Springen naar inhoud

Pws onderzoek: desoriŽntatie

• Log in om te kunnen reageren

Silverstar

Silverstar

• 0 - 25 berichten
  • 10 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 12 september 2010 - 15:40

Hallo

Mijn PWS gaat over achtbanen en dan voornamelijk de invloed op het menselijk lichaam. DesoriŽntatie is een gevolg van een ritje in een achtbaan. Dit wil ik gaan onderzoeken. Ik ga dit doen door middel van ritjes in achtbanen maken met diverse mensen uit diverse leeftijdscategorieŽn en dan de beschrijvingen noteren en verwerken. Misschien zijn er ook nog andere ideeŽn.

Hebben jullie misschien tips of ideeŽn voor een onderzoek? Alvast bedankt! ](*,)

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

anusthesist

anusthesist

• >5k berichten
  • 5822 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 september 2010 - 16:04

Een tip die ik je alvast kan meegeven is het goed definieren van de termen die je gaat gebruiken. Orientatie is een hogere corticale functie die natuurlijk niet wordt aangedaan door een achtbaanrit. Orientatie kent namelijk 3 dimensies:
tijd, plaats en persoon. Iedereen zal na een achtbaanrit nog steeds weten welke dag het is, waar ze zijn en hoe hun ouders heten.

Wat wel kan veranderen is bijvoorbeeld dat het evenwichtsorgaan verstoord wordt hetgeen duizeligheidsgevoelens en misselijkheid kan geven. Dit heeft dus niets met orientatie te maken.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

shimmy

shimmy

• >1k berichten
  • 1123 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 september 2010 - 12:33

De term orientatie betekend oorspronkelijk: zich naar het oosten richten.
Blijkbaar is de definitie die in het ziekenhuis aan desorientatie wordt gegeven en tevens ook op wikipedia lees ik, die zoals anusthesist hem omschrijft. Maar dat is toch niet de enige manier waarop orientatie wordt omschreven. Ik heb thuis een map vol artikelen met als onderwerp: desorientatie in de luchtvaart (soms vergelijkbaar met een achtbaan rit) en hier wordt desorientatie telkens omschreven als het niet langer kunnen vaststellen van de stand/positie van ons lichaam, meestal veroorzaakt door een conflict tussen verschillende "waarnemingen". Simpelste voorbeeld, het wegrijden van de trein naast je waarbij je lichaam dus wel "acceleratie" ziet maar niet voelt. Ik zou zelf niet weten waarom deze definitie niet net zo goed gehanteerd kan worden voor een PWS.

Deze orientatie wordt voor 90% tot stand gebracht op basis van zicht, de aanvullende informatie komt van het evenwichtsorgaan en spiergevoel. Logischerwijs is het dan ook het makkelijkst om te desorienteren door de ogen uit te schakelen. Met een blinddoek en een bureaustoel kan je iemand compleet in de war brengen over de stand/draaisnelheid van zijn eigen lichaam. De efteling heeft deze effecten maximaal toegepast met villa volta waar visuele informatie continu in conflict staat met het evenwichtsorgaan.

Veranderd door shimmy, 13 september 2010 - 12:36

anusthesist

anusthesist

• >5k berichten
  • 5822 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 september 2010 - 14:50

Ik zou zelf niet weten waarom deze definitie niet net zo goed gehanteerd kan worden voor een PWS.

Het feit dat we deze discussie hebben spreekt boekdelen; ik zou daarom het woord 'orientatie' goed formuleren. Volgens mij moet je bij elk groot werkstuk duidelijk maken wat je nu precies bedoelt, maar goed.

shimmy

shimmy

• >1k berichten
  • 1123 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 september 2010 - 15:26

Dat je bij je werkstuk duidelijk moet maken wat je bedoelt en mogelijk definities moet geven/toekennen daar ben ik het natuurlijk mee eens, dat is niet waar ik je tegenspreek.
Ik ben het binnen deze context wel oneens met jouw definitie van oriŽntatie. Wat mij betreft gebruikt de TS het begrip oriŽntatie niet verkeerd en kan deze wel degelijk worden beÔnvloed door een achtbaanrit. Maar goed, extra formuleren zal ook daar geen kwaad doen.

anusthesist

anusthesist

• >5k berichten
  • 5822 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 september 2010 - 16:31

Ik ben het binnen deze context wel oneens met jouw definitie van oriŽntatie.

