens weer iets anders dan de daadwerkelijke bloedingstijd.

Ik denk dat om te weten hoe de bloed verdund is.
Hoe dichter u bloed is, hoe meer kans op trombose. Bloed platjes bewegen dan traag en overdraag van zuurstof naar de weefsels niet zo efficiŽnt is. Anders gezegd niet alle weefsel krijgen voldoende zuurstof.

Ik denk dat je in de war bent met hemoglobine; bloedplaatjes (trombocyten) transporteren geen zuurstof. Daarnaast heeft een laag Hb-gehalte niet veel te maken met het ontstaan van trombose. Je krijgt wel sneller ischemie bij een reeds bestaande trombose. Het schoolvoorbeeld is mensen, die al kransslagadervernauwingen hebben, die pijn op de borst krijgen door een anemie.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

nessmini

nessmini

• 0 - 25 berichten
  • 11 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 08 september 2010 - 12:08

Bloedplaatjes hebben geen snelheid, althans geen intrinsieke snelheid. Ze hebben in principe de snelheid van het bloed.
De 'snelheid' waarmee het bloed stolt is een ander verhaal; de zogenaamde (A)PTT en INR.

Door het meten van de (A)PTT en INR kom je erachter hoe de stollingscascade functioneert. Dit is trouwens weer iets anders dan de daadwerkelijke bloedingstijd.

Ik denk dat je in de war bent met hemoglobine; bloedplaatjes (trombocyten) transporteren geen zuurstof. Daarnaast heeft een laag Hb-gehalte niet veel te maken met het ontstaan van trombose. Je krijgt wel sneller ischemie bij een reeds bestaande trombose. Het schoolvoorbeeld is mensen, die al kransslagadervernauwingen hebben, die pijn op de borst krijgen door een anemie.

jha da is idd logisch da de bloedplaatjes de snelheid hebben van het bloed. dus wil je dan zegge dat men door de snelheid van de bloedplaatjes de snelheid van het bloed zou kunnen meten. toch vraag ik me af waarom men juist de snelheid bloedplaatjes gaat meten ipv een ander bestanddeel in het bloed.

anusthesist

anusthesist

• >5k berichten
  • 5819 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 september 2010 - 17:40

jha da is idd logisch da de bloedplaatjes de snelheid hebben van het bloed. dus wil je dan zegge dat men door de snelheid van de bloedplaatjes de snelheid van het bloed zou kunnen meten. toch vraag ik me af waarom men juist de snelheid bloedplaatjes gaat meten ipv een ander bestanddeel in het bloed.

Zou je voortaan iets meer op je schrijfwerk willen letten zodat het leesbaarder is voor andere mensen? Bij voorbaat dank.

Er wordt geen snelheid gemeten van de bloedplaatjes, dat heb ik uitgelegd in mijn vorige post. Je bepaalt de (A)PTT, de PT/INRen het aantal trombocyten. In sommige gevallen bepaal je nog het fibrinogeen, protrombine e.d. De snelheid bepalen van bloedplaatjes als diagnostiek bestaat niet.

Narizinho

Narizinho

• >100 berichten
  • 109 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 september 2010 - 00:27

idd, voor de zuurstof overdraag zorgen erytrocyten. Als de snelheid van bloedplatjes traag is (het gaat hier voornamelijk over de snelheid van de bloed plasma waar de bloedcellen zich bevinden) dan is de snelheid van de erytrocyten ook laag wat een zekere invloed heeft op de hemoglobine.
Sorry, ik heb mijn zien beter moeten formuleren

Ik denk dat met de snelheid van bloedplatjes bedoelde nessmini de snelheid van plasma in de bloedvaten.
hier vraag ik me af of meten van de hoeveelheid van bloedplatjes voldoende is daarvoor...

anusthesist

anusthesist

• >5k berichten
  • 5819 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 september 2010 - 06:22

Ik denk dat met de snelheid van bloedplatjes bedoelde nessmini de snelheid van plasma in de bloedvaten.
hier vraag ik me af of meten van de hoeveelheid van bloedplatjes voldoende is daarvoor...

Snelheid van plasma in bloedvaten = snelheid bloed

Dit staat los van de hoeveelheid bloedplaatjes.

Narizinho

Narizinho

• >100 berichten
  • 109 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 september 2010 - 09:03

Snelheid van plasma in bloedvaten = snelheid bloed

Dit staat los van de hoeveelheid bloedplaatjes.

Ik neem het aan dat de hoeveelheid van de cellen in het bloed de snelheid van bloed niet bepalen.

Door wat wordt die dan bepaald?
Ik denk nu over de grotte van diameter van bloedvat en druk waarmee de bloed uitgepompt wordt.

anusthesist

anusthesist

• >5k berichten
  • 5819 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 september 2010 - 09:28

Ik neem het aan dat de hoeveelheid van de cellen in het bloed de snelheid van bloed niet bepalen.

Misschien dat door hypervisceus bloed het iets minder snel gaat stromen, maar dat effect is veel lager dan -inderdaad- de diameter van een vat en het drukverschil tussen de vaten (hogere arteriele druk in de arterien en lage druk in het veneuze sysyeem). Hypervisceus bloed is wel een risicofactor voor het ontstaan van trombose, echter het wordt bijna alleen bepaald door het aantal erytrocyten (hematocriet) en bloedeiwitten:

Geplaatste afbeelding

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures