Springen naar inhoud

Druk op voetzool

• Log in om te kunnen reageren

RutgerB

RutgerB

• 0 - 25 berichten
  • 9 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 10 september 2010 - 13:46

Van mijn studie krijg ik de vraag uit te leggen waarom de stuit of hiel wel gevoelig is voor ontstaan van decubitus maar bijvoorbeeld de voetzool niet (ookal sta je daar soms uren op). \

Mijn eerste ingeving is dat dit komt omdat bij de voetzool de huid heel dik is, en er bovendien waarschijnlijk geen bloedvat is onder het bot dat geklemd raakt bij het staan op voeten. Is dit de juiste verklaring? Of is er iets aan de voet, een speciale organisatie, die ervoor zorgt dat druk geen weefselschade veroorzaakt?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Gelukkoos

Gelukkoos

• >250 berichten
  • 443 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 september 2010 - 17:48

Decubitus, staat uitgelegd op wikipedia.
Hoe groot en hoelang de druk is speelt parte.
En welke bezigheid de persoon in kwestie verricht.

Veranderd door Gelukkoos, 10 september 2010 - 17:49

Vorm & Ruimte // Vormgeving & Ruimtecreatie // Eigen vormgeving & Eigen ruimtecreatie

thermo1945

thermo1945

• >1k berichten
  • 3112 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 10 september 2010 - 18:30

Bij de voet is de kracht over een veel groter oppervlak verdeeld dan bij het stuitje.
Druk = kracht / oppervlakte. Hoe groter de oppervlakte hoe kleiner de druk.

anusthesist

anusthesist

• >5k berichten
  • 5822 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 september 2010 - 10:30

Van mijn studie krijg ik de vraag uit te leggen waarom de stuit of hiel wel gevoelig is voor ontstaan van decubitus maar bijvoorbeeld de voetzool niet (ookal sta je daar soms uren op).

Zoals Thermo terecht opmerkt is het oppervlak groter, dus de druk minder. Daarnaast til je je voeten regelmatig (onbewust dan wel bewust) op als je een paar uur moet staan, omdat het zeer gaat doen. Dat is een natuurlijke reactie van het lichaam, net als het draaien 's nachts in bed om doorliggen en drukneuropathieen te voorkomen.
De voetzool is bovendien 'gemaakt' om grote druk te weerstaan door middel van een dikkere huid en eeltvorming.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gelukkoos

Gelukkoos

• >250 berichten
  • 443 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 september 2010 - 09:46

De vraag was ook; waarom o.a. in de hiel juist wel. Mischien dan voor mensen die een staand beroep hebben, zoals leraar, fabrieksarbeider, enz.

Vorm & Ruimte // Vormgeving & Ruimtecreatie // Eigen vormgeving & Eigen ruimtecreatie

RutgerB

RutgerB

• 0 - 25 berichten
  • 9 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 12 september 2010 - 16:38

Heel erg bedankt!!

Inderdaad, zelfs als je uren staat, beweeg je toch de hele tijd een beetje (onbewust) zodat de druk altijd een beetje verandert. Terwijl wanneer je immobiel bent en ligt, kan je dat natuurlijk niet doen... decubitus.

Bedankt!

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures