Heftafel/lift

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 6

Heftafel/lift

Beste,

Op men werk heb ik net de opdracht gekregen om een heftafel te creëren. Nu heb ik een principetekening gemaakt om het even duidelijk te maken. Enkel moet er nog een hydraulische aandrijving bij opgetekend worden, maar daar ben ik nog niet goed uit waar ik die best zet.

De tafel moet rond de 200/300 kilo kunnen dragen.

Filmpje van het principe

Het is de bedoeling dat we dit niet in grootschalige productie gaan brengen, maar enkel voor een architect waarmee we vaak samenwerken.

Men baas zou alles op ervaring in elkaar willen steken. Maar graag had ik toch zelf op zen minst de juiste kokers en het juiste hydraulische aandrijfsysteem berekent. Alleszins we gaan er wel een serieuze veiligheidsmarge opnemen, maar dan hebben we ten minste een basis om van te vertrekken.

Graag had ik dus wat help bij hoe ik hier aan moet beginnen, ik heb wel een basis mechanica, sterkteleer, hydraulica, pneumatica. Maar deze is niet gevorderd.

Bij voorbaat dank

Berichten: 473

Re: Heftafel/lift

Waarom het warm water opnieuw uitvinden?

Genoeg heftafels, schaarliften op de markt voor dergelijke werkjes, hier bijvoorbeeld.

Als je iets ontwerpt en verkoopt moet het CE gekeurd zijn. Stel dat die architect of één van zijn medewerkers iets tegenkomt met jouw ontwerp, wat dan?

Trouwens voor die prijs zal je het ook niet maken omdat deze wel grootschalig/serieproductie gemaakt worden.

Bericht voor je baas:
Verborgen inhoud
Koop zo één en verkoop hem met 20% winst
](*,)

Berichten: 6

Re: Heftafel/lift

wel het dient meer als een soort liftje, het probleem is dat er geen enkel van die heftafeltjes dat ik gezien heb 2.6m+ hoog gaan. Of de prijs lag echt té hoog.

Berichten: 473

Re: Heftafel/lift

wel het dient meer als een soort liftje, het probleem is dat er geen enkel van die heftafeltjes dat ik gezien heb 2.6m+ hoog gaan. Of de prijs lag echt té hoog.
Woaw, dat had je niet gezegd, en dat maakt het geval nog des te moeilijker om zelf te ontwikkelen.

Sta je er bij stil dat je 300kg 2.6m hoog zal heffen?

Wat ivm stabiliteit van de ondergrond??

Moet dat op wielen staan?

Mag je uitschuifbare steun"poten" gebruiken zoals bij een kraan?

Berichten: 6

Re: Heftafel/lift

wel het is de bedoeling dat het een laadvlak heeft van 2mx1m

het is een vaststaand object, waarvoor een schacht gaat gemaakt worden.

Berichten: 4.502

Re: Heftafel/lift

Je zou 2 lichte heftafels -die elk 150 kg kunnen dragen en 130 cm kunnen heffen- op elkaar kunnen monteren via bouten/laswerk met elk zijn aandrijving gelijk geschakeld.

Verder kun je op de hoeken hoekprofielen als geleiding maken-vast aan vloer en plafond-evt.rollengeleiding als gewenst.

Via Google /markplaats kun je van alles vinden;ga niets uitvinden voor meneer architect;vertel hem op basis van je bevindingen wat de kosten zullen zijn en je zult zien,dat hij snel afhaakt.

Berichten: 6

Re: Heftafel/lift

oktagon schreef:Je zou 2 lichte heftafels -die elk 150 kg kunnen dragen en 130 cm kunnen heffen- op elkaar kunnen monteren via bouten/laswerk met elk zijn aandrijving gelijk geschakeld.

Verder kun je op de hoeken hoekprofielen als geleiding maken-vast aan vloer en plafond-evt.rollengeleiding als gewenst.

Via Google /markplaats kun je van alles vinden;ga niets uitvinden voor meneer architect;vertel hem op basis van je bevindingen wat de kosten zullen zijn en je zult zien,dat hij snel afhaakt.
Maar goed het is een goed idee maar het probleem is dat dat vrij duur uitkomt over die hoogte ](*,)

Berichten: 4.502

Re: Heftafel/lift

Een geprof.staalplaat of rooster -voldoende hoog- met afmeting 100 x 200 cm kan ook nog gemonteerd als draagvlak op de standaardplaat.

Ik bekeek snel de mogelijkheden op Google: http://www.fhs.nl/html/framesetheftafel.htm

Berichten: 473

Re: Heftafel/lift

Maar goed het is een goed idee maar het probleem is dat dat vrij duur uitkomt over die hoogte ](*,)
Vertel ons eens wat je budget prijs is!

Tegen dat je ontwerp klaar is, alle onderdelen gekocht, een hydraulische groep besteld heb, de zaak gemonteerd heb enz. enz. dat zal ook geld kosten hoor.

Dus vertel eens aan welke maximum prijs je denkt te komen met een eigen ontwerp....

Ik spreek dan nog niet van keuring en andere administratieve (kop)zorgen!

Reageer