Springen naar inhoud

Ingevroren kikkers en insuline !

• Log in om te kunnen reageren

Gelukkoos

Gelukkoos

• >250 berichten
  • 443 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 september 2010 - 13:45

Ik was gisteren, het wetenschapsprogramma, Hoezo aan het beluisteren op de nederlandse Radio 5 .
Men vertelde er iets over het fijt dat kakkerlaken in hun brein een bacteriedodend middel haddan dat zelfs 90 % van de ziekenhuisbacteriŽn kan doden. En dit ook omdat de kakkerlak dit nodig heeft op al het vuil waar het opzit.

Even later vertelde men dat kikkers die een winterslaap doen, door zich te laten invriezen, dat deze dit doen door suikers in hun cellen te pompen, waardoor er geen beschadigende kristallen kunnen ontstaan.

Ik dacht toen zelf, maar dit is misschien hetzelfde scenario: Hebben deze kikkers dan niet erg veel insuline, omdat dit hormoon verantwoordelijk is voor het suikertransport door de celwand heen.

Vorm & Ruimte // Vormgeving & Ruimtecreatie // Eigen vormgeving & Eigen ruimtecreatie

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Wouter_Masselink

Wouter_Masselink

• >5k berichten
  • 8246 berichten
  • VIP

Geplaatst op 08 september 2010 - 16:40

Klik eens hier, en hier.
"Meep meep meep." Beaker

Gelukkoos

Gelukkoos

• >250 berichten
  • 443 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 september 2010 - 09:25

Ja interessant. Heeft het winnen van stofjes uit dieren, en misschien ook uit overleden mensen, misschien een benoemende naamgeving. Voor planten is het herborist.

Veranderd door Gelukkoos, 09 september 2010 - 09:26

Vorm & Ruimte // Vormgeving & Ruimtecreatie // Eigen vormgeving & Eigen ruimtecreatie

Wouter_Masselink

Wouter_Masselink

• >5k berichten
  • 8246 berichten
  • VIP

Geplaatst op 09 september 2010 - 13:12

Ik zou niet weten hoe je dat zou moeten noemen. (orgaandonoren?)

Los daarvan, het idee om stoffen te winnen uit overleden dieren om dit vervolgens aan mensen toe te dienen is redelijk achterhaald en voor insuline al helemaal. Weet je toevallig hoe insuline op het moment wordt gemaakt?
"Meep meep meep." Beaker

Gelukkoos

Gelukkoos

• >250 berichten
  • 443 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 september 2010 - 17:06

Tja, je stelt m'n engels op de proef, wat ik niet 100% machtig ben.
Ik meen te lezen dat het verantwoordelijke gen, voor de insulineproductie, dat deze geÔntegreerd is de E. Coli bacterie.
Escherichia Coli ken ik dan weer wel, als de voornaamste gastheer in onze darmen.

Veranderd door Gelukkoos, 09 september 2010 - 17:09

Wouter_Masselink

Wouter_Masselink

• >5k berichten
  • 8246 berichten
  • VIP

Geplaatst op 10 september 2010 - 22:05

In het kort, het is sinds een aantal decennia mogelijk om het insuline gen in te brengen in de E. Coli bacterie. Deze bacterie zal dus vervolgens het insuline eiwit aanmaken. Dit eiwit zal vervolgens uit deze bacteriŽn worden gewonnen om te injecteren.
"Meep meep meep." Beaker

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures