Waarom een eind in zicht?

Moderator: Rhiannon

Berichten: 5

Waarom een eind in zicht?

U kent het wel al de verhalen over het einde van de wereld en dergelijken.

Allerlei verzinsels om een eind in zicht te hebben.

Nu vroeg ik me al een tijdje af, waarom wil de mens dit soort dingen graag horen?

Zelf dacht ik dat dit misschien zou kunnen komen doordat men vaak actiever is bij het weten van een deadline.

Graag hoop ik jullie gedachten hier over te horen, en of waarom mensen dit dan nu werkelijk nodig lijken te hebben?

Berichten: 1.116

Re: Waarom een eind in zicht?

U kent het wel al de verhalen over het einde van de wereld en dergelijken.

Allerlei verzinsels om een eind in zicht te hebben.
Tsja, mijn persoonlijke mening: er zijn verzinsels en verhalen die mensen niet willen geloven en daarom verzinsel noemen. Jij hebt de wijsheid niet in pacht en hebt als ik deze post zo zie ook geen paranormale gaven en kunt mij dus tevens niet garanderen dat de wereld morgen nog bestaat. Kortom: dat jij het verzinsel noemt betekent dat je het niet wilt geloven en betreft dus een zuivere mening, geen feit. Dat is 1.

Het tweede, ik vind het vrij respectloos tegenover mensen die vanuit geloofsprincipe er in geloven dat de wereld ooit zal ophouden te bestaan. Dan heb ik het over toch wel heel wat religies volgens mij. Te denken valt aan de belangrijkste wereldreligies.

Ten derde, op zuiver rationele gronden kun je ook tot de conclusie komen dat deze wereld niet het eeuwige leven heeft. Er is gewoon een kans dat deze wereld ooit in botsing komt met iets wat uit de ruimte komt zetten. Verder geloven we nog steeds in zwarte gaten, wat de zon ook ooit zou kunnen worden op het moment dat deze al zijn energie verbruikt heeft.
Nu vroeg ik me al een tijdje af, waarom wil de mens dit soort dingen graag horen?
Tja, ik ken weinig mensen die het heel graag horen. Vaak speelt er ook een bepaalde angst voor dat moment in de religies. Vaak is het einde van de wereld ook tevens een laatste oordeel o.i.d., wat enkel voor de ware gelovigen een goed moment is.
Zelf dacht ik dat dit misschien zou kunnen komen doordat men vaak actiever is bij het weten van een deadline.
Of mensen te motiveren ook tijd te besteden aan het spirituele? Per slot van rekening moet je het maar niet meemaken dat het tijdens jouw leven is. Wat dat betreft heeft het mijns inziens ergens dezelfde functie als het wijzen op de dood (memento mori).

Gebruikersavatar
Berichten: 1.820

Re: Waarom een eind in zicht?

Ik betwijfel ook erg of mensen 'graag' horen dat er een einde komt aan de aarde of iets dergelijks. Je komt hiermee op het terrein van de existentiële levensvragen en het zou me dus ten zeerste verwonderen mochten mensen het fijn vinden om geconfronteerd te worden met hun eigen lijdensproces en sterven. Ik kan alvast meegeven dat ik het weinig aangenaam zou vinden mochten ik te weten komen dat over 10 jaar de wereld vergaat en ik dus nog 10 jaar te leven heb. Net zoals mensen die te horen krijgen dat ze terminaal ziek zijn, geconfronteerd worden met een rouwproces die ondermeer bestaat uit ontkennen, onderhandelen, kwaadheid, depressie en hopelijk eindigt met aanvaarding. Vandaar, ik weet niet waarop je je baseerde om te stellen dat:
...Allerlei verzinsels om een eind in zicht te hebben.

Nu vroeg ik me al een tijdje af, waarom wil de mens dit soort dingen graag horen?
Maar kan je misschien eerst eens aangeven waar je haalde dat mensen dit graag te horen krijgen? Volgens mij klopt daar niets van.

Wél is het zo dat sommige groepen daar gebruik van maken. Dus, ze (bv. een groepsleider) gebruiken het als drukkingsmiddel om 'zieltjes te winnen'. Zo jagen ze mensen angst aan en mensen die angstig zijn, zoeken naar veiligheid, naar een manier om die angst onder controle te krijgen. Als diezelfde groep dan aangeeft dat zij ervoor kunnen zorgen dat die persoon wél gered wordt van de ondergang (desnoods door een 'hemels' leven na de dood te beloven), dan zijn mensen veel meer geneigd om zich bij die groep aan te sluiten. En dus te handelen volgens de normen van die groep. Zo kan de groep (of de groepsleider) deze persoon controleren, hij kan hen opleggen wat ze moeten doen om 'gered' te worden. Hij kan dus macht uitoefenen over die persoon en voor mensen, die machtsbelust zijn, is dit natuurlijk een 'fijne' ervaring.

Verder geeft het aansluiten bij een groep ook het gevoel van samenhorigheid, van steun: wij horen bij elkaar, wij denken hetzelfde, ik voel me een stuk beter omdat ik bij jullie mag horen én omdat jullie mij waardevol genoeg vinden om te mogen aansluiten bij jullie groep. Het biedt hen een sociale identiteit. En die steun en samenhorigheid is zeker welkom als je je angstig voelt omwille van een aangekondigd einde.

Anderzijds kan ik me ook wel voorstellen dat mensen, eens ze gehoord hebben dat er een einde zou kunnen komen aan de wereld over x aantal tijd, op zoek gaan naar info over dit topic. De reden daarvan lijkt mij vooral weer te zijn dat ze zoeken naar geruststelling of naar manieren om met hun angst voor het einde om te gaan. En dat kan je ondermeer doen door info op te zoeken over het topic. Wat kennis is macht: misschien vind je dan wel dat het geen waar is dat er een einde komt aan de wereld. Of anders kom je misschien manieren te weten over hoe je je kan beschermen tegen dat aangekondigd einde. Allemaal zaken dus die jouw angst weg kunnen nemen of kunnen verminderen.

Dido
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

Re: Waarom een eind in zicht?

De verhalen over de einde van de wereld zijn door de mensen zelf gecreëerd. Het zegt inderdaad niks over hoe graag dat de mensen die verhalen horen.

Ik vind dat zo een soort verhalen een goede manier is om met mensen te manipuleren. Het gaat in dichte verband met religieuze idee dat na de einde van de wereld alle mensen bestraft of niet zullen worden op basis van manier van leven die ze hebben gehad.

Zo een verhalen worden door de kerk in de bewust van de mensen ingedrongen om te zeggen op welke manier dat ze vinden dat mensen moeten leven.

Het gaat al over de mens zelf of die in die theorieën gelooft of niet.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Waarom een eind in zicht?

Het wetenschappelijk gehalte (en de potentie daartoe) van deze discussie lijken me nogal aan de lage kant. Meer iets voor het café.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.906

Re: Waarom een eind in zicht?

Ten derde, op zuiver rationele gronden kun je ook tot de conclusie komen dat deze wereld niet het eeuwige leven heeft.
Uiteraard komt de wereld ooit tot een einde, maar de vraag is, waarom hebben door de eeuwen heen altijd grote groepen mensen gedacht dat het einde ter tijden nabij is? Ook nu hoor je inderdaad nog regelmatig spookverhalen over komeetinslagen en broeikaseffecten enzo.

Nu wil ik niet zeggen dat deze fenomenen niet echt zijn, maar het is wel opvallend dat ze vaak gerelateerd worden aan een nabij zijnd einde van de wereld, wat zwaar overdreven is.

En het is in zekere zin inderdaad zo dat mensen dit op één of andere manier 'leuk' vinden om te horen. Kijk maar naar het hele zooitje rampenfilms dat de afgelopen 20 jaar gemaakt zijn (Armageddon, 2012, Deep Impact....)
while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }

Berichten: 306

Re: Waarom een eind in zicht?

De vraag of mensen het graag willen horen kan ik niet beantwoorden, wat ik wel weet is het volgende:

Het is logisch dat, wanneer er een dergelijk verhaal gelanceerd wordt, er een groep mensen is die dit gelooft. Immers kunnen we ons totaal geen voorstelling maken van het einde van de wereld, aangezien we het nog nooit hebben meegemaakt. Bij de dood is dit ook zo, hoewel je over de dood nog kan bedenken dat het waarschijnlijk precies hetzelfde zal voelen als de tijd van voordat je geboren bent. Maar juist omdat we ons er geen voorstelling van kunnen maken, hebben we ook geen aanknopingspunten, waardoor je eigenlijk niets zinnigs erover kan zeggen.

Nu heb je twee manieren van het benaderen van een stelling: je kan bekijken waarom iets niet zo is (groep 1), of je kan bekijken waarom iets wel zo is(groep 2). Aangezien we geen daadwerkelijke aanknopingspunten hebben, kan men die zelf kiezen, waardoor voornamelijk groep 1 eigenlijk geen poot heeft om op te staan. Ook kunnen bepaalde onverklaarde zaken door groep 2 met dit einde van de wereld in verband worden gebracht, omdat er geen beperkingen aan gesteld zijn.

Misschien begrijpt men niet wat ik bedoel, maar de clue is eigenlijk dat omdat je geen enkele ervaring/aanknopingspunt met het 'vergaan van de wereld' hebt, het allemaal puur in je hoofd afspeelt. Hierdoor zullen er altijd mensen zijn die e.e.a. geloven/realistisch vinden.

Maar dat is slechts mijn kijk op de zaak

Berichten: 5

Re: Waarom een eind in zicht?

Het tweede, ik vind het vrij respectloos tegenover mensen die vanuit geloofsprincipe er in geloven dat de wereld ooit zal ophouden te bestaan. Dan heb ik het over toch wel heel wat religies volgens mij. Te denken valt aan de belangrijkste wereldreligies.
Mijn excuses als ik hierdoor religies heb beledigt.

Maar ik heb nooit gezegd dat een einde van de wereld niet mogelijk is.

