Springen naar inhoud

[techniek] Tandwielen, Koppelgrootte en tandwielverhouding?


  • Log in om te kunnen reageren

#1

Leon2

    Leon2


  • 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 04 september 2005 - 16:01

Gegeven:
fietser met volle gewicht op pedaal 750N
cranklengte = 0,2m
tandwielen: z1 = 48 tanden en z2 = 20 t

gevraagd: koppelgrootte op achteras

-/-

Mijn vragen:
1. Doe ik dit op de juiste wijze?
2. Hoe zit dat nu met de verhoudingen van de tandwielen?
zie de verschillende uitwerkingen
bvd, Leon

uitwerking-1
Moment trapper = 750 N * 0,2 m = 150 Nm

overbrengverhouding = z1/ z2 = 48 t/ 20 t = 2,4

Koppel achterwiel in N = Momenttrapper/ overbrengverhouding
150 Nm/ 2,4 = 62,5 N

of

uitwerking-2
Moment trapper = 750 N * 0,2 m = 150 Nm

overbrengverhouding = z1/ z2 = 20 t/ 48 t = 0,42

Koppel achterwiel in N = Momenttrapper/ overbrengverhouding
150 Nm/ 0,42 = 360,0 N

Moderator Bart: In het juiste forum posten a.u.b. Eerst even de forumregels lezen!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

Phillip

    Phillip


  • >250 berichten
  • 588 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 september 2005 - 17:55

Leon2,

ik denk dat je meer gegevens zult moeten geven, hoor

ik bedoel,

ligt z1 = 48 t op de trappers? =>M1=750N*r
en z2= 20t achteraan?=>M2

en dat geval zult ge dan raper rijden.

i= 48/20=2.4

(u versnelt 2.4 de snelheid)

wat weet ik dan. dat ge harder zult moeten trapen.

maar wat is voor u r=? (hefboom in m) =>0.2(?)

zo ja=> 750N*0.2=150Nm

formule= M1*n1=M2*n2
of M1*z2 =M2*z1

M2 = ( 150 *48 ) /20 =360Nm

M2=1800N * 0.2=360Nm

ik hoop dat ik juist ben, anders :shock:
Wie zoekt, die vindt... waar een wil is, is een weg en op een dag.... we find the final frontier!

#3

klazon

    klazon


  • >5k berichten
  • 6610 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 04 september 2005 - 18:33

Even aannemende dat het tandwiel met 48 tanden op de trapas zit en met 20 tanden op het achterwiel. De kracht op beide is gelijk, nl. via de ketting. Dus het kleinere tandwiel, met een kortere arm, heeft een kleiner koppel. Je eerste uitwerking is dus correct.

#4

Phillip

    Phillip


  • >250 berichten
  • 588 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 september 2005 - 19:13

bedank voor uw 'oordeel', Klazon :wink:
want, man... ik heb er toch een kleine 1/2 uur moeten denken, hoor

mechanica is niet meteen mijn sterkste kant.

klazon, ik weet dat ge goed zijt in elektriciteit.
een vraagje:

wat zou er volgens u gebeuren, moest ik een elektrische motor nemen van 550W toerental 1500t/min en via een tandwiel -versneld- systeem (factor *2) koppelen aan een generator van 2200W -3000t/min.

tekening:

[]----(tandwiel kast =snelheid *2)--- []
M...................................................G

zou ik dan spanning uit de generator krijgen???
Wie zoekt, die vindt... waar een wil is, is een weg en op een dag.... we find the final frontier!

#5

klazon

    klazon


  • >5k berichten
  • 6610 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 04 september 2005 - 19:57

Phillip,
uiteraard komt er spanning uit de generator. Maar je krijgt er geen 2200 watt uit, want het vermogen wordt beperkt door de 550 watt van de motor.

#6

Phillip

    Phillip


  • >250 berichten
  • 588 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 september 2005 - 20:29

hoezo?

als je een generator kan doen draaien aan 3000t/min of 50Hz en wekt zijn spanning op. indien de motor, een krachtig motor is-compoundmotor-, dan zou ie misschien dat toch aankunnen, hoor. gezien de compound gelijkstroommotor koppelkarakteristiek.
---


maar ik denk, dat ik het begrijp hoor :wink:

met energie kan je niet marchanderen, hť

bedoel input=550W en output=2200W

het zou nie logisch zijn....maar ge weet nooit. kon maar proberen,hť
Wie zoekt, die vindt... waar een wil is, is een weg en op een dag.... we find the final frontier!

#7

klazon

    klazon


  • >5k berichten
  • 6610 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 04 september 2005 - 22:32

......met energie kan je niet marchanderen, hť

bedoel input=550W en output=2200W

het zou nie logisch zijn....maar ge weet nooit. kon maar proberen,hť

Precies, met energie kun je niet marchanderen. Je krijgt er nooit meer uit dan je er in stopt. Anders zou je een perpetuum mobile krijgen en dat kan niet, dat is op dit forum al uittentreure uitgelegd.
En ja, je kunt het wel proberen, maar het zal niet gaan lukken.

#8

Phillip

    Phillip


  • >250 berichten
  • 588 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 september 2005 - 14:36

dat is nu het eigenaardigste,

met energie 'foefelen', gaat niet, maar bij de mechanica wťl:

bv bij de fiets: voor de zelfde omwenteling bij de trappers, kunt de fiets raper of trager rijden.

u weet toch, op een vlakke baan uiteraard, eenmaal de fiets op gang gebracht en via de versnelling systeem, gaan we eigenlijk vlugger, dan wat we instoppen (akkoord, je zult ietsje hardere moeten trappen, maar voor de geoefende is dat geen probleem)

of bij een takel -katrol-

"archimedis zie: geef me een hefboom en een steunpunt, en ik til de wereld op"

---
soms begrijp ik het niet meer.
we kunnen gigantische betonblokken (ettelijk tonnen)optillen, maar 500W via transmissie systeem een generator van 1000W aandreven, dan had het niet meer.
(allemaal de schuld van van thermo-dynamica wetten, voila zeg dat ik het gezegd heb :wink: :shock: )
Wie zoekt, die vindt... waar een wil is, is een weg en op een dag.... we find the final frontier!





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures