Berekening windlast

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 17

Berekening windlast

Ik ben mij even aan het verdiepen in de eurocode 1 en dan meer bepaald de windbelasting.

Ook heb ik van een kennis een xls blaadje gekregen met een simpele berekening van de winddruk op oa wand, dak en dergelijke. Die berekening is echter volgens de "oude" NBN norm. Deze norm heb ik niet en kan ik dus niet vergelijken.

Weet iemand waar ik ergens een dergelijke berekening kan vinden op het niet of heeft iemand zo'n berekening (bij voorkeur xls of zo). Dan kan ik nagaan of de berekeningen die ik hier manueel noteer wat correct zijn.

Zo staat er bvb in de norm

we = qref * Ce(Ze) * Cpe

hetzelfde heb je dan ook voor wi

uiteindelijk is het totaal dan we-wi

we = winddruk op wand

Cpe = externe drukcoeff.

qref = referencie winddruk

Ce(Ze) = is een temp afhankeljik van de hoogteligging en terreinsoort (denk ik toch)

En bij deze laatste termen zit ik wat vast.

Ofwel kijk ik ernaast ofwel begrijp ik het niet.

Vandaar had ik graag een programmatje gehad om dit alles eens te controleren.

Berichten: 17

Re: Berekening windlast

Het is mij nu toch duidelijk denk ik.

Ik had een stukje vergeten te lezen of per ongeluk over gelaten.

Zowiezo zou een programmetje om de winddruk te berekenen wel handig zijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Berekening windlast

Ik weet dat enkele commerciële pakketten dat automatisch doen (sneeuw en wind). Mogelijk kan je op basis van de normen zelf een excel file maken voor deze berekeningen.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 4.502

Re: Berekening windlast

Probeer eens mijn programma FORBAGO met onderdeel gordingenkappen,ook FORSTABK heeft een windberekening opgenomen,evenals nog enkele spantprogrammas.

Te vinden bij Sticky: Handige links,Bouwkunde,Oktagonfreeware,etc.

Reageer