Ik had het hier alleen over de verhalen die zich elke 4-6 jaar laten opduiken. ( denk aan 2012, en vele andere verhalen die de afgelopen jaren zijn verschenen )

Hier ben ik niet erg duidelijk over geweest en snap dan u reactie.
Ten derde, op zuiver rationele gronden kun je ook tot de conclusie komen dat deze wereld niet het eeuwige leven heeft. Er is gewoon een kans dat deze wereld ooit in botsing komt met iets wat uit de ruimte komt zetten. Verder geloven we nog steeds in zwarte gaten, wat de zon ook ooit zou kunnen worden op het moment dat deze al zijn energie verbruikt heeft.
Hier ben ik mij ook bewust van, en ik weet ook dat er ooit een eind aan deze wereld zal komen.

Nogmaals, ik bedoelde niet te zeggen dat ik alle verhalen over het einde van de wereld "verzinsels" vond.

En zo ver ik weet is de massa van onze zon te weinig om een zwart gat te veroorzaken in zijn eind fase.

Deze zal eindigen als een witte dwerg. ( ik wil niet van het onderwerp af gaan )
Tja, ik ken weinig mensen die het heel graag horen.
Maar kan je misschien eerst eens aangeven waar je haalde dat mensen dit graag te horen krijgen? Volgens mij klopt daar niets van.
Het feit dat dit soort verhalen ( als 2012 ) zich iedere paar jaar doen opduiken, liet mij tot de conclusie komen dat mensen hier blijkbaar behoefte aan hadden.

Ik wil niet zeggen dat mensen het graag horen, maar de behoefte lijkt er dus toch te zijn.

Vanmiddag last ik deze post, http://www.wetenschapsforum.nl/index.php?showtopic=130796

en dacht dat dit misschien wel een antwoord op mijn vraag zou kunnen geven.

Voor mijn gevoel geeft dit wel een redelijk antwoord waarom mensen in dit soort verhalen als 2012 geloven.

Maar dit verklaard nog steeds niet waarom deze verhalen tot stand komen.

Bedankt allemaal voor jullie reacties en ik hoop hier nog verder over te discussiëren.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Waarom een eind in zicht?

Al het voorgaande ervaar ik als blabla, cafépraat tengevolge van onwetendheid.

De oorzaak van het geloof in het einde kun je vinden in het laatste boek van de Bijbel, in Openbaringen.

Maar ja, wie leest dat nog. Religie is op het wetenschapsforum afgedaan.

Re: Waarom een eind in zicht?

Maar ja, wie leest dat nog. Religie is op het wetenschapsforum afgedaan.
Er wordt nog steeds minder bijbel gelezen en mensen keren zich af van religie omdat ze teleurgesteld worden. De kerk houd zich zelf niet aan de princiepen van religie die ze volgen.

En de beste voorbeeld daarvan die nu actueel is hier

Gebruikersavatar
Berichten: 1.820

Re: Waarom een eind in zicht?

...En de beste voorbeeld daarvan die nu actueel is hier
Een dode link, Narizinho... ](*,)

Maar ik veronderstel dat je zoiets bedoelt: eindrapport Commissie Adriaenssens

Of, in beelden: http://www.deredactie.be/permalink/1.860781

Dido
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

Gebruikersavatar
Berichten: 662

Re: Waarom een eind in zicht?

Zou het niet kunnen dat mensen zo'n verhalen (deels) graag horen uit escapisme? Bijzonder veel entertainment raakt toch aan dit Apocalypse-thema?

Re: Waarom een eind in zicht?

Dido schreef:Een dode link, Narizinho... ](*,)

Maar ik veronderstel dat je zoiets bedoelt: eindrapport Commissie Adriaenssens
Ja nu zie ik dat er iets mis met het link is.

Je hebt gelijk. Het is juist wat ik bedoelde.

Re: Waarom een eind in zicht?

Zou het niet kunnen dat mensen zo'n verhalen (deels) graag horen uit escapisme? Bijzonder veel entertainment raakt toch aan dit Apocalypse-thema?
Ik zien er geen verband tussen esecaptisme en einde van het werelend.

Volgens het wikipedia.

Escaptisme is de psychologische neiging of gewoonte om de zorgen van het alledaagse leven en de daarbij horende verplichtingen te vergeten. Iemand die lijdt aan escapisme trekt zich terug in een "andere wereld", zoals amusement, hobby, theater, videospellen en film. Het begrip escapisme komt daarom voor in de mediapsychologie.

Dus escaptisme is gerelateerd met de positieve govelen. Ik vind zelf dat escaptisme reactie is van een organisme om zich te beschermen tegen de stress. Ik denk zelfs dat het vaak een onbevuste reactie is.

Gebruikersavatar
Berichten: 662

Re: Waarom een eind in zicht?

Het verband is dat mensen een verlangen kennen naar zulke post-einde wereld. Die wereld wordt dan vaak wel geïdealiseerd, maar het principe blijft hetzelfde: men gaat gauw mee in zulke verhalen omdat ze ook een einde van de dagelijkse sleur beloven.

Reageer