Berekenen valhoogte

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 5

Berekenen valhoogte

Hallo, kan iemand mij helpen?

Een transportband vervoert houtpellets. Op het eind van de transportband vallen deze in een put. in die put moet op een bepaalde hoogte een electronisch oog geplaatst worden voor detectie.

De houtpellets hebben een afmeting 150x50x20 cm à 650 kg/m³ of 97.5 kg per pellet.

De pellets liggen in de lengte op de transportband.

De snelheid van de transportband is 1 m/sec.

Om best te functioneren moet het electronisch oog geplaatst worden op de plaats waar de pellets 2 m/sec valsnelheid hebben.

Op welke hoogte moet dit electronisch oog geplaatst worden?

Moet hier ook rekening gehouden worden met de luchtweerstand?

Dank bij voorbaat

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Berekenen valhoogte

Zonder luchtweerstand ligt dat punt 20 cm onder het startpunt van de val. Met weerstand iets lager.

Ik ben van een horizontale transportband uitgegaan. De steilheid is iets van invloed.

De snelheid van de band speelt dan geen rol.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Berekenen valhoogte

Ik begrijp heel het probleem niet. De balken komen in de lengterichting van de band af. Op het eind van de band gaan ze dus kantelen. Volgens mij kun je daarom helemaal niet spreken van DE snelheid van zo'n balk. Elk stukje balk heeft zo zijn eigen snelheid qua grootte en richting.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 5

Re: Berekenen valhoogte

thermo1945 schreef:Zonder luchtweerstand ligt dat punt 20 cm onder het startpunt van de val. Met weerstand iets lager.

Ik ben van een horizontale transportband uitgegaan. De steilheid is iets van invloed.

De snelheid van de band speelt dan geen rol.
De aanvoerband gaat schuin omhoog onder een hoek van 45°.

Hoe kom je aan die 20 cm.

Berichten: 5

Re: Berekenen valhoogte

Ik begrijp heel het probleem niet. De balken komen in de lengterichting van de band af. Op het eind van de band gaan ze dus kantelen. Volgens mij kun je daarom helemaal niet spreken van DE snelheid van zo'n balk. Elk stukje balk heeft zo zijn eigen snelheid qua grootte en richting.


Ik dacht dat het voorwerp zich verplaatst met een snelheid van 1m/sec tot op het moment dat het kantelt.

Op dat moment begint het te vallen en te versnellen.

Op een bepaald moment is de valsnelheid = 2 m/sec, wat is dan de hoogte?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Berekenen valhoogte

Twan01 schreef:Hallo, kan iemand mij helpen?

Een transportband vervoert pallets. Op het eind van de transportband vallen deze in een put. in die put moet op een bepaalde hoogte een elektronisch oog geplaatst worden voor detectie.

De pallets hebben een afmeting 150x50x20 cm à 650 kg/m³ of 97.5 kg per pallet.

De pallets liggen in de lengte op de transportband.

De snelheid van de transportband is 1 m/sec.

Om best te functioneren moet het elektronisch oog geplaatst worden op de plaats waar de pallets 2 m/sec valsnelheid hebben.

Op welke hoogte moet dit elektronisch oog geplaatst worden?

De aanvoerband gaat schuin omhoog onder een hoek van 45°.
Zo kom je aan die 20 cm:

Puur vrije val: v(t) = gt of 2 m/s = 10 m/s2 x t, dus t = valtijd = 0,2 s.

y(t) = ½gt2 = ½ x 10 m/s2 x (0,2 s)2 = 0,2 m =20 cm.

de 45° maakt het ingewikkelder: de verticale snelheidscomponent omhoog in het begin is 1 m/s x sin45° = 0,71 m/s.

(Dit probleem is 'de worp omhoog')

Verticaal: v(t) = v(0) + gt of 2 = -0,71 + 9,8t, dus t = 0,28 s.

y(t) = v(0)t + ½gt2 = -0,71 x 0,28 + ½ x 9,8 x 0,282 = 0,18 meter

De valhoogte is dan 18 cm. Dat is vrijwel de dikte van de pellet.

Verder geldt wat Jan zegt. Daarom moet de lichtstraal op het midden van de pallet gericht zijn

Berichten: 5

Re: Berekenen valhoogte

thermo1945 schreef:Zo kom je aan die 20 cm:

Puur vrije val: v(t) = gt of 2 m/s = 10 m/s2 x t, dus t = valtijd = 0,2 s.

y(t) = ½gt2 = ½ x 10 m/s2 x (0,2 s)2 = 0,2 m =20 cm.

de 45° maakt het ingewikkelder: de verticale snelheidscomponent omhoog in het begin is 1 m/s x sin45° = 0,71 m/s.

(Dit probleem is 'de worp omhoog')

Verticaal: v(t) = v(0) + gt of 2 = -0,71 + 9,8t, dus t = 0,28 s.

y(t) = v(0)t + ½gt2 = -0,71 x 0,28 + ½ x 9,8 x 0,282 = 0,18 meter

De valhoogte is dan 18 cm. Dat is vrijwel de dikte van de pellet.

Verder geldt wat Jan zegt. Daarom moet de lichtstraal op het midden van de pallet gericht zijn
Bedankt voor het snelle antwoord

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Berekenen valhoogte

Twan01 schreef:Ik dacht dat het voorwerp zich verplaatst met een snelheid van 1m/sec tot op het moment dat het kantelt.

Op dat moment begint het te vallen en te versnellen.
nee, op dat moment gaat een deel van de balk omhoog, en een ander deel omlaag. Duw maar eens rustig een balkje van de tafelrand. Heel ingewikkelde beweging.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 5

Re: Berekenen valhoogte

nee, op dat moment gaat een deel van de balk omhoog, en een ander deel omlaag. Duw maar eens rustig een balkje van de tafelrand. Heel ingewikkelde beweging.
Bedankt om dit verder te bekijken, we baseren ons momenteel op de 18 cm.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Berekenen valhoogte

Wat je ook kunt doen is zien dat je aan Interactive Physics komt, (is misschien op school wel beschikbaar?) of desnoods aan het gratis simulatieprogramma PHUN (kun je zó downloaden).

Daarin kun je heel deze situatie redelijk betrouwbaar nabootsen. IP heeft dan het voordeel dat je allerlei metingen live kunt weergeven, in PHUN kun je voorzover ik weet op zijn best beeldje voor beeldje afspelen. PHUN werkt dan weer een beetje intuïtiever, dus daar zul je vlotter mee weg zijn.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer