Atoom

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 306

Atoom

Hoe wordt volgens de kwantummechanica de opbouw van atomen beschreven?

Ik dacht dat ik het wel enigszins begreep, maar dat blijkt niet het geval

Gebruikersavatar
Berichten: 2.906

Re: Atoom

Hoezo?

Leg eerst eens uit hoe jij eerst dacht dat de quantummechanica een atoom beschreef, en leg vervolgens eens uit waarom dat volgens dat andere topic niet blijkt te kloppen.
while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }

Berichten: 306

Re: Atoom

Math-E-Mad-X schreef:Hoezo?

Leg eerst eens uit hoe jij eerst dacht dat de quantummechanica een atoom beschreef, en leg vervolgens eens uit waarom dat volgens dat andere topic niet blijkt te kloppen.
maar natuurlijk..

Ik dacht altijd dat de electronen in een golf om de kern heendraaien, waarbij het elk rondje precies dezelfde baan aflegt. Het aantal 'knooppunten' of golfbewegingen staat dan gelijk aan het aantal electronen in een schil. Deze golven kunnen op verschillende afstanden van de kern plaatsvinden, waarbij de golf natuurlijk wel moet sluiten.

Hierop baseerde ik mijn gedachtes in het andere topic. een andere golf zou een andere 'electrische aantrekkingskracht' veroorzaken, en aangezien het bij donkere materie toch vooral gaat om het in evenwicht krijgen van aantrekkingskracht en (bij gebrek aan betere benaming) afstotingskracht, dacht ik hier wel een opening te zien.

Maar het topic werd vrijwel direct dichtgegooid, met als verklaring dat er geen snars klopt van deze gedachten, dus vandaar dat ik nu denk dat mn gedachtes niet helemaal juist zijn.

Berichten: 254

Re: Atoom

Het beeld van elektronen die rond een kern draaien, mag niet te letterlijk genomen worden. In de kwantummechanica gaat het over de waarschijnlijkheid dat het elektron zich op een bepaalde plaats van de kern bevindt. Je vergeet misschien dat het model van Bohr toch beetje 'semi klassiek' is...

Donkere materie is materie die niet elektromagnetisch of sterk interageert. Ze interageren zwak ( denk vb. aan zware neutrino's ) of gravitationeel, anders hadden we 'hun uitgezonden fotonen' in de telescopen waargenomen en wisten we dus wat die donkere materie was. Dit is juist een van de redenen waarom gravitationele lensing zo belangrijk is bij het proberen waarnemen van donkere materie.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.097

Re: Atoom

Orbitalen worden beschreven door een golffunctie. Deze functie is statisch (onafhankelijk van de tijd
Verborgen inhoud
op de fase na, om volledig te zijn
) en geeft de waarschijnlijkheid weer waar een elektron zich bevindt; als je ze integreert over een bepaald volume, dan geeft dit de kans dat je het elektron in dat volume vindt bij een meting.

Het zegt niets over de 'baan' van een elektron. Het concept 'baan' bestaat zelfs niet meer in kwantummechanica.

Op deze site kan je de verschillende orbitalen bekijken. Misschien geeft dat een iets beter beeld. Je moet hierbij wel in het achterhoofd houden dat orbitalen geen mooi afgebakende volumes in de ruimte zijn (zoals ze weergegeven worden in de afbeeldingen). De functies strekken zich uit over heel de ruimte, natuurlijk met zeer kleine amplitude (waarscheinlijkheid) op grote afstand van de kern. Om orbitalen dan toch te kunnen weergeven, toont men het volume waarbinnen de aantrefkans een bepaald percentage (bv 90%) is. (De dot-weergave op de site geeft dit misschien het beste weer)
"Why must you speak when you have nothing to say?" -Hornblower

Conserve energy: Commute with a Hamiltonian

Reageer