Eindwerk 6e middelbaar

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 3

Eindwerk 6e middelbaar

Ik zit in het 6e middelbaar, richting wetenschappen-wiskunde. We moeten it jaar een wetenschappelijk eindwerk maken en aangezien fysica mij het meest interesseert wil ik een onderwerp zoeken dat fysica-gerelateerd is. Het is de bedoeling dat we iets zoeken waar we ook iets in de praktijk (een proefje of iets dergelijks) mee kunnen doen en een bespreking van 20 à 30 bladzijden over schrijven (niet over het proefje alleen, over het onderwerp, het proefje is een extra die je aan die bespreking toevoegt). Kan iemand mij misschien aan wat inspiratie helpen aub?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.543

Re: Eindwerk 6e middelbaar

De elektrische vliegenmepper lijkt me een origineel onderwerp. Welk elektrisch circuit maakt die hoge spanning, is het DC of AC, hoe is de veiligheid geregeld zodat het gevaarlijk is voor vliegen en ongevaarlijk voor mensen (is het wel ongevaarlijk voor mensen?), waarom ontstaan de grote vonken niet bij het eerste contact maar veel later en waarom overbruggen die vonken een veel grotere afstand dan de spanning in een luchtspleet kan overbruggen? Welke beweging maakt een doperwt (als model voor een vlieg) tussen de elektrodes. Experimenteer met waterdruppels, stukjes wortel, appel, en banaan als model voor de vlieg. Etcetera.

Berichten: 3

Re: Eindwerk 6e middelbaar

De elektrische vliegenmepper lijkt me een origineel onderwerp. Welk elektrisch circuit maakt die hoge spanning, is het DC of AC, hoe is de veiligheid geregeld zodat het gevaarlijk is voor vliegen en ongevaarlijk voor mensen (is het wel ongevaarlijk voor mensen?), waarom ontstaan de grote vonken niet bij het eerste contact maar veel later en waarom overbruggen die vonken een veel grotere afstand dan de spanning in een luchtspleet kan overbruggen? Welke beweging maakt een doperwt (als model voor een vlieg) tussen de elektrodes. Experimenteer met waterdruppels, stukjes wortel, appel, en banaan als model voor de vlieg. Etcetera.


super-idee! bedankt! nu is het aan mij om er een boeiend eindwerk van te maken :-)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.543

Re: Eindwerk 6e middelbaar

Als je met de vliegenmepper aan de gang gaat kun je misschien ook nog iets doen met een vlam, zoals in dit bericht

Berichten: 3

Re: Eindwerk 6e middelbaar

Als je met de vliegenmepper aan de gang gaat kun je misschien ook nog iets doen met een vlam, zoals in dit bericht


zal ik zeker gebruiken als ik dit onderwerp krijg, we moeten namelijk verschillende onderwerpen opgeven waar de leerkrachten er dan 1 uit kiezen... ik had gedacht om als andere onderwerpen 3D-film en fysica in Formule 1 (wrijving banden-wegdek - traagheid & g-krachten in de bochten - overdruk en onderdruk op de vleugels - aerodynamische coëfficiënt) op te geven

Reageer