Springen naar inhoud

Pws onderzoek: de invloed van kleur op smaak

• Log in om te kunnen reageren

lisette--

lisette--

• >100 berichten
  • 213 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 september 2010 - 11:10

Wij zijn bezig met ons profielwerkstuk en hebben het volgende onderwerp: de invloed van kleur op smaak.
Nu moeten wij een goed diepgaand onderzoek bedenken over dit onderwerp. Het probleem is echter dat we het niet echt diepgaand krijgen, heeft 1 van jullie nog ideŽen? Wij hebben de volgende deelvragen:

- Wat zijn kleurstoffen? (maar dit is vooral theorie)
- Hebben consumenten een voorkeur naar bepaalde kleuren eten?
- Welke zintuigen hebben invloed op je smaak en hoe werken ze?
- Hoe werken de hersenen met je smaakzintuig samen?

Wij zoeken dus diepgaande onderzoeken voor de laatste 3 deelvragen. Heeft iemand een idee?
ps. we zaten ook te denken om sinas de kleur van cola, en cola de kleur van sinas te geven. Heeft iemand enig idee hoe je dit doet?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

anusthesist

anusthesist

• >5k berichten
  • 5812 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 september 2010 - 11:18

Ik zou het simpeler aanpakken;

Je bakt een paar cakes
- je controlegroep is de normale 'gele' cake
- met kleurstoffen die je bijna overal kunt halen maak je een blauwe, groene, rode etc. cake

Je laat de mensen de cakes beoordelen op smaak
- 0 niet te eten, 10 geweldig!

Je vergelijkt de cijfers van de gele cake met de andere cakes.

Bon appetit!
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

lisette--

lisette--

• >100 berichten
  • 213 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 september 2010 - 11:23

Ik zou het simpeler aanpakken;

Je bakt een paar cakes
- je controlegroep is de normale 'gele' cake
- met kleurstoffen die je bijna overal kunt halen maak je een blauwe, groene, rode etc. cake

Je laat de mensen de cakes beoordelen op smaak
- 0 niet te eten, 10 geweldig!

Je vergelijkt de cijfers van de gele cake met de andere cakes.

Bon appetit!

Dit onderzoek willen we inderdaad ook doen! Alleen omdat we 80 uur per persoon hieraan moeten werken, en onze begleider zegt dat we het diepgaand moeten maken, en niet zo'n standaard iets wat elke 1e klasser kan doen. Daarom dacht ik misschien heeft iemand nog een idee.

Wouter_Masselink

Wouter_Masselink

• >5k berichten
  • 8246 berichten
  • VIP

Geplaatst op 11 september 2010 - 21:02

De algemene theorie achter je conclusies (blauw en paars eten vinden we het minst lekker) kan je gaan proberen te beredeneren waarom dit zo is. (hoeveel eten is van nature rood/blauw/groen/wit etc)
http://itotd.com/art...ste-perception/
"Meep meep meep." Beaker

Dido

Dido

• >1k berichten
  • 1814 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 11 september 2010 - 22:20

... kan je gaan proberen te beredeneren waarom dit zo is...

Inderdaad. En als je zoekt naar verklaringen waarom we een voorkeur hebben over een bepaalde smaak, kan je er misschien ook de psychologie bij betrekken. Ik denk dan bv. aan de klassieke conditionering, waarbij we vermoedelijk bepaalde kleuren (onbewust) zullen verbinden aan bepaalde leuke of minder leuke situaties, waardoor we dan, respectievelijk, een voorkeur of afkeuring zullen vertonen ten aanzien van die gekleurde voedingswaren.
Iets wat in dit artikel nader onderzocht wordt:
- https://lirias.kuleu...26109/1/227.pdf
- http://www.informawo...tent=a920805869

Verder denk ik dat deze link redelijk eenvoudig is en misschien wat inspiratie kan bieden: http://faculty.washi...r/coltaste.html

Dido

Veranderd door Dido, 11 september 2010 - 22:31

Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

lisette--

lisette--

• >100 berichten
  • 213 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 september 2010 - 08:53

Verder denk ik dat deze link redelijk eenvoudig is en misschien wat inspiratie kan bieden: http://faculty.washi...r/coltaste.html

Dit is inderdaad een handige site, en eenvoudig te begrijpen!
Hier hebben we zeker wat aan

Dido

Dido

• >1k berichten
  • 1814 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 12 september 2010 - 23:59

- Welke zintuigen hebben invloed op je smaak en hoe werken ze?
- Hoe werken de hersenen met je smaakzintuig samen?
...

Misschien ben je er zelf al opgekomen, via de site die ik al doorgegeven heb, maar op diezelfde site vind je ook info over de biologische factoren van smaak:
http://faculty.washi...dler/tasty.html
En deze gaat er erg uitgebreid op in: http://faculty.washi...dler/taste.html

Of, anders is er ook nog deze: http://www.tastescie...bouttaste2.html

Succes! ](*,)

Dido

Veranderd door Dido, 13 september 2010 - 00:04

Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

lisette--

lisette--

• >100 berichten
  • 213 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 september 2010 - 14:55

Allemaal bedankt voor de reacties maar toch heb ik nog een probleem. We hadden eerst een diepgaand onderzoek, maar is later toch weer afgekeurd. We wouden namelijk zelf kleurstoffen gaan maken, maar dit bleek toch te gevaarlijk en voor ons niet uitvoerbaar. Nu hebben we nog wat bedacht maar weten we niet of het mogelijk is. Dit is wat we willen gaan doen.

We nemen verschillende voedingsmiddelen (allemaal rood) bijvoorbeeld, aardbei, tomaat, paprika. Hier willen we de rode kleurstof uithalen, maar weet iemand hoe je dit doet? Ik dacht dat je dat deed door het te extraheren. Maar de precieze werkwijze is mij nog niet duidelijk. Weet iemand daar wat van af?

tobo

tobo

• >100 berichten
  • 150 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 september 2010 - 17:07

Bedoel je dat je die rode voedingsmiddelen kleurloos wilt maken of om de rode kleurstof te winnen? Kleurloos maken zal je niet lukken, wil je een goede natuurlijke en onschadelijke kleurstof, kook dan een rodekool, filtreer de vloeistof en kook de vloeistof in. Je kunt dan de kleur ook nog aanpassen met citroensap (rood of blauw).
The difficulty lies not in new ideas, but in escaping from the old ones (Keynes)

lisette--

lisette--

• >100 berichten
  • 213 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 september 2010 - 17:18

Ik bedoel, dat we de kleurstof willen overhouden. Is het mogelijk om uit een paprika, tomaat en aardbei de kleurstof te halen. Wij willen namelijk onderzoeken of hier dezelfde kleurstof inzit die zorgt voor de rode kleur. Of dat er verschillende kleurstoffen voor die rode kleur zorgen. Maar hoe moet je dit precies aanpakken? Ik weet niet of je er verstand van hebt, maar kun je er misschien een zo duidelijk mogelijk beschrijving van geven. Ik heb wel iets gelezen, dat je dit door middel van extractie moet doen.

tobo

tobo

• >100 berichten
  • 150 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 september 2010 - 18:10

Als amateurkok heb ik de ervaring dat de kleurstoffen in de vruchten die je noemt, niet in water oplosbaar zijn. Ook herinner ik me dat er in tomaat verschillende kleurstoffen zitten en dat zal ook het geval zijn voor de andere vruchten, dan kan het wel eens zijn dat je verschillende organische oplosmiddelen moet gebruiken voor elk van de stofjes, dat maakt alles behoorlijk complex. Daar heb je een biochemisch lab voor nodig. Ik denk dat de informatie waar je naar op zoek bent - verschillen de kleurstoffen in de genoemde vruchten - veel gemakkelijker op internet te vinden is. Jammer dat je de vraagstelling veranderd hebt, ik kan je zonder te googlen niet verder helpen. Succes!
The difficulty lies not in new ideas, but in escaping from the old ones (Keynes)

lisette--

lisette--

• >100 berichten
  • 213 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 september 2010 - 18:11

Als amateurkok heb ik de ervaring dat de kleurstoffen in de vruchten die je noemt, niet in water oplosbaar zijn. Ook herinner ik me dat er in tomaat verschillende kleurstoffen zitten en dat zal ook het geval zijn voor de andere vruchten, dan kan het wel eens zijn dat je verschillende organische oplosmiddelen moet gebruiken voor elk van de stofjes, dat maakt alles behoorlijk complex. Daar heb je een biochemisch lab voor nodig. Ik denk dat de informatie waar je naar op zoek bent - verschillen de kleurstoffen in de genoemde vruchten - veel gemakkelijker op internet te vinden is. Jammer dat je de vraagstelling veranderd hebt, ik kan je zonder te googlen niet verder helpen. Succes!

oke, toch bedankt voor de reactie. Ik denk dat we dit even op school moeten navragen

lieve1998

lieve1998

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 10 december 2015 - 15:50

Hoi!

Ik zit nu in 6 gymnasium en ik ben nu bezig met het afronden van mijn PWS.

Ik heb precies hetzelfde onderzoek als jullie gedaan, dus ik vroeg me af of ik jullie PWS zou mogen gebruiken als hulp.

Ik hoor graag van jullie,

Gr Lieve

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures