Weerstand en vermogen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Gesloten
Berichten: 4

Weerstand en vermogen

Ik heb volgende 4 vraagstukken gekregen, in principe zijn het denk ik wel makkelijke opgaven voor wie het snapt maar aangezien ik in mijn opleiding nooit fysica heb gehad is enige hulp wel welkom.

A) Op een weerstand ® staat aangegeven: 10,0 Ohm; 10,0 Watt.

Bereken nu de maximaal toegelaten stroomsterkte (I) door de weerstand ®.

B) Welke stroom loopt er door een spoel van 18,0 cm lengte die bestaat uit 400 windingen, indien er binnen de spoel een magnetisch veld heerst met een magnetische inductie van 0,0200 Tesla (in het luchtledige).

C) Een inductiespoel met een doorsnede van 20 cm² en 100 windingen staat loodrecht op de veldlijnen van een homogeen veld met een inductie van 0,025 Tesla. Hoe groot is de gemiddelde geinduceerde spanning als het in- en uitschakelen van het veld 0,05 seconden duurt?

D) Door een verticale stroomvoerende geleider met een lengte van 20,0 cm loopt een stroom van 6,00 Ampere. De geleider, die een kracht ondervindt van 0,36 Newton, hangt in een horizontaal homogeen magnetisch veld. Bepaal de grootte van de magnetische inductie van het veld.

Wie kan mij helpen?

Berichten: 473

Re: Weerstand en vermogen

Vraag A kan je oplossen met de formules P=U*I en U= I*R

Vraag B kan je oplossen als je de coëfficienten van de veldsterkte weet Veldsterkte=f(N,I,l)

Vraag C kan je oplossen via de formule voor geïnduceerde emk

Vraag D kan je oplossen via de Lorentzkracht

Je moet toch wel ergens een boek hebben waar die opgaven uit komen?

Wel er moet daar ook wel een beetje theorie bij zijn.

Met bovenstaande hints zou je toch al moeten weten waar je moet zoeken ](*,)

Berichten: 1.116

Re: Weerstand en vermogen

A.
\(P = UI,\,U = IR \longrightarrow P = ?\)
B.
\(B = \mu_0\frac{NI}{l}\)
C.
\(U_{ind} = N\frac{|\Delta \Phi|}{\Delta t}, \Phi = B_nA \longrightarrow U_{ind} = ?\)
D.
\(F_L = BIl\)


Maar volgens mij ga je hier niets van snappen als je werkelijk nog nooit enige natuurkunde over gehad hebt... ;) .

Of jij moet een genie zijn ](*,) .

Berichten: 4

Re: Weerstand en vermogen

Voor het eerste vraagstuk A kom ik uit op 0,0316 Ampere. Als iemand weet of dit klopt? Mijn logica gaat als volgt: het vermogen is gelijk aan de stroomsterkte in het kwadraat maal de weerstand. Van die drie zaken heb ik er al 2 in de opgave denk ik dan: het vermogen en de weerstand. Als ik dan de formule omvorm kom ik uit op:

I² (de stroomsterkte) = P (het vermogen) / R (de weerstand)

I² = 10 W / 10000 Ohm

I² = 0,001 A en daar dan de vierkantswortel van nemen om I te berekenen: I = 0,0316

Klopt dat?

Ik heb in mijn opleiding geen uitgebreide fysica gehad zoals deze, enkel natuurwetenschappen dus ik weet er wel een weinig van hoor.

Bedankt voor de tips btw, ik zoek voort naar de oplossingen, moet nu toch al een eind verder komen. ](*,)

Berichten: 1.116

Re: Weerstand en vermogen

Ja, klopt wel aardig maar is verder fout ](*,)

Hoe kom je opeens aan die 10000 Ohm?
\(P = I²R = 10.0 W\)
\(I = \sqrt{\frac{P}{R}} = \sqrt{\frac{10.0}{10.0}} = 1.00\)
Lijkt me dus net een slagje anders, maar ongeveer hetzelfde...

Berichten: 4

Re: Weerstand en vermogen

In de opgave stond 10 KiloOhm vandaar .. dat is in totaal toch 10000 Ohm als ik logisch reken?

Berichten: 1.116

Re: Weerstand en vermogen

Tja, weet niet of je hier voor moet applaudiseren ](*,) .

Mis namelijk nog steeds de onderbouwing van die 10000 Ohm waar je opeens mee aankomt zetten... In dat geval was hij namelijk wel goed geweest.
A) Op een weerstand ® staat aangegeven: 10,0 Ohm; 10,0 Watt.
In de opgave stond 10 KiloOhm vandaar .. dat is in totaal toch 10000 Ohm als ik logisch reken?
In de opgave die je hier postte stond net iets anders...

Berichten: 4

Re: Weerstand en vermogen

Je hebt gelijk! Ik had hier een foutje gemaakt met de opgave maar de echte opgave zei dus 10 KiloOhm dus vraagstuk A klopt al.

Sorry voor het misverstand ](*,)

Berichten: 473

Re: Weerstand en vermogen

Op naar de tweede ](*,)

Gebruik de formule opgegeven door JWvdVeer maar laar die
\(\mu_0\)
maar weg daar het in het luchtledige is.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Weerstand en vermogen

Seba schreef:A) Op een weerstand ® staat aangegeven: 10,0 Ohm; 10,0 Watt.

Bereken nu de maximaal toegelaten stroomsterkte (I) door de weerstand ®.
Probeer eens met de formule: P=RI²
B) Welke stroom loopt er door een spoel van 18,0 cm lengte die bestaat uit 400 windingen, indien er binnen de spoel een magnetisch veld heerst met een magnetische inductie van 0,0200 Tesla (in het luchtledige).
Formule: B=µ_0nI met n= aantal windingen per lengte eenheid.
C) Een inductiespoel met een doorsnede van 20 cm² en 100 windingen staat loodrecht op de veldlijnen van een homogeen veld met een inductie van 0,025 Tesla. Hoe groot is de gemiddelde geinduceerde spanning als het in- en uitschakelen van het veld 0,05 seconden duurt?
Gebruik de inductiewet van Faraday,
\(\epsilon =-\frac{d\phi_B}{dt}\)
D) Door een verticale stroomvoerende geleider met een lengte van 20,0 cm loopt een stroom van 6,00 Ampere. De geleider, die een kracht ondervindt van 0,36 Newton, hangt in een horizontaal homogeen magnetisch veld. Bepaal de grootte van de magnetische inductie van het veld.
Volgens F=I B l denk ik (zou inderdaad makkelijk zijn ](*,) )

[EDIT] Oeps enkele waren me blijkbaar voor, excuses voor de dubbele post
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: Weerstand en vermogen

Voordat er van alles dooreen gaat lopen sluit ik deze topic.

@ Seba, kijk zo meteen even in je persoonlijke berichten.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: Weerstand en vermogen

Dag Seba, Welkom ](*,) op het forum Huiswerk en Practica.

Jij wilt vlot hulp. Dat is alleen goed mogelijk als je daar zelf wat voor doet.

Naast de algemene regels van dit forum hebben we voor dit huiswerkforum een paar speciale regels en tips.

Die vind je in de huiswerkbijsluiter

In die huiswerkbijsluiter staat bijvoorbeeld:

Quote<table cellpadding="0" cellspacing ="0" border="1" class="bbc">[td] WE ZIJN GEEN HUISWERKMACHINE

Punt één hebben we een hekel aan luie mensen, punt twee is een foutje in een redenering of berekening meestal rap aangewezen. Jij hebt snel de oplossing van je probleem, je helper kan weer vlot wat anders leuks gaan doen.


[/td]</table>
Laat je alsnog eerst even zien wat je zelf al bedacht of berekend had, en/of waar je precies vastloopt??
Quote<table cellpadding="0" cellspacing ="0" border="1" class="bbc">[td] DEKKENDE TITEL

Geef in je titel een zo dekkend mogelijke omschrijving van je vraagstelling

Maak in een paar woorden duidelijk waar het over gaat. Je kunt wel duizend onderwerpen verzinnen met als titel [natuurkunde]mechanica, en die vindt dus niemand meer terug. [natuurkunde]bungee-jump is dan bijvoorbeeld duidelijker en maakt je topic herkenbaarder


[/td]</table>
We hebben nu je titel even aangepast. Denk je er de volgende keer zélf aan??
Quote<table cellpadding="0" cellspacing ="0" border="1" class="bbc">[td] EEN PROBLEEM PER TOPIC

Meerdere en vooral gevarieerde vragen samen in één topic stellen leidt meestal tot verwarring: antwoorden op verschillende vragen lopen dan door elkaar enzovoort. Als je (veel) verschillende vragen hebt, open dan gerust een aantal topics (een per vraag, of klein groepje van samenhorende vragen), maar overdrijf dat aantal ook niet.


[/td]</table>


Omdat deze topic al verwarde voordat we je konden waarschuwen sluiten we deze. Je kunt voor je nog niet behandelde vragen andere topics openen. Maar lees voor de zekerheid nog even de huiswerkbijsluiter

[/color]
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gesloten