Snelle stijgers

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 11

Snelle stijgers

Afbeelding

Het antwoord is 1 ..... naar mijn idee 0, hoe komen ze bij 1?

Je deelt teller en noemer door n^n dan houd je 1/(1+(n!+n^n)) over.

Iets delen door n is toch 0.....

of delen ze dan eerst n! door n^n en dat is dan 0 en dan 1/ 1+ 0 = 1 ??

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Snelle stijgers

De vraag komt neer op welke uitdrukking het snelste stijgt: n! (dan verwacht je 0) of nn (dan verwacht je 1). Het blijkt nn te zijn; vind je dat logisch? Kan je dat aantonen, of mag je dat gebruiken?
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 11

Re: Snelle stijgers

n! stijgt op ten duur sneller dan n^n maar dat zou betekenen dat het antwoord 0 is. Waarom is het antwoord bij de antwoorden lijst 1?

n=1000

voor n^n geld dan 10^2000

maar voor n! geld dan 0.4 x 10^2568

dus n! wordt op ten duur groter ...

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Snelle stijgers

Nee, n! stijgt trager (dus nn domineert) en daarom is de limiet 1... Toon anders eens hoe jij aan jouw resultaat komt.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 11

Re: Snelle stijgers

als

n=100 zou zijn dan zou n! idd trager stijgen maar stel nou dat ik n=1000 neem...

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Snelle stijgers

Je moet geen vaste waarden nemen, het gaat over de limiet voor n naar oneindig.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 11

Re: Snelle stijgers

ok maar hoe weet ik dat n! trager stijgt dan n^n staat dat ergens geschreven in de wetten van de wiskunde hahah? of is dat te berekenen

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Snelle stijgers

Dat is mijn vraag: heb je dat gezien (als gegeven), of moet je dat zelf kunnen tonen/bewijzen?
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 11

Re: Snelle stijgers

in mijn boek: "bassis wiskunde, voor HBO en universiteit" staat dat n! op ten duur veel sneller stijgt dan n^n. Dus dat is blijkbaar gegeven.... hoe zou ik dat anders aan kunnen tonen zonder dat de er iets meer bekent is dan de formule.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Snelle stijgers

in mijn boek: "bassis wiskunde, voor HBO en universiteit" staat dat n! op ten duur veel sneller stijgt dan n^n. Dus dat is blijkbaar gegeven....
Ben je daar zeker van? Of staat er an (of xn of ...) i.p.v. nn?
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 11

Re: Snelle stijgers

**** dom van me ik het totaal verkeert gelezen... het is juist omgekeerd. Maar nu mijn volgende vraag. Stel dit was niet gegeven dus ze vroegen mij er zelf achter te komen, moet ik dan wel vaste waarde nemen om daar achter te komen?

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Snelle stijgers

Nee, dan moet je dat 'bewijzen'. Maar er is wellicht een reden waarom ze dat geven, het bewijs vraagt misschien meer dan jullie gezien hebben. Als je wil kan je proberen; schrijf teller en noemer eens een stuk uit en beschouw het als allemaal factoren (aparte breuken); vind een bovengrens.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Reageer