Ontstekingsremmer

Moderator: ArcherBarry

Berichten: 236

Ontstekingsremmer

Hoi

Cortisone is een ontstekingsremmer.

Volgens mij aspirine ook, zijn er nog meer bekende ontstekingsremmers ?

Als ik het goed begrijp wordt een ontsteking veroorzaakt door het overactief reageren van het immuum systeem op een infectie of beschadiging van weefsel ?

Geneest met vlugger en beter van een infectie als er geen ontsteking ontstaat ?

Dan nog een vraag, wat doet een ontstekingsremmer ?

Ja een ontsteking remmen, maar hoe gaat dat in zijn werk.

Berichten: 113

Re: Ontstekingsremmer

Iemand die het Cushing's syndrome heeft, maakt te veel van het onstekingsremmend hormoon cortisol aan.

Ibuprofen remt ook. Teveel ontstekingsremmers eten geeft dezelfde symptomen als het Cushing's syndrome, denk ik.

Gebruikersavatar
Berichten: 420

Re: Ontstekingsremmer

Zoek eens op google op NSAID, dan kom je er achter dat er verschillende groepen ontstekingremmess zijn.

Wat denk je zelf dat de functie van een ontsteking is?

Berichten: 106

Re: Ontstekingsremmer

Onstekingen zijn plaatselijke lichaamsreacties door beschadigd weefsel. De roodheid ontstaat doordat bloedvaten verwijden om afvalstoffen goed af te voeren en tegelijkertijd om witte bloedlichaampjes naar de infectie toe te sturen voor afweer. De zwelling is een plaatselijke oedeem; vochtophoping. Een ontstoken plaats is ook warmer, omdat een hogere temperatuur de afweerreactie versnelt. De pijn is puur een signaal om je bewust te maken dat er iets op die plaats mis is. Dat is het hele idee achter pijn; het is een waarschuwing dat er op een plaats iets foutgaat. Pijn is natuurlijk niet leuk, maar bedenk eens hoe kansloos je leven is als je niet weet dat je lichaam ergens verwond is.

Nu is een ontsteking op zich geen slecht iets, maar bij sommige ziektes (reuma en asthma bijv) raakt het lichaam ontstoken als gevolg van een "zelfvernietigingsmechanisme". Je lichaam valt dan zichzelf aan door overmatig ontstekingen te veroorzaken. De reden waarom dit gebeurt, is helaas nog niet bekend. Maar te veel ontstekingen is ook niet goed, want tijdens ontstekingen worden schadelijke stoffen (radicalen) geproduceerd, die op den duur ook weefsels kunnen beschadigen. Daarom is het handig om ontstekingsremmers te gebruiken. Ontstekingsremmers genezen de ziekte niet, maar ze voorkomen pijn en latere complicaties.
Discovery consists of seeing what everybody has seen and thinking what nobody has thought.

Gebruikersavatar
Berichten: 575

Re: Ontstekingsremmer

zijn er nog meer bekende ontstekingsremmers ?
De NSAID's, niet steroïdale ontstekeingsremmers (Non steroïd Anti Inflammatory Drugs) zijn één van de grootste groepen geneesmiddelen. Mensen met reumatoïde arthritis, met spondylitis, de ziekte van Cron of bepaalde oogontstekingen zijn er bekend mee.

De mekendste merknamen binnen de groep van de gewone NSAID's zijn Cataflam®, Clinoril®, Diclofenac®, Tolectin®, Voltaren®, Brufen®, Apranax®, Artiflam®, Rofenid®, Naprosyne®, Rofenid®, Dolcidium®, Indocid®, Brexine®, Feldene®, Piroxicam®, Tilcotil®.

Je hebt ook de groep paracetamol/levopromazine : een groep van gewone of niet-opioïde pijnstillers die niet tot de prostaglandine-synthetase-remmers (= ook NSAID's) behoren en (vrijwel) geen maagklachten veroorzaken. Panadol® is hier een bekende merknaam.

Daarnaast tevens de Prostaglandine-synthetase-remmers. Dit zijn niet-opioïde of 'gewone' pijnstillers die de activiteit remmen van het enzym prostaglandine-synthetase. Dit enzym speelt een belangrijke rol speelt bij het ontstaan van pijn.

Prostaglandine-synthetase-remmers worden onderverdeeld in:

- azijnzuur-derivaten, zoals diclofenac (Arthrotec®)

- COX-2-remmers, zoals parecoxib (Dynastat®)

- oxicam-derivaten, zoals piroxicam (o.a. in Feldene® en Piromed®)

- propionzuur-derivaten , zoals ibuprofen (o.a. in Advil®)

- pyrazolinon-derivaten, zoals fenylbutazon (o.a. in Butazolidine®)

- salicylaten, zoals acetylsalicylzuur (o.a. in Aspirine®) en alciumsalicylaat (= Ascal®)

- restgroep: azapropazon (= Prolixan®), nabumeton (= Mebutan®) en tolfenaminezuur (= Rociclyn®)

De bekendste merknamen onder deze soort zijn :

Acetylsalicylzuur tabletten, Advil®, Aleve Classic®, Alka-Seltzer® Antigrippine®, Aspirine®, Aspro®, Brufen®, Femapirin®, Ibuprofen Tabletten, Naproxen Tabletten, Nurofen®, Voltaren®, Aceclofenac Tabletten, Azapropazon Tabletten, Biofenac®, Brexine®, Butazolidin®, Cataflam®, Celebrex®, Dexibuprofen Tabletten, Diclofenac Tabletten, Diflunisal Tabletten, Dolocid®, Dometin®, Etoricoxib Tabletten, Feldene®, Femex®, Fenylbutazon Capsules, Flurbiprofen Capsules, Froben®

Indocid®, Indometacine Capsules, Ketoprofen Tabletten,

Mebutan®, Meloxicam Tabletten, Metamizol Tabletten, Movicox®,

Nabumeton Tabletten, Naprocoat®, Naprovite®, Naproxen Tabletten,

Novalgin®, Orudis®, Oscorel®, Parecoxib, Piroxicam Tabletten, Prolixan®,

Rociclyn®, Seractil®, Stadium®, Sulindac Tabletten, Surgam®,

Tiaprofeenzuur Tabletten, Tolfenaminezuur Capsules, Valdecoxib Tabletten

en tenslotte Zafen®.

Buiten de deze groepen zijn er nog andere soorten, die vooral de laatste jaren hun intrede hebben gedaan :

Vanaf 2000 kwamen er een paar nieuwe producten op de markt. Deze zouden specifiek de ontstekingsverschijnselen afremmen en minder de maag en/of de nieren aantasten. Het zijn producten zoals Nimesulide (Mesulid®), Oxicams (Mobic®, Brexine®, Feldene®, Tilcotil® en andere) en de de Coxib's (Arcoxia®, Bextra®, Celebrex®, Vioxx®). Deze laatste is evenwel van de markt gehaald.

Voor sommige ontstekingen, waarbij de ontstekingsverschijnselen worden veroorzaakt door een te hoge concentratie van de TNF (Tumor Necrosis Factor) worden de laatste jaren anti-TNF behandelingen aangeraden. Deze totaal nieuwe ontstekingwerende behandelingen zijn momenteel nog zeer duur, en mogen niet zomaar aan eenderwie worden toegedient. Het zijn kunstamtig aangemaakte menselijke eiwitten, die zich aan de TNF-eiwitten binden om deze alzo onschadelijk te maken. Nadeel is natuurlijk wel een vermindering de kracht van je afweersysteem.

De belangrijkste anti-TNF producten zijn:

- Remicade® (Infliximab van Schering-Plough)

- Enbrel® (Etanercept van Wyeth)

- Humira® (Adalimumab van Abbott Laboratories)

Berichten: 236

Re: Ontstekingsremmer

Hoi

Bedankt voor de antwoorden

Dus als ik het goed begrijp dan is een onsteking bijna altijd goed om de beschadiging of de infectie snel te verhelpen.

In sommige gevallen werkt het niet goed zoals bv bij reuma.

Wat als je nu verkouden bent en ontstekingsremmers neemt, heb je dan nog keelpijn en maakt je nog steeds overmatig snot aan ? (heb je de symtomen van verkoudheid)

Geneest de verkoudheid dan wel (lamzamer, sneller, even snel) ?