Mijn definitie? Ik heb het niet zelf verzonnen, dat is de definitie zoals (bijna) iedereen die hanteert.

Wat mij betreft gebruikt de TS het begrip oriŽntatie niet verkeerd en kan deze wel degelijk worden beÔnvloed door een achtbaanrit.

Een achtbaan geeft tegenstrijdige sensorische informatie waardoor je hersenen deze verkeerd gaan interpreteren. Als je het zo formuleert ben je volgens mij een eind weg van desorientatie, maar het is aan Silverstar om dat te omzeilen. Ik ken bovendien weinig mensen die zeggen dat ze gedesorienteerd zijn als een trein naast hun wegrijdt.

Dido

Dido

• >1k berichten
  • 1814 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 13 september 2010 - 16:34

Maar goed, extra formuleren zal ook daar geen kwaad doen.

Aangezien het topic vermoedelijk een medische inslag heeft, is het verder definiŽren van desoriŽntatie wel degelijk een 'must' en niet een 'het zal geen kwaad kunnen'. Want als je op zoek wil gaan naar extra info over het onderwerp (oorzaken ed.) zal het zeker nodig zijn om op de juiste termen te zoeken. Als je zoekt op 'desoriŽntatie' zou je wel eens heel andere zaken kunnen terugvinden dan die waarnaar je op zoek bent.

Anusthesist sprak ook al van desoriŽntatie in ruimte en dat voldoet deels aan wat jij beschrijft van die artikelen in de luchtvaart: niet meer goed weten waar je je bevindt in de ruimte. Al wordt desoriŽntatie in ruimte, in de geneeskunde, vooral gebruikt voor toestanden die langer duren dan het even van de kaart zijn na een achtbaanrit ťn dan nog vooral ten gevolge van neurologische ziektes, zoals dementie, delier ed.
Het is bovendien momenteel onduidelijk of het precies dŗt is wat TS wil onderzoeken: het soms kortdurende even niet meer weten waar je precies bent, na een achtbaanrit. Of het optreden van misselijkheid en duizeligheid na zo'n rit. In dat laatste geval zoek je beter op andere termen.

Het was alvast ook mijn eerste bedenking, toen ik het berichtje las, wat TS precies bedoelt met 'desoriŽntatie'. Net omdat het in de medische wereld vooral in een andere context wordt gebruikt. Vandaar: de eerste stap voor TS zal zijn om precies te omschrijven wat hij wenst te weten.

Dido

Veranderd door Dido, 13 september 2010 - 16:37

Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

shimmy

shimmy

• >1k berichten
  • 1123 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 september 2010 - 17:21

Mijn definitie? Ik heb het niet zelf verzonnen, dat is de definitie zoals (bijna) iedereen die hanteert.

Ter verduidelijking. Ik zit ook niet zelf definities te verzinnen, ik geef aan in welke vorm ik de term wel degelijk vaak tegen kom uit de kant van lucht en ruimtevaart techniek. Ik heb het dan met name over de hoek van vluchtsimulatie en tevens ruimtelijke desorientatie in bv vliegtuigen. Hoeveel mensen (bijna) iedereen zijn weet ik dus niet.

Ik ken bovendien weinig mensen die zeggen dat ze gedesorienteerd zijn als een trein naast hun wegrijdt.

Jij kent ze misschien niet, maar ook dat voorbeeld heb ik niet zelf verzonnen maar kwam uit een introductie van een onderzoek met betrekking tot desorientatie in de luchtvaart.

Ongetwijfeld zal jullie definitie vaker gebruikt worden en het zal dus inderdaad van belang zijn goed te lezen bij het gebruiken van gevonden informatie.

Silverstar

Silverstar

• 0 - 25 berichten
  • 10 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 26 oktober 2010 - 14:54

Gewoon goed erop letten hoe je het begrip desoriŽntatie gebruikt.
In elk geval bedankt allemaal! Heb er een tijd hard aan gewerkt, maar het is nu af. Alleen nog de G-krachten uitwerken.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44893 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 26 oktober 2010 - 15:44

Alleen nog de G-krachten uitwerken.

probeer dat vooral netjes te doen:
[nanocursus] de onzin van g-krachten
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures