Elektrofoor

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 15

Elektrofoor

Hallo,

Voor fysica moeten we zelf een elektrofoor maken, de opdracht is daarbij om het balletje(zie bijlage voor tekening)

zoveel mogelijk te laten tikken. Weet er iemand een manier om dus zoveel mogelijk +ladingen in het schaaltje te steken?

Alles mag veranderd worden, gewoon het principe moet hetzelfde blijven.

Mvg Frenzen
Bijlagen
elektrofoor.jpg
elektrofoor.jpg (23.89 KiB) 2751 keer bekeken

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Elektrofoor

Gaat het om het aantal tikken per s of om het totaal aantal tikken per opgebrachte lading?

In het eerste geval is een zeer korte slinger aan te bevelen. In het tweede geval een zo groot mogelijke lading.

Berichten: 15

Re: Elektrofoor

Hallo

Dankjewel om de reactie, het gaat over het tweede een zo groot mogelijke lading. Iemand een idee om dit te verwezenlijken?

Mvg Frenzen

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Elektrofoor

Bijvoorbeeld met een elektriseermachine kan een grote lading worden aangebracht.

Berichten: 15

Re: Elektrofoor

Hallo,

Ik versta niet goed wat je bedoelt ik heb wat informatie op op het internet opgezocht maar ik versta niet waar ik die elektriseermachine ergens moet plaatsen.

Mvg Frenzen

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Elektrofoor

Ik versta niet goed wat je bedoelt ik heb wat informatie op op het internet opgezocht maar ik versta niet waar ik die elektriseermachine ergens moet plaatsen.
Op deze site zie je er een paar.

Het zijn hoogspanningsbronnen (tot wel honderden kV) maar met een geringe stroomsterkte en dus met een gering vermogen.

Je kan er best een flinke opduvel van krijgen.

Berichten: 15

Re: Elektrofoor

Oké ik ga proberen een van de graaffgenerator na te bouwen. Maar nog een vraag: het aluminium bordje moet zoveel mogelijk positieve elektronen hebben. moet ik dan +ionen in de bol of -ionen in de bol steken?

Mvg Frenzen

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Elektrofoor

het aluminium bordje moet zoveel mogelijk positieve elektronen hebben. moet ik dan +ionen in de bol of -ionen in de bol steken?
Aan de ene kant krijg je een elektronentekort (+) en aan de andere zijde een elektronenoverschot (-).

Berichten: 15

Re: Elektrofoor

oké. nu ben ik helemaal in de war. Stel ik bouw een van de graaffgenerator dan krijg ik in de bol een bepaalde lading(+/-) en ook gaat er een bepaalde lading naar de grond(+/-). welke lading heb ik nu nodig in de bol? want in hel aluminium bordje heb ik +ladingen nodig.

Of sla ik de bal hier helemaal verkeerd?

Mvg Frenzen

Berichten: 15

Re: Elektrofoor

het lukt mij maar niet om een van de graaffgenerator te maken :-(. iemand een ander idee om het aantal tics op te krikken?

Mvg frenzen

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.541

Re: Elektrofoor

Misschien krijg je weinig reacties omdat mensen (zoals ik) de elektrofoor niet kennen. Zo bekend is dat apparaat niet. Beschrijf eens hoe het werkt en hoe je het bakje hebt opgeladen.

Berichten: 15

Re: Elektrofoor

Een elektrofoor werkt als volgt: Eerst maak je door middel van wrijven met bv wol en plastic statische elektriciteit op het plastiek. daarna zet je de elektrofoor(onderaan aluminium bordje) op deze plaat nu gaan de ladingen over naar het aluminium bordje, de ladingen zitten overal verspreid. daarna leg je je vinger op het bordje wat als gevolg heeft dat de negatieve ladingen via je arm naar de grond gaan waardoor er alleen positieve ladingen meer op zitten.je neemt de elektrofoor op aan het plastieken bekertje en hou je hand dichtbij het bolletje waarna door polarisatie het balletje dat neutraal is eerst wordt aangetrokken naar het bordje enj daar zijn negatieve lading afgeeft en daarna alleen maar een + lading heeft waardoor het naar je hand wordt aangetrokken en de positieve lading afgeeft aan je hand. waarna het bolletje weer neutraal is en weer naar het bordje gaat enzovoort.

hopelijk begrijpen jullie mijn uitleg een beetje.

frenzen

Berichten: 473

Re: Elektrofoor

Begrijp ik het goed dat je op zoek bent naar een DC hoogspanning bron?

Dan kan je misschien een wegwerp fototoestel kopen met flits, daar zit een schakeling in die van 1.5V (batterij) een paar kV maakt voor de flits ](*,)

Meer info kan je ook helemaal onderaan deze web page vinden.

In Elektuur hebben ze ooit een Geiger counter gemaakt, daar heb je ook HS voor nodig en die hadden ze gemaakt met zo'n ladder van C's en dioden. Die ladder heeft een naam, maar ik kan er niet op komen ;)

Berichten: 15

Re: Elektrofoor

Hallo, ik ben niet zo een technicus/elektronicus ik zal eens kijken naar die bron.

Bedankt voor alle hulp op dit forum ik heb hem gemaakt en hij werkt schitterend.

Dankuwel

mvg frenzen

Berichten: 473

Re: Elektrofoor

Bedankt voor alle hulp op dit forum ik heb hem gemaakt en hij werkt schitterend.
Filmke maken en op YouTube zetten???

Dan kunnen we allemaal mee genieten ](*,)

Reageer