Berichten: 106

Re: Ontstekingsremmer

Verkoudheid is een acute virale infectie van met name de bovenste luchtwegen en neus en keel. Symptomen zoals niezen, rinorroe en keelpijn beginnen na een korte incubatietijd van het virus (1–3 dagen) en verdwijnen bij afwezigheid van complicaties spontaan.

Ontstekingsremmers remmen alleen de ontsteking zelf, maar ze nemen de oorzaak niet weg. Het is jouw imuun systeem, die uiteindelijk afrekent met de hoofdoorzaak, namelijk de virussen. Onstekingsremmers gebruik je dus bij griep alleen om het jezelf prettiger te maken, want een ontsteking voelt niet prettig aan.

Ik zit me nu dus te bedenken dat je met een ontstekingsremmer eigenlijk het genezen uitstelt, want een ontsteking is juist nodig om te herstellen (temperatuur, verhoogde bloeddruk etc). Volgens mij zit het ook deels tussen je oren als je een ontstekingsremmer gebruikt, misschien dat je daarom toch nog redelijk snel geneest. Ik heb eigenlijk nog nooit ontstekingsremmers gebruikt bij griep.
Discovery consists of seeing what everybody has seen and thinking what nobody has thought.

Berichten: 236

Re: Ontstekingsremmer

Ik zit me nu dus te bedenken dat je met een ontstekingsremmer eigenlijk het genezen uitstelt, want een ontsteking is juist nodig om te herstellen (temperatuur, verhoogde bloeddruk etc).


Dat vraag ik me dus ook af, iemand die veel en sterke ontstekingsremmers neemt wordt die niet meer beter of langzamer (of maakt het niet uit) ?

Je voelt je ziek door de ontsteking (die veroorzaakt wordt door je eigen lichaam), maar die onsteking is wel belangrijk.

Berichten: 113

Re: Ontstekingsremmer

Doffer schreef:
Miel schreef:
Ik zit me nu dus te bedenken dat je met een ontstekingsremmer eigenlijk het genezen uitstelt, want een ontsteking is juist nodig om te herstellen (temperatuur, verhoogde bloeddruk etc).


Dat vraag ik me dus ook af, iemand die veel en sterke ontstekingsremmers neemt wordt die niet meer beter of langzamer (of maakt het niet uit) ?

Je voelt je ziek door de ontsteking (die veroorzaakt wordt door je eigen lichaam), maar die onsteking is wel belangrijk.


Je mag alleen sterke ontstekingsremmers nemen als de achterliggende oorzaak van de ontsteking achterhaald is.

Berichten: 106

Re: Ontstekingsremmer

Maar eigenlijk zijn ontstekingsremmers dan op zich nutteloos, want op zich nemen ze de oorzaak niet weg. Althans, bij bacteriele/virale infecties is dat niet zo... Wanneer ontstaan er verder nog ontstekingen?
Discovery consists of seeing what everybody has seen and thinking what nobody has thought.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.349

Re: Ontstekingsremmer

Nouja, bij ziekten zoals reuma. Waarbij ontstekingen ontstaan als een soort allergische reacties. En natuurlijk bij allergieen in het algemeen.
Give a man a fire, and he's warm for a day. Set him on fire, and he's warm for the rest of his life!

Gebruikersavatar
Berichten: 575

Re: Ontstekingsremmer

Wanneer ontstaan er verder nog ontstekingen?
Miel, dikwijls doordat een deel van het menselijk afweersysteem zich tegen het eigen lichaam richt (waarom, daar is men momenteel nog steeds naar aan het raden...). Als reaktie treden ontstekingsverschijnselen op.

Dit doet zich voor bij de meeste vormen van reumatoïde arthritis en de gekende vormen van spondylitis.

Vandaar ook dat men nu zo veel succes boekt met die nieuwe generatie "biologics". Dat zijn immers eiwitten die zich vastkoppelen aan de afweereiwitten (idg TNF-alpha) om deze alzo te ontwapenen.

Eens dit gebeurt verdwijnt de ontstekingsreactie quasi onmiddellijk. Zo zijn er mensen die na tientallen jaren van pijn, ineens van het ene uur op het andere totaal geen pijn meer hebben... :shock:

Berichten: 106

Re: Ontstekingsremmer

Miel, dikwijls doordat een deel van het menselijk afweersysteem zich tegen het eigen lichaam richt (waarom, daar is men momenteel nog steeds naar aan het raden...).  Als reaktie treden ontstekingsverschijnselen op.
Natuurlijk :shock: Ik wist dat ik iets vergeten was.

Maar op zich langdurig gebruik van ontstekingremmers is ook gevaarlijk, vooral de glucocorticosteroiden. Die vergroten namelijk de kans op het ontstaan van osteoporose, omdat ze de botten demineraliseren.

In dat opzicht hebben de nieuwe biologics voordeel. Alleen ook daar zul je waarschijnlijk weer gevaren bij hebben. Misschien dat ze niet alleen TNF alfa eiwitten platleggen, maar ook nodige eiwitten voor het imuunsysteem.
Discovery consists of seeing what everybody has seen and thinking what nobody has thought.

Gebruikersavatar
Berichten: 323

Re: Ontstekingsremmer

Miel schreef: 

Maar op zich langdurig gebruik van ontstekingremmers is ook gevaarlijk, vooral de glucocorticosteroiden. Die vergroten namelijk de kans op het ontstaan van osteoporose, omdat ze de botten demineraliseren.  


Vandaar dat die met calcium supplementen worden toegediend. Osteoporose is echter maar een van vele bijwerkingen (zeker van cortico's), aangezien je een systemisch functionerende stof inzet als middel.

De biologics zoals jullie ze noemen, werken heel specifiek en zullen daarom veeeeeel minder ongewenste bijwerkingen vertonen.
"You're really full of yourself, aren't you?"

"Yeah. I like that about me."

- U Turn

Gebruikersavatar
Berichten: 575

Re: Ontstekingsremmer

In dat opzicht hebben de nieuwe biologics voordeel. Alleen ook daar zul je waarschijnlijk weer gevaren bij hebben. Misschien dat ze niet alleen TNF alfa eiwitten platleggen, maar ook nodige eiwitten voor het imuunsysteem.
Dat doen ze nu al Miel, vermits TNF-alpha deel uitmaakt van je immuunsysteem. TNF-alpha treedt als verdediger vooral op bij bepaalde oogaandoeningen en maag-darm-aandoeningen, zoals de ziekte van Cron. Zoals je weet neemt het aantal immuunsysteem-eiwitten van een bepaalde soort toe wanneer je lichaam "belaagd" wordt.

Eens je ziekte voorbij, zakt die concentratie terug tot de normale "reserve". Om onverklaarbare redenen gebeurt dat bij sommig mensen niet. Als het dan ook nog om TNF-alha eiwitten gaat bestaatbij sommigen de kans dat deze zich op den duur tegen het eigen lichaam gaan richten, met ontstekingsverschijnselen als gevolg... Deze aandoening is dus, zoals je ongetwijfeld al door had, Spondylitis Ankylosans.

Door Enbrel of Remicade te nemen worden in je lichaam in het labo aangemaakte (via ratten...), maar menselijke, eiwitten toegedient. Elk van deze eiwitmolekulen is in staat zich te koppelen aan een TNF-alpha eiwitmolekule. Dat maakt dat deze TNF-alpha molekule zich niet meer tegen het lichaam kan richten en aldus geen bijdrage meer kan leveren aan het ontstekingsverschijnsel. (Je ziet, de ontsteking zelf wordt niet aangepakt maar de oorzaak er van). Andere kant van de medaille is inderdaad dat je immuunsysteem voor een deel lamgelegd wordt.

Ook is het nog een jaartje of 10 à 20 afwachten om te weten hoe patiënten met deze behandeling reageren na langdurig gebruik.

Patiënten die Enbrel of Remicade toegediend krijgen moeten ook zeer goed opletten voor ontstekingsverschijnselen (bijvoorbeeld aan de longen, veroorzaakt door een griep). In dat geval moet de toediening gestopt worden totdat de griep goed en wel voorbij is omdat je anders te weinig afweer hiertegen hebt en uiteindelijk zou sterven aan een longontsteking van de ergste graad.

Patienten met hartproblemen komen niet in aanmerking voor deze geneesmiddelen. In Amerika zijn er al een paar van gestorven, zelf tijdens de eerste toediening of tijdens de eerste weken erna. Dit zijn wel slechts enkele gevallen, en een polemiek hierrond heeft enigszins imho een vertekend beeld over deze imho fantastische geneesmiddelen veroorzaakt... :shock:

Reageer