Vrije elektronen

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 14

Vrije elektronen

Hallo

Kan iemand me misschien helpen met het berekenen van hoeveel silicium atomen er nodig zijn om 1 vrij elektron te hebben.

Kan je dit eigenlijk zo weten zoals bij een element van uit de a-groepen of moet je het berekenen?

groetjes en alvast bedankt

Berichten: 1.116

Re: Vrije elektronen

Hoe bedoel je: hoeveel silicium atomen nodig zijn om één elektron vrij te hebben? Bedoel je voor binding? Of wat is de opdracht nu exact? Kun je het overigens wel voor koolstof?

Berichten: 14

Re: Vrije elektronen

Hoe bedoel je: hoeveel silicium atomen nodig zijn om één elektron vrij te hebben? Bedoel je voor binding? Of wat is de opdracht nu exact? Kun je het overigens wel voor koolstof?
neen voor koolstof kan ik het ook niet, in school kregen we een taak en we moesten berekenen hoeveel silicium atomen nodig zijn om 1 vrij elektron te krijgen onze leerkracht zei dat we dit moesten berekene omdat silicium een half geleider is en 4 valentie elektronen heeft en dus niet zoals koper 1vrij elektron per atoom heeft, maar ik had geen idee hoe je dit moest berekenen en ben dus gebuisd voor die taak ](*,) ik hoop dat je nu weet wat ik bedoel ahja we moesten het bereken met de vrije elektronen dichtheid denk ik

Gebruikersavatar
Berichten: 2.097

Re: Vrije elektronen

Ik weet niet hoever je moet gaan, maar er zijn een aantal formules af te leiden.

Voor halfgeleiders geldt dat het product van het aantal holen en elektronen constant is (onder een aantal voorwaarden)
\(pn=n_i^2\)
, ongeacht of het gedopeerd is of niet.

ni is materiaal- en temperatuursafhankelijk. Voor Si bij 290K geeft mijn cursus:
\(n_i=1.45\cdot 10^{10}cm^{-3}\)


Bij ongedopeerd silicium is dan natuurlijk p=n=ni

Als je dan nog kan uitrekenen hoeveel Si atomen in 1cm³ zitten, kan je de verhouding tussen het aantal atomen en vrije elektronen berekenen.
"Why must you speak when you have nothing to say?" -Hornblower

Conserve energy: Commute with a Hamiltonian

Reageer