Temperatuurmeten van aluminiumplaat

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 1

Temperatuurmeten van aluminiumplaat

Ik ben een testopstelling aan het bouwen waarmee ik aluminiumplaten van 0,8 tot 1,2mm dik kan verwarmen door twee warmteplaten (boven en onder) De gehele installatie zal verwarmd worden tot 350°C. De bedoeling is om de totale warmtebehandeling maximaal een paar seconden te laten duren.

Mijn doel is om de temperatuur van de te behandelen plaat aluminium zo snel en nauwkeurig mogelijk te meten en niet van de warmteplaten eromheen. Nu zijn er tasters (in een keramische isolatie) welke de objecttemperatuur kunnen meten maar deze hebben er gemiddeld 30 seconden voor nodig om een juiste temperatuur weer te geven. Deze tasters zijn geïsoleerd en steken door de warmteplaat heen. De tijd die deze sensoren nodig hebben heb ik niet en deze manier is dus niet toepasbaar voor mijn opstelling.

Heeft iemand een idee om de in de opstelling de objecttemperatuur te meten zonder dat het oppervlak van de aluminium plaat beschadigd of bijvoorbeeld geverfd moet worden (zoals bijvoorbeeld met een Pyrometer nodig zou zijn)?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Temperatuurmeten van aluminiumplaat

Heeft iemand een idee om de in de opstelling de objecttemperatuur te meten zonder dat het oppervlak van de aluminium plaat beschadigd of bijvoorbeeld geverfd moet worden (zoals bijvoorbeeld met een Pyrometer nodig zou zijn)?
Is het niet zo dat die verf nodig is opdat de pyrometer anders voor verschillende stoffen verschillende waarden zal geven? Als ik je goed begrijp werk je alleen met aluminium. Dan is zo'n pyrometer toch wel te ijken? (of een ijktabel maken om de weergave van de pyrometer om te zetten naar een werkelijke aluminiumtemperatuur?)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer