Springen naar inhoud

Variantie analyse

• Log in om te kunnen reageren

gmK

gmK

• >100 berichten
  • 175 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 september 2010 - 13:28

Ik ben voor mijzelf een overzicht aan het maken voor wanneer ik welke statistische analyse gebruik. Waar ik echter niet uitkom is het verschil tussen twee-weg variantie analyse en MANOVA, als er al een verschil is. Verschillende bronnen gebruiken een verschillende uitleg.

De ene keer zit er wel verschil tussen een twee-weg variantie analyse en een MANOVA, maar meestal niet. De ene keer is het de bedoeling dat je het gebruikt bij 2 of meer afhankelijke variabele, de andere keer bij 2 of meer onafhankelijke variabele. Het is me dus nogal onduidelijk.

Waar ik tot dusver achter ben is dat variantie analyse altijd plaatsvindt bij een of meer onafhankelijke, categorische variabele(n) (de groepen waarin de respondenten zijn verdeeld) en een of meer afhankelijke, kwantitatieve variabele(n). In het geval van 1 categorische variabele (met meer dan 2 groepen) en 1 kwantitatieve variabele gebruik je een enkelvoudige / one-way variantie analyse (ANOVA).

Nu moet ik nog MANOVA / Twee-weg variantie analyse in dit schema zien in te passen.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures