[Mechanica] Wiel sneller dan auto

Moderator: physicalattraction

[Mechanica] Wiel sneller dan auto

Iemand zei mij dat als er een wiel van een auto afknapt, dat wiel sneller gaat draaien dan als de snelheid van het moment dat het wiel nog vastzat.

Het wiel gaat dan een moment harder als dat de auto gaat.

Wie legt mij dat uit.

Ikzelf zou zeggen dat hij nooit sneller kan omdat op het moment van afknappen er geen energie meer aan toe word gevoegd

Gebruikersavatar
Berichten: 3.151

Re: [Mechanica] Wiel sneller dan auto

Verplaatst vanuit Verantwoording, Suggesties en Feedback.

Even een wilde gok:

Het wiel dat aan de rijdende auto zit, heeft een bepaalde snelheid x, die geremd wordt door wrijving met de as. x wordt veroorzaakt door kracht y, van de motor. je zou dus kunnen zeggen dat x=y-wrijvingkracht van de as. Als het wiel nu loslaat, heeft het nog wel even die kracht y, want die had het al, maar de wrijvingskracht valt weg. resultaat: x=y (voor heel eventjes, op het moment van loslaten. Dus het wiel gaat sneller.
Appareo decet nihil munditia?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: [Mechanica] Wiel sneller dan auto

Het wiel gaat niet sneller draaien. Er treedt een ander effect op. Als het wiel nog aan de auto zit rust een deel van het autogewicht op het wiel waardoor de band iets wordt ingedrukt. Als het wiel loskomt van de auto heeft het aanvankelijk nog dezelfde rotatiesnelheid, maar doordat het gewicht van de auto er niet meer op drukt zal de band uitveren en op een grotere diameter gaan rollen, en dus een hogere snelheid ontwikkelen. Het wiel zal dus de auto voorbijrijden.

Daar komt nog het effect bij dat de as waar het wiel van af komt op de grond valt en een serieuze remming veroorzaakt. de auto gaat dus ook langzamer.

Re: [Mechanica] Wiel sneller dan auto

Klazon.

Dat laatste wat je schreef kan ik het geheel mee eens zijn.

Bij het eerste heb ik mijn twijfels, de massa van het wiel blijft gelijk, als hij na het losraken toch sneller gaat draaien moet zijn kinetische of zoals je wilt in dit geval zijn rotatie energie hoger zijn geworden lijkt me.

Ik zie zo even niet waar die extra energie vandaan moet komen.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: [Mechanica] Wiel sneller dan auto

.....Ik zie zo even niet waar die extra energie vandaan moet komen.
Er zit kinetische energie in de rotatie. Die wordt gedeeltelijk opgeofferd om de kinetische energie van de rechtlijnige beweging te vergroten.

Re: [Mechanica] Wiel sneller dan auto

Als een wiel los komt van een auto en direct wat uitveert neemt het traagheidsmoment wat toe en daardoor de rotatiesnelheid omega af. Als alle massa in de omtrek zou zitten zou daarbij de rolsnelheid niet veranderen.

Maar dat is niet het geval. Een groot deel van de wielmassa zit in de buurt van de as. Omega neemt dus maar heel weinig af terwijl de diameter van het wiel relatief veel toeneemt. Resultaat: Als een wiel plotseling los komt heeft hij aanvankelijk een hogere snelheid dan de auto. H. Zeilmaker

Re: [Mechanica] Wiel sneller dan auto

We moeten denk ik rekening houden dat de omwentelingen van de band groter is dan de afgelegde afstand van de band.

Door wrijvingskrachten.

(is niet veel maar toch)

Ten tweede moeten we ook nog de toespoor meetellen als we de zaak bekijken.

(uitlijnen van de voorwielen van de auto)

Re: [Mechanica] Wiel sneller dan auto

Heren,

het lijkt me duidelijk dat zodra het wiel los komt van de auto, de auto over de grond getrokken wordt en door die wrijving zeer waarschijnlijk flink afremt. Of hij moet nog ff op 3 wielen door rijden. in ieder geval de band zou in een ideale situatie de auto nooit voorbij gaan. lijkt mij. ook niet door zo'n klein diameter verschil

Gebruikersavatar
Berichten: 486

Re: [Mechanica] Wiel sneller dan auto

neem dan een velg die heb ik al eens zien een auto voorbij steken
Homer: "in this house we obey the rules of thermodynamics!".

Berichten: 7

Re: [Mechanica] Wiel sneller dan auto

hallo,

Mijn pws gaat over dit onderwerp en ik heb al heel wat meningen gezien waar ik het mee eens ben maar ik heb nergens op het hele internet niet een bevestiging gevonden en is mij de vraag is die er wel?? en heeft iemand nog wat ideeen hoe ik dit het beste kan aanpakken?

nou neem ik aan dat iedereen het over een voorwiel aangedreven auto heeft?? want ik vraag me dan ook af hoe het met een achterwiel aangedreven auto zit en met een 4x4 ayto? is het principe dan het zelfde?

alvast super bedankt,

niek

Berichten: 824

Re: [Mechanica] Wiel sneller dan auto

nou neem ik aan dat iedereen het over een voorwiel aangedreven auto heeft?? want ik vraag me dan ook af hoe het met een achterwiel aangedreven auto zit en met een 4x4 ayto? is het principe dan het zelfde?


Volgens mij maakt het niks uit. Bij een 4×4 geeft de motor elk wiel even veel power en bij een achterwiel aangedreven auto is het exact het zelfde als bij de voorwiel alleen zitten de wielen dan aan de achterkant. Het wiel heeft gewoon een bepaalde hoeveel kinetisch energie. Zodra het wiel losschiet, ondergaat het minder wrijvings druk, de auto drukt immers niet meer op de auto. Dit geldt voor elk willekeurig wiel van de auto, dus ook de achterwielen van een voorwiel aangedreven auto. Alle wielen bewegen met de zelfde snelheid en hebben ook dezelfde hoeveelheid kinetische energie.
Everything that can go wrong, will eventually go wrong

Berichten: 12.262

Re: [Mechanica] Wiel sneller dan auto

Het 'uitzetten' van het wiel lijkt me de enige logische verklaring.

Bovendien is het best mogelijk dat een voertuig met 1 wiel tekort gewoon kan doorrijden, bijvoorbeeld een vrachtwagen met 4 wielen per as en/of meer dan 2 assen.
Victory through technology

Berichten: 7

Re: [Mechanica] Wiel sneller dan auto

ok bedankt,

maar weten jullie toevallig of het ooit al een keer onderzocht is door iemand? want ik op internet alleen deze site vinden waar er iets over verteld wordt??

alvast bendankt,

niek :)

Berichten: 1

Re: [Mechanica] Wiel sneller dan auto

ik heb het er een poosje geleden met mijn leraar wiskunde over dit fenomeen gehad. we stelden voor dat een wieldop met dezelfde diameter als het wiel op een monent loslaat van het wiel en in dezelfde richting als het wiel mee rolt.

het moment van de wiel is van het midden tot het contact oppervlak met de weg. bij de wieldop is dit van het wegdek tot aan het bovenste punt van de wieldop.

de diameter is 2x zo groot en dus zal het moment bij de wieldop 2x zo groot zijn. daarom zal de wieldop sneller gaan dan het wiel.

maar omdat het wiel nog steeds word aangedreven en de wieldop niet zal het wiel de wieldop later weer inhalen.

Berichten: 7

Re: [Mechanica] Wiel sneller dan auto

Ik heb een bestuurbaar auto'tje aangeschaft die zowel voor als achter aangedreven kan worden dus ik wil het hier mee gaan testen.

Denken jullie dat dit realistisch kan zijn? Of zou je het dan met een echte auto moeten doen (dat wordt dan beetje moeilijk)

Reageer