Springen naar inhoud

Water koken in oven

• Log in om te kunnen reageren

johnny212

johnny212

• 0 - 25 berichten
  • 21 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 13 september 2010 - 20:54

Poging tot testen van de knop voor de temperatuurinstelling van onze nieuwe oven in de keuken: een glas water erin en op 90 graden zetten en de temperatuur geleidelijk verhogen tot het water "borrelt" dat zal dan ongeveer 100 greden zijn..... dacht ik.
Bij 180 graden kookte het nog niet !!
En de oven-thermometer die ik er naast had gelegd stond wel op 180 graden. En ik heb denk ik ook lang genoeg gewacht - zeker 45 minuten. Water temperatuur niet gemeten - ik wist niet zeker of de oventhermometer waterdicht is.

Mijn vraag natuurlijk: is er een natuurkundige verklaring voor dit fenomeen.

Veranderd door johnny212, 13 september 2010 - 20:55

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Gelukkoos

Gelukkoos

• >250 berichten
  • 443 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 september 2010 - 09:06

Misschien is je oven, ook min of meer luchtdicht, waardoor tijdelijk ook een hoge druk ontstaat op de vloeistof, t.g.v de verhitting.
En m.a.g. hogere kooktemperatuur.

Vorm & Ruimte // Vormgeving & Ruimtecreatie // Eigen vormgeving & Eigen ruimtecreatie

Raspoetin

Raspoetin

• >1k berichten
  • 3514 berichten
  • VIP

Geplaatst op 14 september 2010 - 10:12

Met druk heeft dit niet te maken, wel met kookvertraging. Als je een beetje zand of een houten ijsstokje of iets dergelijks in het water doet zul je misschien betere resultaten krijgen. Dit is ook de reden dat bij een magnetron vaak zo'n kookstaafje wordt bijgeleverd.

Zie ook deze link over oververhit water in de magnetron.

LET OP: Als je zo'n toestand weer eens tegenkomt, raak het glas dan niet aan voordat het tot kamertemperatuur is afgekoeld. Als een vloeistof overhit is, kan het bij het minste of geringste alsnog gaan koken waarbij het kokende water met kracht uit het glas spat. Je loopt dan een onaanvaarbaar groot risico op verbranding.
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

johnny212

johnny212

• 0 - 25 berichten
  • 21 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 15 september 2010 - 12:38

Misschien is je oven, ook min of meer luchtdicht, waardoor tijdelijk ook een hoge druk ontstaat op de vloeistof, t.g.v de verhitting.
En m.a.g. hogere kooktemperatuur.

Nee hoor - het is zelfs een zo'n circulatieoven.
Maar al zou de druk wat hoger zijn - hoe hoog moet hij zijn dat water bij 180 gr nog niet kookt ??? Ik denk wel een paar honderd atmosfeer.....

Met druk heeft dit niet te maken, wel met kookvertraging. Als je een beetje zand of een houten ijsstokje of iets dergelijks in het water doet zul je misschien betere resultaten krijgen. Dit is ook de reden dat bij een magnetron vaak zo'n kookstaafje wordt bijgeleverd.

Zie ook deze link over oververhit water in de magnetron.

LET OP: Als je zo'n toestand weer eens tegenkomt, raak het glas dan niet aan voordat het tot kamertemperatuur is afgekoeld. Als een vloeistof overhit is, kan het bij het minste of geringste alsnog gaan koken waarbij het kokende water met kracht uit het glas spat. Je loopt dan een onaanvaarbaar groot risico op verbranding.

Ja dat verschijnsel ken ik wel van de magnetron. Als je dan een tukje geeft tegen het glas, of je doet er wat in (soep, suiker, thee) dan borrelt het behoorlijk...
Maar gaat dat qua temperatuur tot 180 graden ??
Ik dacht dat het water dan maximaal een graad of 105 zou zijn ...

Ikzelf denk eerder dat de warmteoverdracht van de warme lucht in de oven naar het water (grotendeels door het glas = isolator) minder sterk is dan de warmte die aan het wateroppervlak onttrokken wordt door verdamping. Maar ik zie geen kans dat te berekenen... Wellicht een fysicus wel ?? Ik hoop het !!

Veranderd door johnny212, 15 september 2010 - 12:43

Raspoetin

Raspoetin

• >1k berichten
  • 3514 berichten
  • VIP

Geplaatst op 16 september 2010 - 22:34

Ik weet niet tot welke temperatuur water oververhit kan worden. Maar als je nu zorgt dat het water niet oververhit kan raken en je voert de proef nogmaals uit, dan weten we al meer toch?
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44820 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 19 september 2010 - 20:18

Ikzelf denk eerder dat de warmteoverdracht van de warme lucht in de oven naar het water (grotendeels door het glas = isolator) minder sterk is dan de warmte die aan het wateroppervlak onttrokken wordt door verdamping. Maar ik zie geen kans dat te berekenen... Wellicht een fysicus wel ?? Ik hoop het !!

zonder een heleboel bijkomende gegevens kan een fysicus dat ook niet. Maar ik zou bijvoorbeeld wel kunnen inschatten dat je met een vrij geringe hoeveelheid verdampt water de lucht in de oven al verzadigt, waarna netto verdamping grotendeels ophoudt.

Maar als je nu zorgt dat het water niet oververhit kan raken en je voert de proef nogmaals uit, dan weten we al meer toch?

Het ideale experiment om te zien of mijn inschatting klopt. ;)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

johnny212

johnny212

• 0 - 25 berichten
  • 21 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 20 september 2010 - 15:32

zonder een heleboel bijkomende gegevens kan een fysicus dat ook niet. Maar ik zou bijvoorbeeld wel kunnen inschatten dat je met een vrij geringe hoeveelheid verdampt water de lucht in de oven al verzadigt, waarna netto verdamping grotendeels ophoudt.

Het ideale experiment om te zien of mijn inschatting klopt. ;)

Hoe ervoor te zorgen dat het water niet oververhit kan raken ??

Steeds roeren ??
Iets erin met veel scherpe kantjes (stukje lava o.i.d.?)

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44820 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 20 september 2010 - 15:42

Hoe ervoor te zorgen dat het water niet oververhit kan raken ??

Steeds roeren ??

lijkt me zonder mechanische hulp als een magneetroerder eng, en nefast voor je meetgegevens

Iets erin met veel scherpe kantjes (stukje lava o.i.d.?)

prima. In een scheikundelab noem je dat bijvoorbeeld kooksteentjes (toepasselijke naam)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gelukkoos

Gelukkoos

• >250 berichten
  • 443 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 september 2010 - 15:55

Is er buiten "kookvertraging" toch ook geen tweede extra factor van verhoogde druk.
Immers, steeds verse aangevoerde lucht in de oven expansieert steeds tgv verhitting.
Is er zulks ooit een meting uitgevoert ?

Veranderd door Gelukkoos, 20 september 2010 - 15:56

Vorm & Ruimte // Vormgeving & Ruimtecreatie // Eigen vormgeving & Eigen ruimtecreatie

vanOekelen

vanOekelen

• 0 - 25 berichten
  • 23 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 20 september 2010 - 18:03

Is er buiten "kookvertraging" toch ook geen tweede extra factor van verhoogde druk.
Immers, steeds verse aangevoerde lucht in de oven expansieert steeds tgv verhitting.
Is er zulks ooit een meting uitgevoert ?

Ga er maar van uit dat de druk in de oven slechts zeer weinig meer zal zijn dan atmosferische druk. Over het algemeen is een over expres vrij lek.
Anders zou er bij een temperatuur van een graad of 200 meer dan een halve bar drukverschil zijn tussen de oven en de buitenlucht, dat houdt de gemiddelde ovendeur niet echt.

Veranderd door vanOekelen, 20 september 2010 - 18:04

Gelukkoos

Gelukkoos

• >250 berichten
  • 443 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 september 2010 - 12:17

Nog een item : Bij deze vraag is er sprake van kookvertraging.
Waarom hier steeds in een oven, waar de verwarming gelijkmatig rond het recipiŽnt is.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures