Springen naar inhoud

Dt-fouten

• Log in om te kunnen reageren

Virliber

Virliber

• >25 berichten
  • 76 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 september 2010 - 08:11

Ik weet niet echt of dit beter in het Café hoort.

Het is voor het volgende.
Veel mensen maken dt-fouten. In het 6e middelbaar hebben we gezien dat het "Nederlands evolueert" , dit excuus wordt verdacht veel gebruikt door mensen die dt-fouten maken. Ze zeggen dat niemand daar meer naar kijkt, en dat het niet erg is (echt waar, dit heeft er iemand tegen mij gezegd).

Echter, persoonlijk vind ik dat ze ongelijk hebben.

Een simpel voorbeeld waarom:

- Jan vindt je.
- Jan vind je.

Door die t, zijn beide zinnen verwisseld. Dit is nu wel heel eenvoudig en die 2e zin klinkt wat raar, maar in het dagelijkse leven (voorbeeld facebook) komt zo'n verwarring in complexere zinnen soms voor.

Omdat zo veel mensen mensen dit niet kunnen kan het misschien liggen aan de manier waarop het wordt aangeleerd.

Heel lang geleden, tijdens het lager onderwijs heb ik "dixi" gevolgd en daar hebben ze mij een truc geleerd die ik nooit in het gewoon onderwijs heb gezien.
technisch gezien hebben de "d" en de "t" een andere klank. En een "dt" klank moet je dan ook zo proberen uit te spreken door te beginnen met een d en over te gaan in een t. (het klinkt misschien bijna als een gewone t, maar het wordt toch anders uitgesproken)
Tevens, ik denk dat het geheugen beter klanken onthoudt dan "spelling".
(Dit geld ook voor gevallen zoals "ik beantwoorDDe") .

Moest men kindjes nu van kleins af werkwoorden zo werkwoorden leren vervoegen in het gewoon onderwijs, dan kunnen ze praktisch geen dt-fouten meer maken.
Dan is een stam zoals "vind" of "antwoord" even min moeilijk als "zoek".

Wat vinden jullie?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

317070

317070

• >5k berichten
  • 5567 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 08 september 2010 - 10:20

- Jan vindt je.
- Jan vind je.

Door die t, zijn beide zinnen verwisseld. Dit is nu wel heel eenvoudig en die 2e zin klinkt wat raar, maar in het dagelijkse leven (voorbeeld facebook) komt zo'n verwarring in complexere zinnen soms voor.

Maar in het Nederlands hoor je geen verschil, dus zal die verwarring nog meevallen. In gesproken taal heb ik nog nooit die vermeende verwarring tegengekomen. Tien tegen één dat je het dan nog uit de context zou kunnen afleiden.

Moest je ergens een concreet voorbeeld vinden van waar er effectief verwarring optreedt, zou ik er me nog in kunnen vinden. Maar het feit dat mensen er al eeuwen lang geen nood in zagen om onderscheid te maken in de spreektaal, zegt voor mij genoeg. Die DT-regels zijn dan ook maar kunstmatige regels, om gelijkvormigheid in het Nederlands te brengen. Die zijn allerminst bedoelt om duidelijkheid te brengen in zinnen, want gesproken of gelezen zou die onduidelijkheid toch terug komen.

Heel lang geleden, tijdens het lager onderwijs heb ik "dixi" gevolgd en daar hebben ze mij een truc geleerd die ik nooit in het gewoon onderwijs heb gezien.
technisch gezien hebben de "d" en de "t" een andere klank. En een "dt" klank moet je dan ook zo proberen uit te spreken door te beginnen met een d en over te gaan in een t. (het klinkt misschien bijna als een gewone t, maar het wordt toch anders uitgesproken)
Tevens, ik denk dat het geheugen beter klanken onthoudt dan "spelling".

Het is "dictie" ](*,)
Overigens klopt het niet, ik beantwoord en hij beantwoordt moeten op dezelfde manier uitgesproken worden, namelijk met een t vanachter. Die d wordt enkel gebruikt voor gelijkvormigheid met beantwoorde uit de beantwoorde vraag. Het is een uitvinding van de spelling en heeft niets met de eigenlijke uitspraak te maken.
Meer zelfs, een d en een t na elkaar wordt nooit uitgesproken zodat je er een afzonderlijke d en t in hoort. Door assimilatie zul je steeds maar één t of d horen.

Bijvoorbeeld: "Het huis dat daar staat." spreek je juist uit als "Het huis dataar staat".
Je regel lijkt me dan ook helemaal verkeerd, wegens niet eens uitspreekbaar. Overigens heb ik ook 7 jaar dictie en zelfs woord gedaan, en die regel ben ik nooit tegengekomen.

Je hebt wel gelijk dat in het Nederlands in tegenstelling tot het Engels en het Frans de uitspraak en het schrift nauw aan elkaar hangen. Desalniettemin wordt het soms afwijkend verletterd. Door die andere schrijfwijze probeert men gelijkvormigheid in de taal te brengen. Het is dus verkeerd te denken dat men letterlijk moet spreken zoals het geschreven staat, zelfs de officiële uitspraak van het Nederlands werkt niet zo.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet
And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign
-Alanis Morisette-

physicalattraction

physicalattraction

• >1k berichten
  • 3104 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 08 september 2010 - 10:29

Omdat zo veel mensen mensen dit niet kunnen kan het misschien liggen aan de manier waarop het wordt aangeleerd.

De meeste mensen doen het niet fout omdat ze niet weten hoe het moet, maar omdat ze te lui zijn en het te onbelangrijk vinden om er een halve seconde over na te denken.

WendyTje

WendyTje

• >250 berichten
  • 773 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 september 2010 - 11:40

De meeste mensen doen het niet fout omdat ze niet weten hoe het moet, maar omdat ze te lui zijn en het te onbelangrijk vinden om er een halve seconde over na te denken.

Daar ben ik het niet mee eens, ik denk (of eigenlijk: weet. Ik heb deze discussie vaker gevoerd in mijn vriendengroep) dat veel mensen het na de basisschool/ voortgezet een beetje verleerd zijn, toen misschien wel uit luiheid of desintresse, maar het nu werkelijk niet meer weten.
To boldly go where I`ve never been before

Be nice to nerds, chances are you`ll end up working for one

Virliber

Virliber

• >25 berichten
  • 76 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 september 2010 - 12:48

Maar in het Nederlands hoor je geen verschil, dus zal die verwarring nog meevallen. In gesproken taal heb ik nog nooit die vermeende verwarring tegengekomen. Tien tegen één dat je het dan nog uit de context zou kunnen afleiden.

Moest je ergens een concreet voorbeeld vinden van waar er effectief verwarring optreedt, zou ik er me nog in kunnen vinden. Maar het feit dat mensen er al eeuwen lang geen nood in zagen om onderscheid te maken in de spreektaal, zegt voor mij genoeg. Die DT-regels zijn dan ook maar kunstmatige regels, om gelijkvormigheid in het Nederlands te brengen. Die zijn allerminst bedoelt om duidelijkheid te brengen in zinnen, want gesproken of gelezen zou die onduidelijkheid toch terug komen.

Het is "dictie" ](*,)
Overigens klopt het niet, ik beantwoord en hij beantwoordt moeten op dezelfde manier uitgesproken worden, namelijk met een t vanachter. Die d wordt enkel gebruikt voor gelijkvormigheid met beantwoorde uit de beantwoorde vraag. Het is een uitvinding van de spelling en heeft niets met de eigenlijke uitspraak te maken.
Meer zelfs, een d en een t na elkaar wordt nooit uitgesproken zodat je er een afzonderlijke d en t in hoort. Door assimilatie zul je steeds maar één t of d horen.

Bijvoorbeeld: "Het huis dat daar staat." spreek je juist uit als "Het huis dataar staat".
Je regel lijkt me dan ook helemaal verkeerd, wegens niet eens uitspreekbaar. Overigens heb ik ook 7 jaar dictie en zelfs woord gedaan, en die regel ben ik nooit tegengekomen.

Je hebt wel gelijk dat in het Nederlands in tegenstelling tot het Engels en het Frans de uitspraak en het schrift nauw aan elkaar hangen. Desalniettemin wordt het soms afwijkend verletterd. Door die andere schrijfwijze probeert men gelijkvormigheid in de taal te brengen. Het is dus verkeerd te denken dat men letterlijk moet spreken zoals het geschreven staat, zelfs de officiële uitspraak van het Nederlands werkt niet zo.

Wel, het is waar, het klinkt allemaal wel als een "t", maar ik doelde eerder op de uispraak. Bij een stemloze D zet je je tong een beetje anders dan een t.
(Ik bedoel dan ook niet een d met een stem die inderdaad veel doffer klinkt dan een t.
In het geval van "het huis dat daar staat", is het zo'n d met stem, die dt is uiteraard niet uit te spreken.)

En van die dictie, dat had ik eerst geschreven, maar twijfelde en heb het dan natuurlijk veranderd. Dit is erger en verwarrender dan een dt-fout.

Rhiannon

Rhiannon

• >1k berichten
  • 2756 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 04 november 2010 - 11:09

Off-topic berichten verwijderd en topic verplaatst naar WSF-Café waar het n.m.m. beter thuishoort)
Hoe minder kennis, des te onwrikbaarder het oordeel.

317070

317070

• >5k berichten
  • 5567 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 05 november 2010 - 00:45

Wel, het is waar, het klinkt allemaal wel als een "t", maar ik doelde eerder op de uispraak. Bij een stemloze D zet je je tong een beetje anders dan een t.
(Ik bedoel dan ook niet een d met een stem die inderdaad veel doffer klinkt dan een t.
In het geval van "het huis dat daar staat", is het zo'n d met stem, die dt is uiteraard niet uit te spreken.)

Toch niet, normaal zijn die identiek, en ze worden fonetisch ook zo geschreven. Zie: http://nl.wikipedia....f_en_regressief
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet
And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign
-Alanis Morisette-

• Gast

Geplaatst op 05 november 2010 - 14:18

Wat fijn dat dit topic terecht is gekomen in WSF, dan kan ik als niet-taalkundige meepraten. Ik wil niet ingaan op de technische details, hoe je een d of dt uitspreekt.

Ik wil wel noemen als reden om juist te spellen, dat je wilt laten zien dat je ontwikkeld (of geschoold) bent. Ik moet altijd een beetje lachen om topics waarin de fouten je om de oren vliechen. precies op dezelfde manier als ik lach om een puber die z'n broek zo ver laat hangen dat z'n onderbroek er bovenuit steekt. Veel van deze mensen kunnen het wel, zoals iemand hierboven al zei, maar willen geen 5 seconden nadenken om het goed te doen. Er zullen er ook zijn die het echt niet kunnen, en die het wel geleerd hebben. In mijn ogen willen beide groepen hetzelfde, namelijk aangeven dat er 'andere dingen belangrijker zijn'. Het is dus een teloorgang van een norm (de woorden norm en waarde gebruik ik sedert JP Balkendeinde niet meer samen).

Ik denk dus dat het al of niet juist spellen gewoon een uiterlijk kenmerk gaat worden van een (sinds het internet gemeengoed is geworden) berichten typende bevolking. Zoals eerder al sommige mensen het niet meer interessant vonden om leesbaar handschrift te produceren, vinden sommigen het nu niet meer nodig om even na te denken over hun 'handschrift' in getypte tekst.
Man, ik hoop toch zo dat ik geen spelfouten heb gemaakt in deze post...

JdM

JdM

• >25 berichten
  • 29 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 06 november 2010 - 01:14

Ik denk dat je idee niet werkT, want je zou geld met een t erachter moeten schrijven in je verhaal ;)

[....]

[...]

Veranderd door JdM, 06 november 2010 - 01:18

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures