Speurders.nl

Moderator: Rhiannon

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Speurders.nl

Ik heb laatst een bod uitgebracht op een advertentie op www.speurders.nl. Hierbij stond vermeld dat het object voor het hoogste bod weg ging. Nadat ik hierop had geboden, kreeg ik van speurders een email met de bevestiging dat ik had geboden. De advertentie loopt op 1-10-2005 af.

Nu kreeg ik van de verkoper een bericht terug waarin werd gezegd dat voor dit bedrag het object alsnog niet zou worden verkocht zelfs al zou ik op 1-10-2005 het hoogste bod hebben.

Nu heb ik een heel simpele vraag:

1. Mag dit?

2. Zo nee, wat zou ik hier aan kunnen doen?
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 218

Re: Speurders.nl

Sorry maar op de volgende webpagina staat dat hij inderdaad nooit verplicht is te verkopen, net zoals jij nooit verplicht ben te kopen ook al heb je reeds een bod geplaatst: http://www.speurders.nl/faq_item.php?tid=44&item=141

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Speurders.nl

Jammer. Wat als er in de advertentie staat vermeld dat het object aan de hoogste bieder wordt verkocht?
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 6.716

Re: Speurders.nl

Dan nog is de advertentie gebonden aan de regels van site waar de advertentie geplaatst wordt denk ik. Als je ook maar enige rechtsgeldigheid aan de advertentie zelf zou kunnen ontlenen, dan kan iedereen in principe allerlei condities in zo'n advertentie plaatsen en de algemene condities en regels van de site aan z'n laars lappen.

Zoals ik het begrijp, zit het zo: als jij (persoonlijk, per E-mail) aan de verkoper aangeeft dat jouw hoogste bod geldt, dat je bereid bent dat te betalen, dan mag de verkoper jou daaraan houden en is er, als hij dat doet, sprake van een overeenkomst. Andersom: als de verkoper aan jou persoonlijk bekend maakt (E-mail) dat jouw bod wordt geaccepteerd, kun jij hem daaraan houden en als jij dat doet is er sprake van een overeenkomst. (op E-bay (een echte veilingsite) zijn de regels anders, strenger)

Het enige wat je eigenlijk in dit geval kunt doen is onderhandelen met de verkoper en als je dat niet wilt, kun je nog altijd je onvrede met de advertentie kenbaar maken met behulp van de "feedback" mogelijkheid.
I am not young enough to know everything - Oscar Wilde

Gebruikersavatar
Berichten: 575

Re: Speurders.nl

Dan nog is de advertentie gebonden aan de regels van site waar de advertentie geplaatst wordt denk ik.
Men moet zich hier volgens mij de vraag stellen in hoeverre handelingen via en verstrekte informatie op de site van speurders.nl (en eigenlijk andere online verkoopdiensten in het algemeen) vallen onder de consumentenbeschermingswetgeving.

Is er een verschil in wetgeving tussen een verkoop tussen twee perticulieren en een verkoop tussen een handelaar en een particulier?

In hoeverre is een particulier beschermt tegenover de verkoopspraktijken en beloftes van een andere particulier?

Gebruikersavatar
Berichten: 218

Re: Speurders.nl

wim600008149 schreef:Is er een verschil in wetgeving tussen een verkoop tussen twee perticulieren en een verkoop tussen een handelaar en een particulier?

In hoeverre is een particulier beschermt tegenover de verkoopspraktijken en beloftes van een andere particulier?
Eerste: ja.

Tweede: ik zou het niet weten. Bij een normaal aanbod verbindt degene die het aanbod doet zich en is aanvaarding door iemand anders genoeg om een overeenkomst te sluiten. Hier gebeurt dat aanbod pas wanneer de verkoper bevestigd dat hij het (hoogste) bod van een koper aanvaard, wanneer deze koper op zijn beurt bevestigd, is de overeenkomst gesloten. Alles wat daarvoor gebeurt, is volgens mij niet omschreven in bepaalde wetsregels, maar gewoon "activiteit op het internet".

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Speurders.nl

Ik heb ook reactie van Speurders.nl gehad: om een lang verhaal kort te maken; het mag.

Wil je iets op een internet site kopen dan raad ik je aan ebay te gebruiken. De regels zijn hier veel strenger. Het werkt wonderbaarlijk goed. Zeker wanneer je na verloop van tijd een aantal vaste verkopers hebt gevonden.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 1.286

Re: Speurders.nl

Wouter_Masselink schreef:Ik heb laatst een bod uitgebracht op een advertentie op www.speurders.nl. Hierbij stond vermeld dat het object voor het hoogste bod weg ging. Nadat ik hierop had geboden, kreeg ik van speurders een email met de bevestiging dat ik had geboden. De advertentie loopt op 1-10-2005 af.

Nu kreeg ik van de verkoper een bericht terug waarin werd gezegd dat voor dit bedrag het object alsnog niet zou worden verkocht zelfs al zou ik op 1-10-2005 het hoogste bod hebben.

Nu heb ik een heel simpele vraag:

1. Mag dit?

2. Zo nee, wat zou ik hier aan kunnen doen?
Heeft Speurders.nl hierover geen richtlijnen. Ik week wel dat bij eBay wel het geval is. Bij geschillen of onduidelijkheden worden goed verholpen. Als eBay-lid doe ik goede zaken met Amerika, Canada, The UK, Nederland. Vaak ontstaan problemen door communicatiefouten, lost deze eerst op.

Reageer