Veeltermvergelijkingen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 3

Veeltermvergelijkingen

Dag iedereen,

Ik heb een probleem met 4 oefeningen van veeltermvergelijkingen, de uitkomst is al gegeven.

Zou iemand daar me daarbij helpen? Al vast bedankt!!!!

(1) (2/3x-4/5)(1/3x-2/7)=0

Ik krijg daar bij de uitwerking van de discriminant 2 getallen die niet kan aftrekken (D= 256/1225-64/315). Daar moet de uitkomst 6/5 en 6/7 zijn.

(2) x^4 - 4x²+4=0

Hier kan ik de discriminant niet berekenen. De uitkomst is vierkantswortel 2 en vierkantswortel -2.

(3) 2x³-x²+6x-3=0

Zelfde probleem. De uitkomst is 1/2.

(4) 8x^4-10x²=3

Ook het zelfde probleem. De uitkomst is + vierkantswortel 2/3 en - vierkantswortel 2/3 of ook vierkantswortel 6/3 en - vierkantswortel 6/3.

Dit zijn ze, ik hoop dat iemand de uitwerking van deze oefingen kan uitleggen, vooral de oefeningen waar ik de discriminant niet kon berekenen. Is daar misschien een andere uitwerking voor nodig? Onze leerkracht heeft alleen theorie gegeven.

Groetjes Ines ](*,)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: Veeltermvergelijkingen

Als je een vergelijking van de 2de graag hebt, dan kan je de formule met de discriminant toepassen.

Als de graad hoger is, dan zal je een andere aanpak moeten proberen.

Wat hier verwacht wordt is dat je de veeltermen eerst ontbindt in factoren (met Horner). Als je de veelterm ontbonden hebt naar termen van graad 2 of lager, dan kan je weer makkelijk de nulpunten bepalen.

Berichten: 3

Re: Veeltermvergelijkingen

Ja, ik weet met Horner maar ik vind de delers er niet van. Wat moet ge dan doen?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: Veeltermvergelijkingen

nessie schreef:(1) (2/3x-4/5)(1/3x-2/7)=0

Ik krijg daar bij de uitwerking van de discriminant 2 getallen die niet kan aftrekken (D= 256/1225-64/315). Daar moet de uitkomst 6/5 en 6/7 zijn.
Hier moet je geen discriminant berekenen.

(2/3x-4/5)(1/3x-2/7)=0 geldt als een van de 2 termen 0 is. Je moet dus 2x een eerstegraadsvergelijking oplossen. Je kan het inderdaad eerst helemaal uitwerken en dan de formule voor de vierkantsvergelijking gebruiken, maar dat is hier een omweg.
Ja, ik weet met Horner maar ik vind de delers er niet van. Wat moet ge dan doen?
De delers zijn delers van de constante term.
(2) x^4 - 4x²+4=0
Deze kan je inderdaad niet ontbinden, maar als je goed kijkt dan zie je dat er enkel graad 2 en 4 voorkomen. Als je x² vervangt door y, dan wordt de vergelijking een van de 2de graad, die kan je dan oplossen naar y en die oplossing kan je dan invullen in y=x².

Berichten: 3

Re: Veeltermvergelijkingen

Bedankt dat je me geholpen hebt.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: Veeltermvergelijkingen

Bedankt dat je me geholpen hebt.
Graag gedaan hoor.

Als je vastloopt met het rekenwerk kan je hier ook altijd hulp vragen, maar het beleid van dit forum zegt dat we je eerst zelf moeten laten zoeken en niet ineens de oplossing geven ](*,)

Reageer